Elektronische ontsteking

Transistor ontsteking De ontsteking van de oldtimer kan je verbeteren door er een zogenaamde transistorontsteking in te zetten. Er zijn hele mooie (maar dure) systemen die de contactpuntjes geheel overbodig maken zoals bijvoorbeeld de "123ignition" (ongeveer €200,-). Er zijn echter ook minder "top of the bill"systemen die toch een hele verbetering geven. Deze portemonneevriendelijke systemen maken nog steeds gebruik van de bestaande contactpuntjes die dan nog maar om de 50.000 km hoeven te worden vervangen (zo verdien je de boel ook nog eens terug).

De beste en goedkoopste oplossing is de "Velleman-kit" nummer K2543. Deze kit (€14,95)  velleman.be bestaat uit een kleine 20 onderdelen (printplaatje, weerstanden, transistor enz.) en dient derhalve zelf in elkaar gesoldeerd te worden. Is dit moeilijk als je geen doorgewinterde elektronica-expert bent? Het antwoord is driewerf nee! De bijbehorende toelichting en illustratie is glashelder. Het is een kwestie van puzzeltje in elkaar zetten en solderen. De pootjes van de verschillende (gecodeerde) weerstanden en diodes moet je op de aangegeven plek in de gaatjes van het printplaatje schuiven en aan de andere kant vastsolderen met een drupje soldeer. Fouten maken kan je alleen als je de polariteit van de diodes negeert. Op de diodes staat de polariteit duidelijk aangegeven. Het nauwkeurig bestuderen van de bijgeleverde schemaatjes en foto's is ook al voldoende om geen fouten te (hoeven) maken.

Het verdient aanbeveling het geheel in te bouwen in een net doosje waarbij de koelplaat aan de buitenkant moet blijven omdat deze anders zijn functie niet waar zal kunnen maken. De koelplaat wordt ook duidelijk warm bij gebruik. Als de kit in elkaar gesoldeerd is en ingebouwd kan je via een serie van twee kroonsteentjes kant en klare aansluitingen maken aan de buitenkant van het doosje.

Aan de kit worden 4 draden gesoldeerd die naar de kroonsteentjes lopen. Draad 1 moet op de + Draad 2 gaat naar de stroomverdeler en komt in plaats van de condensator (die vervalt). Draad 3 gaat naar de bobine. (draadje van bobine naar condensator vervalt) Draad 4 moet op de - (massa).

Het is aan te raden de transistorontsteking onder het dashboard in te bouwen, dan speelt water en corrosiebestendigheid e.d. geen rol, bovendien kan je de plus en de min daar handig aftakken. Er hoeven maar 2 draden de motorruimte in. Eentje naar de stroomverdeler en eentje naar de bobine. De plus draad kan je het beste aftakken van een draad waarop bij contact AF geen stroom staat. Het permanent onder stroom laten staan van de transistorontsteking zuigt de accu leeg.

Bij sommige auto's doet zich het euvel voor dat tijdens het draaien van de startmotor er geen (of te weinig stroom gaat) naar de transistorontsteking. Dit probleem is op verschillende manieren op te lossen. De meest eenvoudige oplossing is de plusvoeding te pakken rechtstreeks van de accu en deze aan en uit te zetten middels een schakelaar. Dit is dan tevens een simpele antidiefstal beveiliging. Het kan ook op een wat geavanceerdere wijze en wel als volgt: Tap de draad af die de startmotor in werking stelt (aangesloten op het contactslot) en laat die afgetakte draad een relais bedienen die de ontsteking tijdelijke van stroom uit een permanente stroomdraad voorziet. In plaats van een relais kan je ook een diode plaatsen die ervoor zorgt dat de stroom afkomstig van de startmotor (of eigenlijk het startrelais) maar EEN kant op kan. Zonder relais of diode zou er een permanente stroom komen te staan op de startmotordraad met alle gevolgen van dien.

Het solderen van de onderdeeltjes op de printplaat heb ik gedaan met een soldeerpistool van 60W. Dit ging (toevallig?) goed maar beter en veiliger is waarschijnlijk een 25W soldeerbout te gebruiken.

Met dank aan Han Beker