B18 -> B20 RDW

Lees meer
22-08-2016 15:56 - 22-08-2016 15:57 #162788 door Jeroen Knobben
B18 -> B20 RDW is gemaakt door Jeroen Knobben
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met mijn Amazon uit '65 te restaureren. Nu heb ik er een b18a blok in liggen die ik graag wil inruilen voor een b20. De b18 is helemaal op en een b20 reviseren zou net zo goed kunnen.

Nu de vraag:

Als je een motor wisselt, moet je de motor opnieuw laten registeren bij het RDW, wanneer het vermogen toeneemt met meer dan 20%. Nu is mijn huidige motor een b18a en met 20% zou ik dan op 90pk uitkomen. Voor het registreren hebben zij een motornummer, aankoopnota en een herkomst nodig. Het probleem is dus de herkomst. de b20 is zelf ooit aangeschaft door de huidige eigenaar voor revisatie maar weet niet waar de motor vandaan komt.

Heeft iemand hier ervaring mee? ik zie vaak leden een motor wisselen hier op het forum. met de benodigde uitbreidingen voor meer vermogen. Wat doen jullie hiermee? laten jullie de automotor registreren?

Mocht het een groot probleem blijken dan houd ik de motor mooi voor onderdelen, maar het zou leuk zijn als het kon :)

Alvast bedankt!

Jeroen

Groet Jeroen

Amazon '65

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2016 16:28 #162789 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18 -> B20 RDW

Jeroen Knobben schreef : Als je een motor wisselt, moet je de motor opnieuw laten registeren bij het RDW, wanneer het vermogen toeneemt met meer dan 20%.

Bij een motorwissel van een B18 naar een B20 kun je dat rustig vergeten. Beide soorten motoren zijn er in verschillende vermogensvarianten, die uiterlijk niet van elkaar zijn te onderscheiden. Zo heeft een B18B zelfs meer vermogen dan een B20A. Kortom, die B20 kun je zonder problemen met regelgeving monteren. Bovendien heeft een standaard B20A ca. 82 DIN pk en daarmee haal je die 20% vermogenstoename nog niet eens, maar ook al was dat wel zo, dan speelt dat dus totaal geen rol in dit geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2016 19:03 #162793 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B18 -> B20 RDW
Bijna niemand laat een b18》b20 wissel keuren , ook staat de cilinderinhoud niet standaard op het kentekenbewijs vermeld , alleen kenners en het rdw zelf weten dat in een 65"er een b18 hoort.
echter , ik denk dat wanneer je deze vraag voorlegt aan het rdw het antwoord zal zijn dat indien de motorcode wordt gewijzigd een keuring noodzakelijk is.
theoretisch zou het m.i. gekeurd moeten worden.
vul verder zelf maar in ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2016 08:42 #162803 door Jeroen Knobben
Beantwoord door Jeroen Knobben in topic B18 -> B20 RDW
Heren hartelijk dank voor jullie mening :) Ik ga hiermee aan de gang en ga gewoon door met het overzetten. Mocht ik de herkomst van de motor kunnen achterhalen dan laat ik hem keuren. Gewoon voor de veilige kant.

Mocht het niet lukken dan bouw ik hem in en ga gewoon ermee rijden. Iig weer een leuk project om te doen :lol:

Groet Jeroen

Amazon '65

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2016 08:51 #162804 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B18 -> B20 RDW
Een hele kleine kans om iets van de herkomst te achterhalen is via het Volvo archief in Zweden.
Zij kunnen productie info geven op basis van je VIN (chassis nummer).
Daarbij geven ze ook het motornummer op.
Misschien dat ze ook op motornummer kunnen zoeken in die database.
Je kunt hiervoor een mail sturen (in het Engels) naar lars.gerdin (at) volvocars.com
Maar zelfs al vinden ze wat, zie ik niet echt wat de RDW daarmee kan.
Ze leggen moderne motoren/auto's langs dezelfde lat als de oldtimers, maar dat werkt heel anders.
Bij een oudje is een blok wisselen een fluitje van een cent.
Bij modern blik denk ik dat de meeste motoren langer meegaan dan de economische levensduur van de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2016 17:35 #162812 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B18 -> B20 RDW
Er zijn heel wat mensen die een B20 illegaal in een Amazon hebben gebouwd o.a. ik ook maar in de laatste Amazon's waren ze standaard. Als je een B23 met turbo of nog grotere gaat inbouwen wordt het een ander verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2016 12:39 #162832 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B18 -> B20 RDW

Alfriedel Boelen schreef : Er zijn heel wat mensen die een B20 illegaal in een Amazon hebben gebouwd.

Als conclusie van de bovenstaamde reacties zou ik juist zeggen dat het gewoon legaal is om een B18 uit te wisselen voor een B20.
Lijkt mij persoonlijk ook niet illegaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.