Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.

Lees meer
08-03-2021 21:34 #192923 door Hans Havenaar
Wie kan mij de weg wijzen naar een 'Amazon kundige?’(Ik weet niet of dit woord bestaat?)Ik wil mijn stuurinrichting vervangen door het veiliger gedeelde type en nog wat later er een elektrische bekrachtiging opbouwen. (Reeds in mijn bezit)Ik heb zo'n stuurhuis 2e hands aangeschaft open gemaakt alles wat er maar aan sluitingen en pakkingen te koop was vervangen en de boel weer dicht gedaan.Nu komen we op het probleem. Ergens tijdens het draaien van uiterst links naar uiterst rechts voel je een kort moment weerstand. Net of het door een dood punt moet.Ik zou gaarne een techneut willen raadplegen/ naar toe gaan en dat samen even bekijken. Wie kan mij helpen?Liefst iemand in de buurt van Goes.Mijn werkzaam leven zit er, al een tijdje, op en ik kan dus ook overdag naar iemand toe gaan. Betreft: een 1964er Volvo Amazon Combi met nu nog de stuurstang met HARDY-schijf die uit 1 stuk is, maar dat wordt dus de gedeelte stuurstang Hans Havenaar, GoesDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2021 23:26 #192925 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
Hier wordt het uit de doeken gedaan ... zoek naar video's steeringbox  Zorg dat je een goede poelietrekker hebt

amazoncars.co.uk/

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
09-03-2021 08:26 #192928 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
Ik vermoed, Hans, dat de stelbout bovenop het deksel te vast is aangedraaid. In het werkplaats handboek en in Haynes staat een bepaald koppel voor de stuuras vermeld. Met een touw om de stuuras, verbonden aan een veerunster, moet bij het passeren van de centrale positie het koppel binnen de genoemde waarden blijven. Is de bout te ver ingedraaid, dan draait de as in het middenbereik te zwaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2021 10:12 #192932 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
Hi Sjef,

Bedankt voor de snelle response. Ik vermoedde al iets in die richting. Het is een van mijn 'bottlenecks 'TE VAST' omdat ik altijd bang ben dat het dan niet goed is.
Nou is het zo dat ik geen Haynes boek heb. Wel het bekende onderdelen boek. Kan je me sturen door even die waarde aan te geven?
Ik heb wel een veerunster dus dat geeft mogelijkheden.
Heb je verder nog tips voor dat verwisselen van stuurkolom? bv Trek je de kolom via het interieur er uit? Moet eerst de HARDYschijf uit elkaar?
Even terzijde ik heb vreselijk afgezien om de PITMAN as van het stuurhuis los te krijgen. Man, wat zat dat kr**g vast zie foto.
Later dacht ik waarom moest dat ze nodig er af? Maar ja dat is restaureren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2021 10:16 #192933 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
Hi Ed,

Bedankt voor de link.
Ga die vanavond bestuderen.
In mijn bericht aan Sjef gaf ik al aan dat het een hele strijd was de Pitman arm te 'lossen'
Ondanks een stevige poelietrekker was het nog een marteling, maar de aanhouder wint!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
09-03-2021 11:34 #192934 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
Ja Hans, die pitman arm is wel een dingetje; ik haal hem eraf met een garage pers, maar je schrikt van de persdruk die nodig is.

Het stuurhuis is gemakkelijk af te stellen; zet de wielen in de middenstand, los de contramoer op het stuurhuis en verdraai de stelbout tot je geen zwaar punt meer hebt.

In de middenstand mag het stuur een maximale speling van 15 graden hebben, is het teveel, de stelbout weer iets vaster zetten.

Zolang stellen dat er geen zwaar punt meer in de middenstand is en de speling niet groter dan de 15 graden. Krijg je dit niet meer gesteld, zijn de wormwielen etc

vermoedelijk versleten.

Vergeet niet het stuurhuis te vullen met dikke olie conform het instructieboekje!

Suces met sleutelen,

gr. Cor.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2021 14:00 #192938 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
Cor,

Hartelijk dank voor je duidelijke instructies.
Gelukkig ben ik niet de enige die gestreden heeft met de Pitman arm.
Dit geeft troost :)

Hans, Goes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2021 14:02 #192939 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
Cor,

Wat zag ik daar in het hoekje een foto van jouw Pride & Joy een CABRIO!!!
Nooit in het echt gezien. Zelfbouw?

Hans, Goes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
09-03-2021 19:27 - 09-03-2021 19:45 #192942 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
 

Het past niet helemaal in dit straatje maar heb de auto in 2008 gekocht van Lars.

Deze had de auto geimporteerd uit Zweden waar hij is omgebouwd door???

Gebruiken de auto voor lange vakanties, o.a.Albanie, Griekenland, Italie, Monte Carlo, zuid Spanje, kortom rijden door heel Europa.

Gr. Cor.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2021 22:34 #192949 door Hans Havenaar
Beantwoord door Hans Havenaar in topic Mijn Amazon stuurhuis werkt niet helemaal lekker.
Hallo Ed,

Ik ben er eens rustig voor gaan zitten en heb de hele video met aandacht bekeken.
Geen flitsen van hoe goed een ander dan wel is, maar rustig verder werken en toch hulpmiddeltjes aandragen.
Er zijn nog een paar videos die ik zeker ga bekijken als het zo ver is.

Bedankt,

Hans, Goes
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.