inloggen op de site

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2008 17:33 #1063572 door V700 register
inloggen op de site is gemaakt door V700 register
Inloggen en aanmelden (is dat het zelfde?) kan blijkbaar op verschillende computers, op het zelfde moment.
Dus je bent ingelogd via de ene PC en je kunt dan ook inloggen via een andere PC. Je kunt dan nog net niet zien op de ene PC wat je met de andere aan het doen bent, maar toch is dat raar. 
Ik zie dat als een ongewenste situatie maar vraag me dan wel af in hoeverre dat kwaad kan voor het functioneren van de website. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2008 18:04 #1189288 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Mark

MSuidgeest schreef : Inloggen en aanmelden (is dat het zelfde?) ...

Als je de site/het forum met een huis vergelijkt, dan is:
Inloggen vergelijkbaar met "ik heb de sleutel en maak daarmee de deur open".
Aanmelden vergelijkbaar met "ik had graag een sleutel, want ik wil graag naar binnen".

MSuidgeest schreef : Dus je bent ingelogd via de ene PC en je kunt dan ook inloggen via een andere PC.....
Ik zie dat als een ongewenste situatie maar vraag me dan wel af in hoeverre dat kwaad kan voor het functioneren van de website.

Zolang jij je wachtwoord met zorg uitkiest en aan niemand doorgeeft, kan het weinig kwaad.
BTW die PC's, staan die op dezelfde locatie?  Dan heb je waarschijnlijk hetzelfde IP-adres voor beide computers.  Misschien dat je er daarom twee keer in kunt.  Of ben je tegelijkertijd vanaf twee verschillende locaties op de site/het forum?
Stel dat je er vanaf 1 locatie tegelijkertijd in kunt, dan zou je er dus niet in kunnen komen, als een ander misbruik maakt van jouw account.  Als je dan niet het emailadres of het telefoonnummer van Johan (Admin) bij de hand hebt, moet je wachten tot de misbruiker de site/het forum verlaat.  Maar hoe weet jij in dat geval, dat er iemand onder jouw naam inlogt?   En dat je er daarom niet in komt?

MSuidgeest schreef : Je kunt dan nog net niet zien op de ene PC wat je met de andere aan het doen bent, ....

Ik ben bang, dat ze dat soort dingen nog niet in Drupal ingebouwd hebben.  Stel je voor dat van iedere gebruiker die op de site/het forum is, precies bijgehouden zou worden wat ie aan het doen is.  Enig idee wat dat aan extra gegevenstransport op zou leveren?  En wat de gevolgen daar weer van zouden zijn voor de site/het forum.
En nu we toch aan het "1984-en" zijn, stel dat je tussendoor aan het douchen bent, de badkamer deur open staat en de webcam ingeplugd is.  Of je zit tussendoor een stukje te lezen op het internet over hoe je een bom zou kunnen maken, de autobiografie van Sjors Loper Bos (die uit de verstatigde eenden) te lezen en/of de anatomie van Anna Kournicova te bestuderen?
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2008 20:03 #1189296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stateless protocol
"inloggen" is een (lelijk?) Anglicisme, "aanmelden" is beter Nederlands, beide zijn in de praktijk hetzelfde, je maakt je als gebruiker bekend aan de site.
2 maal inloggen kan en is geen enkel probleem. Het kan fundamenteel op het internet (voor iedere site) omdat het http:// (hypertext transfer protocol) een stateless protocol is en is. Dat betekent dat tussen het moment dat jij een scherm hebt onvangen en je als vervolg een link klikt er geen enkele logische verbinding tussen je PC en de server is, de site weet niet dat je er nog bent, de verbinding wordt alleen gemaakt als het nodig is. Er bestaat ook geen enkele relatie tussen je 2 schermen. Je kunt met verschillende browsers zelfs op 1 PC met 2 verschillende gebruikers aanmelden, dat doe ik zelf vaak als Admin en Johan Vlagsma voor test doeleinden. 2 maal met dezelfde browser op 1 PC met verschillende gebruikernamen gaat niet want er is binnen die browser maar 1 cookie.
Waarom stateless? Het internet is ontstaan als het ARPA net voor het Amerikaanse leger, het netwerk is zo ontworpen dat als er een server, router, machine etc uitvalt (weg geschoten wordt) niet het hele netwerk stopt maar alles gewoon door gaat. Je kunt dat simuleren door als je een pagina hebt staan de netwerk verbinding te verbreken (plug er uit), daarna weer de verbinding te maken en je browst gewoon door alsof er niets gebeurd is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2008 21:13 #1189303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet onlogisch
Johan, je uitleg klinkt aannemelijk.
Ik denk zelfs dat het niet ver naast de waarheid is want regelmatig zie ik als ik de pagina ververs, dat ik als gebruiker niet in de lijst sta met "wie is er actief".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2008 22:17 #1190084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog een keer deze vraag
Het is even geleden maar de vraag is nog steeds actueel.
Mathy had een leuke vraag over HOE ik ben ingelogd. Nu ben ik ingelogd via 2 computers en via 2 verschillende netwerken (de mijne en Wifi via een onbekend netwerk.
Het kan dus en dat is wat Mathy zich afvroeg en kan die vraag positief beantwoorden.
Maar het blijft raar om 2 maal ingelogd en aangemeld te zijn, juist via 2 verschillende kanten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2008 22:26 #1190087 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic security
we hebben wel eens de module actief gehad die dat inloggen op 2 plaatsen voorkomt maar ook dat is weer enorm verwarrend.. verhuis je van de ene naar de andere computer en wil je daar doorwerken op de site, moet je eerst de andere sessie verbreken.. en als je weer terug verhuist eerst opnieuw aanmelden en dan alsnog weer de andere sessie verbreken, je blijft aan de gang. Maar omdat je op 2 plaatsen ingelogged kunt zijn zonder dat je het zelf merkt is het wel goed je wachtwoord geheim te houden en op pc's die je slecht vertrouwt ook bewust af te melden. Je wilt tenslotte niet dat een ander zich als jou voordoet..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2008 22:50 #1190088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even off topic

MSuidgeest schreef : Johan, je uitleg klinkt aannemelijk.
Ik denk zelfs dat het niet ver naast de waarheid is want regelmatig zie ik als ik de pagina ververs, dat ik als gebruiker niet in de lijst sta met "wie is er actief".

Mark,
zie jij nog wie er actief is in de rechterkolom, ik ben dit namelijk kwijt sinds de sit updat van een paar maanden terug. Net als de klok en recente paginas.
Weet iemand hoe ik dit weer terug kan krijgen???
Ben Strijbos

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2008 23:04 #1190091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic forum
"Wie is er actief" staat achter de forum knop in de knoppenbalk bovenaan de pagina.
Recente pagina's staat in de linker kantlijn op 1 na bovenaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2008 23:47 #1190095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rechterkolom
Ben (Johan, corrigeer eventueel),
Die rechterkolom aan de zijkant kun je instellen in de linkerkantlijn. Druk daar eens op "Mijn site instellingen" en je ziet allerlei opties en instellingen.
Kijk wel goed wat en hoe je iets instelt, want er zitten nogal wat opties ... 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2008 23:49 #1190096 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Onder
Hallo Volvisti

Johan Vlagsma schreef : Recente pagina's staat in de linker kantlijn op 1 na bovenaan

En onder aan ieder draadje.  Kijk maar eens onder het laatste bericht hieronder.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC