trekkracht / maximaal trekgewicht

Lees meer
29-12-2017 14:32 - 29-12-2017 14:33 #174164 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic trekkracht / maximaal trekgewicht

Ronald Menges schreef : Dus wat Simon zegt is niet waar. Een formulier van Volvo opnemen is niet zinvol, omdat het formulier op kenteken en chassisnummer moet staan. Ondanks het grote aantal Amazons heeft de RDW geen gegevens (zeggen ze) van de Amazon. Van de 140 en 164 hebben ze dat wel en met een verzoek sturen ze je binnen tien werkdagen een kentekencard zonder kosten toe met het max trekgewicht op.

Het was inderdaad zo dat je een brief met kenteken en chassisnummer vermelding van Volvo nodig had, maar dat is niet langer het geval.
Zie www.volvokv.nl/forum/algemene-discussies...t-op-kenteken#159565

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 14:43 #174165 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic trekkracht / maximaal trekgewicht
Bij aanhangers en caravans met belading gaat het om het werkelijke gewicht.
Wanneer de caravan gewogen wordt bij een controle, mag deze dus nooit zwaarder zijn, dan wat de auto mag trekken en nooit zwaarder zijn, dan wat op het kentekenbewijs van de caravan is aangegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-12-2017 17:52 - 29-12-2017 17:57 #174179 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic trekkracht / maximaal trekgewicht

Kees Vos schreef : In mijn optiek wordt er in deze discussie de trekhaak vergeten, aan de trekhaak zit namelijk ook een maximum trekgewicht aan, welke vermeld staat op het plaatje wat aan de trekhaak zit. Op mijn amazon zit een trekhaak, deze zit er op zolang de auto op de weg is, destijds heb ik een inleg vel moeten aanvragen bij het RDW en daar staat op het merk trekhaak, het te trekken aanhangwagen gewicht van 1200 kg. Op het kenteken staat niets hierom trend vermeld.
Dus als je auto 1880 kg mag trekken en dat zit er achter en op de trekhaak staat 1500 kg, ben je fout. Is het plaatje op je trekhaak verdwenen dan blijft er altijd een discussie bestaan. Wie het weet mag het zeggen.
Verder wil ik opmerken dat het aanhangwagen gewicht is, "ledig gewicht + laadvermogen" , voorbeeld als je 1000 kg mag trekken en je aanhangwagen gewicht is ledig gewicht 800 kg en laadvermogen is 500 kg mag je deze aanhangen niet trekken ook niet als deze leeg is.


Klopt Kees, terecht punt van die trekhaak-trekgewichten, typeplaatje is altijd bindend als deze minder aangeeft dan het maximale trekgewicht wat Volvo opgeeft.

Indien er geen typeplaatje meer aanwezig is op je trekhaak mag je max. 750KG trekken, eigenlijk net als bij een zelfgebouwde trekhaak dus.

Mensen met een BE rijbewijs mogen overigens wél een aanhanger trekken welke een totaal toelaatbaar gewicht hebben dat groter is dan het opgegeven trekgewicht van de fabrikant. Het gaat er dan om wat de aanhanger op het moment van controle weegt.

Voorbeeld;

Ama combi, mag 1200 trekken geremd.
Paardentrailer mag totaal wegen 2000, is nu beladen met Shetlander :-) en weegt 1150.


Bestuurder heeft rijbewijs BE, mag dat? Ja dat mag.
Bestuurder heeft rijbewijs B , mag dat? Nee dat mag niet.

Er speelt dus meer dan wat de RDW er van vindt, CBR heeft er ook nog een mening over........
Tenslotte valt de trekhaak ook nog onder de permanente eisen van de RDW, niet teveel roest en een minimale maat voor de kogel, t'is tenslotte wel fijn als de aanhanger niet van de knobbel schiet. O ja, de zaak mag ook niet verbogen zijn en de ophangpunten van de carrosserie mogen ook door roest niet zover in sterkte afgenomen zijn dat de trekhaak van de wagen gerukt kan worden.

Met name bij de combi's is dat laatste wel een dingetje, sommige bumpersteunen zijn zó krokant dat ze al moeite hebben de bumper thuis te brengen, laat staan je shetlandertje :-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 18:53 #174182 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic trekkracht / maximaal trekgewicht

Jan van Bochove schreef :
Mensen met een BE rijbewijs mogen overigens wél een aanhanger trekken welke een totaal toelaatbaar gewicht hebben dat groter is dan het opgegeven trekgewicht van de fabrikant. Het gaat er dan om wat de aanhanger op het moment van controle weegt.

Voorbeeld;

Ama combi, mag 1200 trekken geremd.
Paardentrailer mag totaal wegen 2000, is nu beladen met Shetlander :-) en weegt 1150.


Bestuurder heeft rijbewijs BE, mag dat? Ja dat mag.
Bestuurder heeft rijbewijs B , mag dat? Nee dat mag niet.


Let wel dat een controlerende instantie (RDW/Politie) niet verplicht is om te wegen. Ze mogen het op papier afhandelen. In bovenstaand geval zullen ze dan dus uitgaan van het ahw gewicht van 2000 kg en dat mag de auto niet trekken. In bovenstaand geval zou je het max. TTM van de AHW terug laten keuren naar 1200 kg.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-12-2017 19:01 - 29-12-2017 19:05 #174183 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic trekkracht / maximaal trekgewicht
Dan zou ik het altijd laten voorkomen bij de rechtbank.
Zou het even lekker worden, kunnen ze net zo goed een bon geven op de gok "voor overbelading omdat de auto zo achterover hangt."

Maarre....eigenlijk kan ik beter even verwijzen naar een officiele site, het gaat tenslotte niet wat ik er van vind;

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...anhangwagen-besturen

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 19:38 #174184 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic trekkracht / maximaal trekgewicht
Hallo Jörg,
de Duitse toelatingen zijn als vergelijking helemaal niets waard in Nederland, in Duitsland mag een TüV-Prüfer zelf bepalen wat hij toelaat of niet, in Nederland moet hij zich aan de algemeen opgestelde regels houden: maximaal wat de autofabrikant toelaat of wat de trekhaakfabrikant toelaat, de laagste van deze twee geldt.
Een voor mij onbegrijpelijk en in Nederland niet toelaatbaar mij bekend voorbeeld in Duitsland: een P1800 mag volgens Volvo maximaal 750 kg, op het typeplaatje van de gemonteerde originele Volvo trekhaak staat hetzelfde en toch heeft een TüV-Prüfer 1200kg ingeschreven, en ik ken nog hogere waarden ...
Hallo Jan,
wat de RDW voor eisen aan de voertuigcombinatie heeft staat los van wat je met je rijbewijs mag, aan beiden moet je voldoen als je ermee rijdt.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-12-2017 19:49 #174185 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic trekkracht / maximaal trekgewicht
Ja daarom tikte ik deze regel ook hierboven Rudi;

"Er speelt dus meer dan wat de RDW er van vindt, CBR heeft er ook nog een mening over........"

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 21:01 #174187 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic trekkracht / maximaal trekgewicht

Jan van Bochove schreef : Dan zou ik het altijd laten voorkomen bij de rechtbank.
Zou het even lekker worden, kunnen ze net zo goed een bon geven op de gok "voor overbelading omdat de auto zo achterover hangt."

Maarre....eigenlijk kan ik beter even verwijzen naar een officiele site, het gaat tenslotte niet wat ik er van vind;

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...anhangwagen-besturen


Ik weet dat ik met mijn BE examen jaren geleden een weegbrief bij me moest hebben om aan te tonen wat het werkelijke gewicht was van de AHW. Een diender kan zonder apparatuur nl niet bepalen wat jouw combi/AHW werkelijk weegt en kan dus niet anders dan uitgaan van de gegevens die hij tot zijn beschikking heeft en dat zijn de kenteken gegevens van de voertuigen. tenzij jij dat ter plekke dat kan ontkrachten met bv een actuele weegbrief.

Dit zelfde geld voor een verzekeraar, die misschien wel elke gelegenheid grijpt om niet te hoeven uitkeren.
Als je zorgt dat het op papier klopt voorkom je die discussies.

in de link staat de wettekst betreffende ahw en vermelde kenteken gewichten. let dan met name op punt 4 waarover het topic eigenlijk om is begonnen.

mijnwetten.nl/regeling-voertuigen/artikel5.18.18a

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2017 21:47 #174188 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic trekkracht / maximaal trekgewicht
Wat Edwin opgezocht heeft geeft mij in ieder geval duidelijkheid, meer dan de site van RDW Punt 4 daar gaat het om. Hoeveel oldtimerbezitters weten dit? Velen zetten er zelf een trekhaak onder en vergeten dus het trekgewicht te laten vermelden. Een onderwerp daarbij aansluitend en waar ik ook geen antwoord op kan vinden is: wanneer moet je opschuifspiegels gebruiken? Altijd? Als je er langs kan kijken? Vanaf de hoek van de caravan een meter achteruit en dan een meter opzij? Als je dan de persoon kan zien, kan je met de standaard spiegels volstaan? Wellicht een nieuw toppic

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2018 18:06 #174487 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic trekkracht / maximaal trekgewicht
Ronald, kijk eens op de website van ANWB onder “spiegels voor aanhangwagens” bij de verwijzing.Daar wordt met tekeningen uitgelegd wat je moet kunnen zien achter de aanhangwagen enz. Het is ook afhankelijk van het bouwjaar van de auto .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.