stuurhuis en stuurstang

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-11-2004 21:33 #54082 door
stuurhuis en stuurstang is gemaakt door
Ik ben nu bezig met het reviseren van m'n stuurhuis. Ik krijg alleen de stuurstang niet los van de as die het stuurhuis in gaat. Het lijkt alsof er een spies door het gedeelte zit wat op het schroefdraad aan de stang zit. Maar ik krijg dit er niet uit. Is misschien de schroefdraad onklaar gemaakt om zo eraflopen tegen te gaan (wel een onomkeerbare manier). Iemand een idee? Ik wil graag de keerring vervangen. Het gaat om een stuurhuis in een P1800E uit 1970. Foto's staan op www.classic.bymysite.nl/bymysite.v3/id/9...D-AA63-A41155937AEB/
Daarnaast de vraag wat is de orginele kleur van het stuurhuis? Zwart of ongespoten? De mijne lijkt zwart gespoten, maar het stuurhuis in mijn S is ongespoten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-11-2004 22:00 #71385 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
Jacco,
Een poosje geleden stond in het VCM een artikel over het vervangen van de oliekeringen in het stuurhuis. De stuurstang zit inderdaad ontzettend vast op de as. Een goede trekker is dan ook nodig anders krijg je hem nooit los.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-11-2004 22:03 #71384 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
Bedoel je de pitmanarm die aan de onderkant van het stuurhuis zit ;gaat die er niet af.Dit moet met een trekker en zit meestal muurvast.Of begrijp ik het niet goed.Ik kan uit de fotos niet goed wijs.Leg het nog eens uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-11-2004 22:05 #71383 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
Han was me net voor zag ik ,maar gaat van hetzelfde probleem uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 00:02 #71382 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
De pitmanarm is er al af. Die zat idd erg vast. Nee, het gaat om de stang zelf. De stang die naar het stuur gaat. Deze stang heeft aan de ene kant de wortel (of hoe je dat ook noemt) die in het stuurhuis zit. Aan de andere kant zit een verbreding die uitloopt naar het deel wat op het verbindingsrubber komt wat weer naar het stuur loopt. Aan beide kanten is ie dus te dik om door het stuurhuis te passen. De verbreding moet dus los. Dat is dus een stuk schroefdraad, maar dat wil dus niet los. Het schroefdraad en de verbreding kun je zien op de eerste foto. Ben ik zo duidelijker? Op de eerste fot zie je ook een van de twee gaatjes die in de verbreding zitten (en waarvan ik dacht dat er een spie ofzo doorzat)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 08:57 #71381 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
Jacco,

Die ringmoer moet los, dan schuif je de stangen zo van elkaar. Er is vast wel een speciaal gereedschap voor dat gebruikmaakt van het gat, maar met een grote griptang met een lange arm moeten het lukken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 09:28 #71380 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
OK, ik denk dus te moeilijk... en ben te bang om dingen kapot te maken :-) Ik zal eens gaan proberen.
En wat het spuiten betreft? Is het stuurhuis zwart of ongespoten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 12:31 #71379 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
Volgens mij was het deksel zwart en het huis onbehandeld, maar ik zal vanavond even kijken. Trouwens, deze constructie van de stuurstang is op deze wijze vormgegeven omdat dan bij een aanrijding de stangen in elkaar schuiven en je niet direct met het stuur in je maag zit. De kracht wordt overgebracht door langsgroeven die in elkaar grijpen en niet in eerste instantie door de moer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 18:36 #71378 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
Het is gelukt! Met een grote tang (die normaal gebruikt wordt om de waterpomp aan te sluiten) heb ik 'm los gekregen. Nu heb ik 'm uit elkaar. Bedankt voor de info! Het huis lijkt idd onbehandeld te zijn (of wellicht een keer gespoten door iemand die dacht dat ie daardoor mooier werd. Ik heb 'm nu mooi schoon. Ik ben benieuwd wat ie volgens jullie hoort te zijn. Ik moet 'm zaterdag gebruiken als ik m'n auto op ga halen, ik zet 'm dus morgen in elkaar (en hoop dus eigenlijk ook dat ie onbehandeld is, er blijft weinig tijd voor zwartspuiten over :-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2004 19:41 #71377 door
Beantwoord door in topic stuurhuis en stuurstang
Ook het deksel waar de claxondraad uit komt is zwart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.