remtrommel niet eraf te krijgen

Lees meer
03-11-2017 19:47 #173028 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic remtrommel niet eraf te krijgen
Inderdaad een fijne schroefdraad en bovenal een los bewegend deel dat tegen de steekas drukt.Dit voorkomt bij heel vastzetten dat de steekas opstuikt. Dat zijn de kenmerken van een originele trekker.
Wanneer je de steekas opstuikt .gaat de moer er niet meer op en zul je de steekas moeten vervangen. Dus mijn advies luidt : gebruik uitsluitend een originele Volvo trommeltrekker. Volvo nummer 9991791.
De bedoeling is ,dat de trommel los komt door vastdraaien van de trekker en niet door er op te slaan!
Een trekker ,zoals die van Daniël heeft te grove draad en waarschijnlijk geen loszittend deel,dat bij aandraaien slechts tegen de steekas aanduwt en niet tegen de steekas draait. Wanneer de trommel niet erg vastzit zal een imitatie trekker ook wel werken,maar daar kom je pas achter als je bezig bent.
Op een originele trekker past maat 32 mm . Het beste is een soort slagstuk te gebruiken met een zware moker .Dat slagstuk is een soort zware ringsleutel met als steel een breed en zwaar deel waar je met een zware vuisthamer op slaat.Je draait de trekker op die manier heel vast aan .Dan springt de trommel los.
Je kunt ook dop 32 mm op de trekker plaatsen en met een luchtsleutel aandraaien.Dit is niet altijd voldoende om de trommel los te krijgen. In dat geval de wielmoeren op de trekker iets lossen en dan de trekker weer vastzetten met het slagstuk of luchtsleutel en daarna de wielmoeren om en om weer vastzetten. Zo zal de trommel er uiteindelijk toch afkomen.
Om te voorkomen ,dat de trommel bij losschieten iets raakt ,is het raadzaam de steekasmoer eerst los te nemen en dan de ring te verwijderen om daarna de steekasmoer weer terug te zetten ,maar uiteraard niet tegen de trommel aan te draaien,maar ruimte te laten om de trommel los te laten komen. De steekasmoer moet wel zodanig ver op de steekas zitten,dat er aan het einde draad over blijft om te voorkomen,dat er tegen de moer zelf wordt gedrukt.Dit zou namelijk tot gevolg hebben,dat je de draad van de steekas vernielt.
Succes toegewenst door Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2017 20:02 #173031 door Henri Emous (GAST)
Beantwoord door Henri Emous (GAST) in topic remtrommel niet eraf te krijgen
Hallo Niek
Bedankt voor tekst en uitleg

fijn weekend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2017 20:12 #173032 door Daniel Jacobs
Beantwoord door Daniel Jacobs in topic remtrommel niet eraf te krijgen
Merci Niek,

Duidelijk, nu weet ik tenminste dat die geërfde trommeltrekker, imitatie is en niet de originele. Hij lag in de Rooie toen ik die kocht, en kreeg ‘m erbij ..... Zelf nooit gebruikt, en zal ik met deze ook niet. Hoef ‘m dus eigenlijk niet meer mee te slepen ;-) .... scheelt weer een paar kilo.

Gr. Daniël

Always remember the world is full of nice people ... if you can't find one, be one .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2017 09:17 #173042 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic remtrommel niet eraf te krijgen
Hallo Daniël,
Als de trommel niet te vast zit ,zal jouw imitatie trommeltrekker de trommel ook wel loskrijgen. Ik zou hem toch maar in de auto leggen. Als er onderweg ooit problemen met de achterremmen ontstaan, kan hij mogelijk toch van nut zijn.Als de trommel geregeld bij servicebeurten wordt verwijderd gaat hij meestal makkelijker los!
Groeten Niek de Boer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2017 12:53 #173063 door Daniel Jacobs
Beantwoord door Daniel Jacobs in topic remtrommel niet eraf te krijgen
Oké, dat is ook weer waar...
... En van die paar kilootjes gaat onze Rooie ook niet dood ;-)

Gr. Daniël

Always remember the world is full of nice people ... if you can't find one, be one .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2017 11:00 #173094 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic remtrommel niet eraf te krijgen
Hoi Henri, ik zie je bericht nu pas. Ik woon in Geleen en heb een originele trekken, als je hulp nodig hebt dan hoor ik het graag.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2017 18:02 #173111 door Henri Emous (GAST)
Beantwoord door Henri Emous (GAST) in topic remtrommel niet eraf te krijgen
Hallo Rob
Bedankt voor je reaktie.
Heb van de vereniging een trekker geleend en we gaan a.s. zaterdag nog een poging doen om de trommel er vanaf te halen.
Zou het mij niet lukken wil ik graag gebruik maken van je hulp.
Hou je welop de hoogte.

henri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2017 11:58 #173323 door Henri Emous (GAST)
Beantwoord door Henri Emous (GAST) in topic remtrommel niet eraf te krijgen
Hallo Rob en volvo vrienden
Wij hebben zaterdag j.l met behulp van een originele trekker van de vereniging, de trommels van mijn pv544 super eraf gekregen zonder enige moeite.
Zo zie je maar weer goed gereedschap voor een klus en meestal lukt het dan.
Voor alle mensen die gereageerd hebben op mijn oproep, BEDANKT

henri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.