tubeless: wat maakt het uit?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 21:33 #57173 door
Naar aanleiding van de "Tubeless? beter van niet" discussie heb ik de volgende vraag. Wat zijn de (voor-) tegens inzake toepassing van een binnenband?Waren het technische of wellicht veiligheids aspecten die er toe geleid hebben dat de binnenband uit is geraakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 22:07 #59781 door
Beantwoord door in topic tubeless: wat maakt het uit?
Veiligheidsaspecten zijn de belangrijkste reden voor het verdwijnen van de binnenband. Een tubeless band waar een spijker in gereden wordt loopt langzaam leeg. Een band met binnenband waarbij hetzelfde gebeurt klapt. Stel je voor dat je band klapt bij 100 km/u...je hebt geen sprankje hoop om je voertuig in bedwang te houden als dat gebeurt.Het onderwerp van het vorige bericht betreffende tubeless banden betrof de velg. De velg van een tubeless band is niet hetzelfde als die van een band met binnenband. De schrijver had geen tubeless velg en moest daarom een binneband gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 00:34 #59780 door
Beantwoord door in topic tubeless: wat maakt het uit?
Ja Lennard, jij bevestigt wat ik eigenlijk al weet. Het veiligheidsaspect dus. Hoe vaak hoor je tegenwoordig nog over een klapband? Dat was zo'n vijfendertig jaar geleden wel anders. Ik vraag mij dus af welke consequentie serieuzer genomen zou moeten worden; het risico van een klapband (oncontroleerbaar)of het verliezen van bandenspanning (mogelijk controleerbaar door rijstijl en regelmatige spanningscontole). Ik heb begrepen dat Siang Phoa al jaren op niet tubeless velgen met tubeless banden rijdt. Ik zou van hem willen weten hoe hij het verloop van zijn bandenspanning tot nu toe heeft ervaren, dus Siang als je dit leest... Misschien zijn er naast het verlies van bandenspanning nog andere risico's bij gebruik van een tubeless band op een niet tubeless velg. Daarover hoor ik graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 07:34 #59779 door
Beantwoord door in topic tubeless: wat maakt het uit?
Volgens mij is het klapband verhaal in dit kader wat overdreven. Het is wel dat bij het rijden door een spijker je met tubeless, deze soms langzaam leegloopt, maar soms merk je pas dagen later dat er een spijker in je band zit, terwijl deze wel op druk blijft. Een band met binnenband loopt in dat geval meteen leeg. De klapbanden van vroeger kwamen vooral in het diagonaal-banden tijdperk voor. Deze banden hebben slappere wangen, en hierdoor kwam het vaker voor dat een band inderdaad klapte, de buitenband was dan ook aan flarden. De combinatie van het explosief leeglopen van de band en het stukvliegen ervan resulteerde inderdaad in ongelukken (vooral als dit bij je voorband gebeurde). Met de huidige radiaalbanden is dit probleem een stuk minder, de kans is er nog wel alleen minimaal geworden (koop dus wel een beetje kwaliteitsbanden en geen Aldi-merk).Persoonlijk heb ik de ervaring met mijn Amazon met een klapband op mijn achterwiel terwijl ik 130 op de linkerbaan reed. Behalve de schrik van de klap en het wel wat veranderde rijgedrag heb ik geen enkel echt gevaarlijke situatie hierdoor meegemaakt. De auto bleef perfect bestuurbaar. Eenmaal op de vluchtstrook wiel gewisseld en verder rijden (de buitenband was gewoon nog heel). Ik ben van mening dat het aloude risico van een klapband door de huidge techniek bijzonder ver is teruggedrongen. Een tubeless band heeft voor mij het voordeel dat hij niet bij het eerste beste prikje leegloopt, de eventuele extra controle van de bandenspanning (indien gemonteerd op een oude velg) lijkt mij in dit geval een overkomelijk probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 11:39 #59778 door
Beantwoord door in topic tubeless: wat maakt het uit?
Ik vraag me overigens af of er wel standaard volvo velgen zijn die voor tubeless voorbereid zijn...Ik denk niet aangezien dat toch op zijn vroegst vanaf 70-80 ingevoerd is ...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 17:16 #59777 door
Beantwoord door in topic tubeless: wat maakt het uit?
Robert, ik heb nooit last gehad van verlies aan bandenspanning, wel ooit een klapband gehad, ook op de achteras gelukkig en heb naar aanleiding daarvan de banden waarvan ik de leeftijd niet kende laten vervangen.Weet je trouwens dat de aanbevolen tijd dat een band onder een auto ligt, veiligheidshalver gesteld wordt op 5 jaar, dit in verband met uitdrogen en verharden van de compound.Voor winterbanden geldt 2 jaar.Bij mijn beste weten zijn de 'gaatjes' velgen, dwz na bouwjaar 1965 wèl geschikt voor tubeless. Siang Phoa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 18:14 #59776 door
Beantwoord door in topic tubeless: wat maakt het uit?
Het gebruik van binnenbanden brengt soms ook het probleem met zich mee van roestvorming rond de ventielopening,(vochtindringing)wat bij tubeless gebruik onbestaand is.Aangezien 'gesloten' velgen ook geen problemen geven mbt montage van tubeless banden is voor mij de keuze gemaakt:tubelessZijn er trouwens nog ergens banden te bekomen met witte flanken ;zo ja,merk ,type?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2002 19:40 #59775 door
Beantwoord door in topic tubeless: wat maakt het uit?
Marnix, bij Classic Tire in Amstelveen adverteren ze de BF Goodridge GT100 met white wall.Deze band was indertijd beter dan de diagonaaltjes waarmee de Amazon van mijn ouders nieuw werd afgeleverd, maar in vergelijking met de Michelin Xzx die we daarna gereden hebben en nog steeds rijden, vond ik het maar een waardeloze band.Een band van latere datum is de BF Goodridge Silvertown, toen ik een jaar geleden info opvroeg waren ze nog niet leverbaar en naar zeggen vanaf breedte 215/70 dwz slechts te gebruiken vanaf 6 inch velgbreedte.Ook de prijs deed mij weer teruggaan naar Michelin: ƒ 321= ex.Ik heb jaren rondgereden met flappen die je tussen band en velg klemt, nooit problemen gehad overigens met lekkage of extreme slijtage van de wang. Alleen voor zorgen dat ze regelmatig vervangen worden, om de ± 15.000 kilometer.Ik ben nu aan het wachten op een ander systeem: stel je een chromen sierring voor waaraan de witte flap zit, lijkt me ideaal.Zal het luid en duidelijk melden zodra ik ze heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.