Overwegingen voor een pre '73 Volvo

Lees meer
18-05-2013 11:39 #127526 door Jan Clement
Overwegingen voor een pre '73 Volvo is gemaakt door Jan Clement
Beste mensen,

Mijn eerste post op dit forum.
Laat ik mij kort voorstellen en jullie deelgenoot maken met mijn overwegingen voor een pre '73 Volvo.
Het merk Volvo heeft mij altijd geïntrigeerd en de kattenrug vind ik een heel gaaf model om te zien.
Er rijden vele oude Volvo's rond lijken onverwoestbaar.
Ben zelf net een halve eeuw oud en heb een aardig aantal auto's en motoren op mijn naam gehad.
Begonnen met motor rijden op mijn 18de en heb nog steeds een motor, mijn 10de alweer, nu een BMW f650 eencilinder.
Met auto's ben ik begonnen op mijn 27ste en de eerste was een Alfa guilietta, en toen 2x Scoda rapide!
Die Scoda's waren denk ik niet zo'n goede keus want met beide kreeg ik een extensief olieverbruik, de wagens waren echter niet duur om aan te schaffen. Na de Scoda kwam Mazda en kds. heb 2x een Mazda van mijn schoonvader overgenomen en er 1x zelf een station 626 gekocht. In 2004 was het tijd voor wagens met wat meer temperament en heb toen een BMW 525i touring 1993 gekocht waar ik LPG in heb laten leggen en ruin 100dkm mee gereden heb maar de MRB van €160 per maand vond ik toch wat teveel worden toen ik minder km hoefde te rijden. Het was tijd voor een Saab griffin 3.0 V6! De Saab was echter ook een vrij prijzige wagen met MRB van € 80 per maan en A extra van 40 per maand en dure reparaties/onderhoud.
En dan heb ik ook nog een 944S2 Porsche uit 1990 die op dit moment is geschorst en een VW LT28 Sven heyden camper uit 1995.
En nu heb ik dan in overweging een pre '73 Volvo.
- voor '73 ivm MBR
- Modellen van voor die tijd spreken mij het meeste aan
- Voorkeuren 142/144 en 164
- Goede staat liefst met LPG maar dat kan ik ook later inbouwen.

Ga binnenkort bij een 164 kijken maar die lijken mij wel duurder in onderhoud van een 142/144.

Voor dit moment voldoende info voor een eerste post.

Met vriendelijke groet,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2013 13:04 #127528 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo
Welkom op dit forum, je hebt al aardig wat Klassiekers gehad, heb je ook het onderhoud zelf gedaan ?.
Volvo's lijken onverwoestbaar, maar dat gaat niet voor niks, een pre '74 is ook duurder in onderhoud alhoewel dit prima zelf is te doen.
144/164 zijn ook aanmerkelijk roestgevoeliger dan de Katterug en Amazon, pas toen Volvo de wagens standaard liet verzinken tot de sierstrippen - ergens in '84 - is de robuuste status weer wat hersteld.





Op bovenstaande foto's kun je goed zien dat het dunnere plaatwerk van de 144 roestgevoelig is, de dorpels, reservewielbak en randje front zijn beruchte plekken.
Als je ook in de winter wilt rijden dan zou ik daar wel wat aan preventie doen.
Ook de Amazon, met origineel dikkerplaatwerk - de chef metaal ging altijd zelf de ijzerrollen uitzoeken, is ten minste 43 jaar oud en moet je heel goed bekijken, dus checken op verborgen roest, voor je er een koopt.
Zelfs gerestaureerde pre 74 Volvo's kunnen weer gaan roesten, ik zie nogal eens oudere restauraties met op de lassen weer nieuw ellende.
Met producten als RX5 en 10 schieten we al aardig op en kun je nieuw laswerk aardig beschermen.
Mijn advies; laat je goed voorlichten en vraag om een bezichtiging op de brug en neem iemand mee die weet waar de schroevendraaier er krakend doorheen kan gaan.

Ik ben een 164 en een Amazon aan het restaureren, je bent welkom om eens te komen kijken in Arnhem






Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2013 15:10 #127536 door Jan Clement
Beantwoord door Jan Clement in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo
@Ed dank je voor je reactie en ik kom zeker graag binnenkort een langs om te kijken en voor informatie.
Woon in Westervoort dus nog geen 5km bij jou vandaan.
Ik begrijp dat de Amazone eigenlijk meer geschikt is om te gebruiken als dd?
Op het roest monster zit ik idd niet te wachten.
Nadeel is dat ik eigenlijk niks zelf doe aan mijn wagens dus heb wel een goede basis nodig.
Twee 164 om MP die mij wel wat lijken:
link.marktplaats.nl/651003746
link.marktplaats.nl/672008476
en dan nog deze 144:
link.marktplaats.nl/675332000
Uiterlijk geen schoonheid maar wel wel erg goedkoop.
stuur je een pb met mijn mobiele nummer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2013 18:17 #127543 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo
Die 2e 164 staat al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang te koop zal ongetwijfeld iets ernstigs mee zijn, heeft ook al jaren geen apk meer.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2013 20:44 #127548 door Jan Clement
Beantwoord door Jan Clement in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo
Dank je Kevin voor de reactie, dat is nuttige info.
nav reactie van Ed ben ik ook naar Amazone aan het kijken.
deze link.marktplaats.nl/669085187 vind ik wel aantrekkelijk.
Kent iemand deze wagen misschien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2013 21:30 #127550 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo
Ik ken de auto niet, maar snap niet dat er 1) zoveel voor gevraagd wordt en 2) zoveel op geboden wordt.

Ik zie gaten in het front, roest aan het rechter voorscherm, vreemde ribbelplaten (bijgewerkt of roest?), slechte spatbordrand rechtsachter, vreemde reparatie rechterdorpel (vlak voor rechterachterwiel), slechte plek op linkerachterdeur, gescheurd dashboarddekje, gescheurde en verkleurde bekleding, lelijk ingebouwde luidsprekers in de deuren, roest onder reflectoren links en rechtsachter, dashboard verzaagd voor een 'moderne' radio (met casettedeck..) slordige bedrading onder het dashboard en motorkap, slecht zittend deurrubber linksachter, vochtsporen (?) aan de binnenkant bij het rechterachterraam, en een mooi gebouw op de achtergrond.

Bovenstaande is ook allemaal aanwezig bij mijn auto, maar die was meer dan 10x goedkoper (ok, dat is dan geen combi)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2013 23:31 #127555 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo
Dank je Kevin voor de reactie, dat is nuttige info.
nav reactie van Ed ben ik ook naar Amazone aan het kijken.
deze http://link.marktplaats.nl/669085187 vind ik wel aantrekkelijk.
Kent iemand deze wagen misschien?

Ik ben bij dit bedrijf geweest voor een 940 estate. Bleek paps op wintersport te zijn en zoonlief van 15 deed de verkoop en als hij er niet uit kwam dan belde hij paps want die had een valhelm met ingebouwde telefoon. Tank van de 940 was schoon leeg, en ik vroeg of hij benzine kon halen en dat deed hij, bij aankomst bleek de benzine dop sleutel kwijt. Auto had een hoop kleine rare mankementen en was erg vochtig achter het glas van de km teller. Toch nog even op een open terrein van hun geweest voor een V70 maar die liep wel moest alleen gestart worden met een starthulp. Accu was rot. Voor de rest was het ook niet veel.

Mijn bedrijf is het niet, presenteert de auto's door de telefoon alsof ze door een ringetje zijn te halen, maar in werkelijkheid is het net niet. Welke handelaar doet dat niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2013 23:46 #127556 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo
Wat ook opvalt bij deze combi is roest onder aan de deuren, op hun site staan meer foto's..
Restauratie aan de deuren is niet eenvoudig en niet goedkoop ;)
Deze auto lijkt ook mij te duur, de helft van de vraagprijs lijkt mij redelijk mede door slijtage aan het interieur
En het ontbreken van een overdrive
P.s. nordicar heeft er 2 staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2013 00:14 #127557 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo
Een combi heeft geen ribbelplaten ,Eric!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2013 08:16 #127559 door Jan Clement
Beantwoord door Jan Clement in topic Overwegingen voor een pre '73 Volvo

"rene Brandt" schreef:
Wat ook opvalt bij deze combi is roest onder aan de deuren, op hun site staan meer foto's..
Restauratie aan de deuren is niet eenvoudig en niet goedkoop ;)
Deze auto lijkt ook mij te duur, de helft van de vraagprijs lijkt mij redelijk mede door slijtage aan het interieur
En het ontbreken van een overdrive
P.s. nordicar heeft er 2 staan.

Deze gaat het in ieder geval niet worden en want hij komt al niet door de online keuring :D
Nordicar heeft idd wel mooi spul staan. Ga daar zeker een keer kijken.
Morgen ga ik bij Ed langs om zijn restauratie objecten te kijken en kennis te maken.
Bedankt voor de reacties. Zo'n wagen koop niet zomaar even want er kan een hoop geld in gaan zitten om foute zaken te fiksen weet ik. Mijn camper moest een versnellingsbak revisie en koppeling en distributie en nog wat dingen daar heb ik mijn Saab op in moeten ruilen. Denk wel dat ik voor de waarde die mijn Porsche heeft een mooie Volvo terug kan kopen of een opknapper voor de waarde die mijn BWM motor heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.