Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet

Lees meer
05-12-2019 13:29 #186167 door Lars Rengersen
Ik heb een hulpstuurhuis met smeernippel (dus modeljaar 1962-1965) in mijn Amazon en die wil ik reviseren.

Bij de club ondermeer nummer 16 uit bovenstaand plaatje besteld.
Dat is een bronzen bus met nummer 663709.
Nu lees ik in het service manual dat die er soepel en zonder speling op moet gaan, maar bij mij past hij helemaal niet.
Inwendige diameter van de bus is 17,75 mm en de diameter van de as waar hij op moet is 17,91 mm


Zijn er meer mensen die dit bij de hand hebben gehad?
Is de bus dan verkeerd? Of worden die altijd ondermaats geleverd en moet je die zelf op maat draaien?

Of hoort er in dit type hulpstuurhuis geen bronzen maar een stalen bus?
Al lijkt me dat sterk, want volgens mij heeft het eerdere type een naaldlager en het latere type en rubber bus en zouden de stalen en bronzen versies bij deze moeten horen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2019 13:40 - 05-12-2019 13:41 #186168 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet
Hallo Lars,
ik weet niet welk handboek je gelezen hebt, maar in dat waar ik nu in kijk (uitgave 10.62) staat, dat je de bronzen bussen na het in het huis persen op de juiste maat moet ruimen met gereedschap nummer SVO 4153.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2019 13:46 #186169 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet
Dank voor je snelle reactie! Inderdaad niet goed gelezen. Ik was gestopt met lezen na:

Maar op de volgende pagina staat inderdaad


Dus dat roept de vraag op: Wat is de maat van die SVO 4153 ruimer?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-12-2019 19:55 #186172 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet
Hoi Lars,

geen direct antwoord, maar wij gebruikten in de garage voorheen verstelbare ruimers, zoals o.a. bij HBM voor weinig te koop. Het was heel gebruikelijk de bronzen glijlagers te ruimen, denk aan de bussen bij de fusee pennen van de katterug/duett.

Succes!
gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2019 20:27 #186173 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet
Dankje Cor!
Ik begreep van een door schade en scande wijs geworden ervaringsdeskundige inmiddels dat de kwaliteit van de HBM ruimers niet om over naar huis te schrijven is.
Daarom maar voor een iets grotere investering gekozen en inmiddels een verstelbare handruimer van Vertex besteld met het juiste bereik.
Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2019 21:55 #186174 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet
Het probleem met de universele ruimers is meestal twee bussen precies in lijn te ruimen. Speciaal gereedschap heeft daarvoor vooraan een langer staafvormig deel (in diameter van de ondermaatse nog niet geruimde bus) dat men door de eerste bus heen in de tweede bus steekt zodat men de ruimer automatisch in lijn aanzet.
Succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2019 22:15 #186175 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet
Ja, dat zal wel. Zo’n origineel stuk gereedschap vinden lijkt me onmogelijk.
Mijn plan was om de instelbare ruimer eerst in te stellen op de huidige binnendiameter van de bronzen bus en dan het hulpstuurhuis in te spannen/te positioneren.
Ik dacht gewoon onder de kolomboor, maar nu ik erover nadenk, op de slede van de draaibank (en de ruimer in de kop) zou eventueel ook kunnen als backup.
Als het hulpstuurhuis dan goed staat de ruimer verstellen naar de beoogde maat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2019 23:16 #186231 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet
Ik dacht, weet je wat, stukje afsnijden ik doe luxe en koop een kant en klaar gereviseerde bij de club.
Helaas....

Ra ra raadsel. Blijkt dat ze me die van een Duett hebben opgestuurd en dat de andere die ze nog op voorraad hebben ook voor Duett is.
Dus toch maar m'n eigen reviseren. De bronzen bussen zitten er inmiddels in.

Iemand tips hoe / waar ik aan een betaalbare verstelbare handruimer liefst met enkele geleiding kan komen met 17,92 mm in het bereik?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2019 11:06 #186233 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2019 11:12 #186234 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Revisie hulpstuurhuis 1962-1965: bronzen bus past niet
Dank! Voor sommige dingen is Ali best leuk, maar voor gereedschap heb ik iets te vaak ondervonden dat goed gereedschap het halve werk is en dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn dat dat dan ook zo is. HMB verkoopt ook voor weinig Chinese ruimers.
Ergens zou dat wel goed kunnen gaan omdat de bussen van brons zijn en dat lekker zacht is, maar het kan ook klooien worden.
Een goede Hunger ruimer is me net te duur voor een dergelijke eenmalige / laagfrequente klus.

Ik laat het ruimen nu even doen bij Jansen Restorations in Wesepe en dan kan ik het hulpstuurhuis daarna weer assembleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.