- Berichten: 37
Herkenning B18 motor
- Wim Wim (GAST)
- Offline
- Junior Lid
Ik mag me de trotse bezitter noemen van een B18 motor.
Helaas voor Jullie Volvo liefhebbers zit deze motor in een ander Voertuig gebouwd,
in een Mg td, uit 1953.
Dit is een Mg die sinds zijn bouwjaar altijd in Amerika is ingezet om mee te racen.
waarschijnlijk of door motorcrashes of om meer vermogen te krijgen is de originele motor vervangen door een B18 motor.
Volgens de vorige eigenaar zal dit een motor horen te zijn van de eerste serie, omdat de motor er al ongeveer rond 1956/57 in is gebouwd.
Nu probeer ik de historie van de motor te achterhalen, en of het waar is wat me is verteld.
Op dit forum zal ik dan het beste op zijn plek zijn, hier zullen vast en zeker kenners zitten.
Hopelijk kunnen jullie me helpen met de nodige info, en kan ik wat bijdragen aan de historie van de B18 Volvo motoren.
Deze werden vaker ingebouwd in MG's, simpelweg omdat ze pasten........in de krappe motor ruimten.
Met vriendelijke groet Wim.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Corsten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 92
Daarnaast kan je met het motor nummer heel wat te weten komen.
Zo is er over elk nummer te vinden hoe die origineel is uitgerust. Inclusief carb en welke nokkenas.
De nummers kan je hier vinden:
www.164-140club.de/pdf/Motorausfuehrungen-V1.pdf
De identificatie/ vinden van de nummers kan je aan de hand van het volgende document doen:
www.scandcar.nl/motortypen-volvo/
Succes en groet,
Oscar
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Saskia De Vos
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 350
Niek de Boer schreef : Een b18 motor werd pas door Volvo gebruikt begin van 1961. Dus deze b18 kan niet in 1956 of1957 zijn ingebouwd.
Misschien is het een B16? Met een andere kop?
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud Reniers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 295
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wim Wim (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 37
Met de nodige informatie van jullie kant hoe ik een motor kan herkennen?
Heb ik aan de hand van de motor nummer en het type nummer, gevonden dat het een B18-D is
nummer 496816 die gezeten heeft in een PV 544 Amazon usa versie.
Dus voor zover is wel vast te stellen dat de motor idd wel voor de Amerikaanse markt was als ik het zo mag stellen.
Dan het bouwjaar, dat zou ik best nog heel exact willen kunnen achterhalen.
Maar ik weet niet of dit mogelijk is.
Er word genoemd dat de onderbouw een B 16 zou kunnen zijn met een andere kop erop.
Nu word ik benieuwd of een B 16 motor dan veel vroeger is gemaakt dan de B 18.
Dan zou het verhaal wel kunnen kloppen dat deze motor midden 50'tiger jaren er in is gebouwd.
Ik heb nog niet genoemd dat aan deze motor ook een Volvo versnellingsbak hangt.
Hopelijk is het juiste bouwjaar nog te achterhalen met hulp van het Volvo forum.
Is er nog andere informatie die hierbij nodig is ?
Dan zal ik die graag geven.
Groet Wim.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Theoretisch zou aan de hand van het verder naar rechts zichtbare motorvolgnummer de fabricagedatum te achterhalen moeten zijn, maar er zijn mij geen bronnen bekend waar je wat dat betreft op terug kunt vallen, als dat door Volvo überhaupt al is bijgehouden.
Zoals uit het Duitse overzicht blijkt, kan de eerste montage zowel in een PV544 als in een Amazon hebben plaatsgevonden en dat zal in de periode 1961-65 zijn geweest.
Overigens werden de B18-motoren niet alleen in een MG-TD gebouwd omdat ze pasten, maar vooral ook omndat ze meer vermogen gaven en sterker waren dan de originele XPAG-blokken. Zelf heb ik ooit een originele MG-TD gehad, dus helaas niet met een B18-motor...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wim Wim (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 37
maar er zijn mij geen bronnen bekend waar je wat dat betreft op terug kunt vallen, als dat door Volvo überhaupt al is bijgehouden.
Er is dus geen ruimte voor illusies over, mijn blok is er dus een van begin jaren tot midden jaren '60.
Dan loopt mijn zoektocht naar de juiste herkomst hier ten einde.
En zo blijkt maar, veel wat beweerd word ziet er vaak anders uit...........
De Td van bouwjaar '53 is eerst gewoon opgereden en daarna waarschijnlijk ingezet om mee te gaan racen.
Daar was de motor swap voor nodig, een Mg 1200 blok die in de Td zat trekt nog geen worst van tafel.
Ik Dank u allen voor de informatie, als het okay is blijf ik hier nog wat hangen.
Het lijkt me handig om zo nu en dan eens wat info over de B18 motor te kunnen vragen/uitwisselen mbt de techniek/onderhoud.
Groet Wim.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Er komen hier ook mensen met een B18/20 in een boot.....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wim Wim (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 37
En voor dat sleutelen zal ik graag gebruik maken van het forum als vraagbaak.
Dus dank voor het welkomst zijn hierzo.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.