- Berichten: 6
Beginnen met een 1800 te restaureren
- Erwin De Boer (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
-
Nu heb ik al zo veel mogelijk info van het internet proberen te halen,maar ik vroeg me af of er nog meer mensen met een 1800 aan het opknappen of restaureren zijn en zo ja zou ik eens een kijkje mogen nemen om te zien waar je tegen aan loopt en hoe je dit doet.
Ik woon in omgeving Steenwijk dus als er in het noorden of midden Nederland mensen bezig zijn hoor ik het graag
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1997
helaas niet in de buurt dus hier een tip: als je niet leeg wil lopen op heel duur werk aan het plaatwerk en eventuele andere onderdelen zeker iemand meenemen die echt verstand van een 1800 heeft. Het is helaas niet de makkelijkste auto om te restaureren en ook niet de goedkoopste. Alles natuurlijk afhankelijk ervan met welke kwaliteit je tevreden bent.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1846
Welkom op dit forum! Je zegt te zoeken naar een 1800 E . Ik vraag me af waarom je juist naar een E zoekt. Ik zou juist het kwetsbare en ook kostbare injectiesysteem uit de weg gaan en een S type (2 carburateurs) zoeken . Bovendien heeft een S naar mijn smaak een aanzienlijk fraaier dashboard.
Verder ben ik het helemaal met Rudy eens. Neem vooral een onpartijdige echte kenner van de 1800 modellen mee.Ik weet natuurlijk niet of je zelf ervaring hebt met restauraties van oldtimers . Een restauratie of aanschaf van een goede 1800 kost erg veel geld.
Succes toegewenst bij je zoektocht.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erwin De Boer (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
-
- Berichten: 6
Bedankt voor je reactie, Maar waarom een E? Ik vind van buiten af een E net iets meer hebben.
En inderdaad heb je gelijk wat betreft het dashboard, De meters van het S model zijn mooier.
maar vaak zijn deze ook in een slechte conditie.
terwijl dit met de klokjes uit een E model nog mee schijnt te vallen of heb ik het mis?
Ook heeft een E model gewoon nogal wat pk meer onder de kap wat toch me toch ook wel fijn lijkt.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat de onderdelen van het injectiesysteem duur zijn,of het kwetsbaar is weet ik niet ,misschien nog eens goed het forum door lezen?
En eerlijk gezegd heb ik dit draadje ook gestart om te zien of er meer mensen bezig zijn met de restauratie van een Volvo en het liefst een 1800 om zo kennis en hulp te vinden zeker bij de zoektocht naar een geschikt model.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Afwezig
- Platinum-lid
-
Welkom op dit forum
Ik heb 25 jaar geleden een '71 1800E uit USA gehaald en gerestaureerd, dit is de enige versie met 135 pk, D-Jetronic is een prima systeem en nooit problemen mee gehad.
Heb inmiddels zo'n 25000 miles met de wagen gereden, laatste 15 jaar met 123-Ignition, probleemloos.
Let wel op, na '71 is in N-Amerika de B20F geleverd, minder compressie en minder pk's, je moet dus wel een Europese versie of een van '70 of ' 71 zien te vinden.
via het 1800 Register kun je jaarlijks het brandstof systeem laten controleren, ruim voldoende kennis voorhanden.
Ook de Bosch afstelkast is daar beschikbaar.
Heb ook een 164E met dit D-jetronic systeem en eenmaal goed afgesteld jaren rijden zonder problemen, wel jaarlijks controleren.
Onderdelen kunnen met de 1800 worden uitgewisseld, veel is hetzelfde
Beschikbaarheid en prijs van vervangende onderdelen injectie wordt lastig/duur, preventief onderdelen op voorraad nemen is mijn advies.
De vroege 1800 en S t/m 68 hebben een dubbelde SU, het laatste jaar 69 een dubbele Stromberg. rond de 118 pk
Via Google kun je ook aanmelden voor de 1800-list, Engelstalig en hier vind je de echt Goeroes en voor lastige problemen kun je daar ook terecht.
Mocht je meer willen weten geef me dan een pb, woon in het oosten van het land
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 770
Zelf heb ik een P1800 s van begin 1964, 30 jaar terug vanuit Texas terug naar Europa gehaald, qua plaatwerk en techniek geheel origineel-nooit aan gelast. Ik ga het verhaal van Ed niet herhalen, smaken verschillen maar ik vind het dashboard en de koehoorn bumpers vele malen mooier dan van de latere types. Neem wel een kenner mee voordat je koopt, je loopt echt leeg als er veel plaatwerk verrot is.
Ik woon in midden Nederland (Woerden) en als technicus en pensionado altijd bereid tot advies.
gr. Cor
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 677
Ik heb een 1800E, ik zou mij geen zorgen maken over de injectie. Er zijn onderdelen te koop ( nieuw en gereviseerd) en volgens mij ben je aan een al of niet dubbele carbutateur ook veel geld kwijt. Scandix heeft volgens mij een eigen lijn met injectie onderdelen en ik heb zelf een paar jaar geleden een complete tweede hands set gekocht.
De andere tips staan, een amazone is beter qua constructie en roest preventie maar ik vind de 1800 zelf ook nog steeds een erg mooi en bijzonder model. Dus zeker een specialist meenemen. En dus lid worden van de club voor hulp advies en de onderdelen shop die zeer vaak voordeliger is dan andere aanbieders.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erwin De Boer (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
-
- Berichten: 6
Rudi Dortangs schreef : Hallo Erwin,
helaas niet in de buurt dus hier een tip: als je niet leeg wil lopen op heel duur werk aan het plaatwerk en eventuele andere onderdelen zeker iemand meenemen die echt verstand van een 1800 heeft. Het is helaas niet de makkelijkste auto om te restaureren en ook niet de goedkoopste. Alles natuurlijk afhankelijk ervan met welke kwaliteit je tevreden bent.
groeten,
Rudi
Hallo Rudi ,Allereerst bedankt voor je reactie op mn eerste post op het forum.
Precies wat jij omschrijft is niet mijn bedoeling (leeg lopen) daarom zou ik graag eens zien hoe een ander om gaat met de reparatie,s van een 1800 en of hij /zij bereid zou zijn om mee te kijken naar een geschikte 1800.
ik heb dit draadje daar ook voor gestart ,om eerst eens te zien hoe een ander er mee bezig is en natuurlijk het liefst in mijn eigen regio al zie ik dat het noorden wel wat achter blijft hier op het forum.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1997
als je een bezoek aan het mooie zuiden van het land ervoor over hebt wil ik je best wel laten zien wat er allemaal slecht kan zijn aan een P1800. Maar daarvoor moet er eigenlijk ook wel iemand in je buurt te vinden zijn. Mee kijken naar een geschikte wagen kan ik niet doen, daar er altijd een risico bestaat dure dingen te overzien. Ik ken een geval van een 1800E die ongeveer € 18.000 gekost heeft en uiteindelijk gesloopt is. Een mening zonder advies zou kunnen, soms is zelfs op foto's te zien dat er dingen niet in orde zijn, maar of alles in orde is kan men alleen met een uitgebreid onderzoek van de wagen proberen vast te stellen. Goedkoop is vrijwel altijd uiteindelijk duur, maar een dure koop is helaas vaak niet goed. Bekijk ter voorbereiding eens wat restauraties in publicaties en internet, bekijk eens wat onderdelenwebsites voor prijzen (optellen is nog meer schrikken) en natuurlijk: bekijk er ook in het echt, een slechte bekijken is daarbij vaak verhelderend om te weten te komen wat men bij een gerestaureerde gericht moet bekijken. Voor een aankoopadvies/taxatie is het zeer belangrijk een echte kenner te nemen, anders heeft deze geen waarde, dat heb ik ook al gezien. Laat je echter niet afschrikken, dat is niet de bedoeling: gewoon gezond verstand en goed advies samenbrengen met wensen en mogelijkheden.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- Afwezig
- Platinum-lid
-
Ik kan je plaatjes laten zien van die klus, als je me je email geeft kan ik wat sturen
Bodem onderzijde voor onder de voeten en dwarse balkje, binnenspatborden voor, achterzijde onderrand.altijd hele bodem goed bekijken.
Ik heb momenteel een S en een ES staan waar je dit goed kunt zien, laat maar weten als je langs wil komen in Arnhem.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.