Turbodruk aanpassen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2023 22:28 #1111723 door V700 register
Turbodruk aanpassen is gemaakt door V700 register
Hoi,

Even een vraagje waar ik mee zit en waarmee ik beroep wil doen op jullie kennis en ervaring.

Ik heb een 760 van 1990, B230FT met een turbo+ module geleverd, dus officieel 190 pk. Zoals ik ook al eerder had beschreven in mijn ‘welkomstopic’ bleek ik een vacuumlek te hebben in de turbo+ module, waardoor ik veel meer boost had dan goed was. Ik kon blijven optrekken tot de fuel cut van de Ecu.

Na de herstelling was ik toch wat teleurgesteld omdat ik geproefd had van een veel hogere turbodruk. Daarom beslist om de turbodruk iets op te vijzen.

Ik heb een chip vervangen in de ECU een klep geplaatst tussen turbo en actuator om de turbodruk wat te kunnen verhogen. Om de motor en versnellingsbak zeker niet teveel te belasten, wil ik niet overdrijven met de boost. Onder de noemer “meten is weten”, heb ik dan ook een drukmeter gekocht om de turbodruk tot een aanvaardbaar niveau te brengen. In de vacuumleiding die naar de originele meter gaat, heb ik een Y-stuk geplaatst om de bijkomende meter te kunnen voeden. Het is niet de bedoeling om deze meter in het zicht te installeren, ik wil die enkel gebruiken om de turbodruk tot een correct niveau te brengen.

En vanaf nu begint mijn probleem :)

Als de motor niet draait, dan wijst de originele meter het midden aan (tussen zwarte en witte zone). Mijn nieuwe meter geeft op dat punt -0.5 bar weer.

Bij stationair toerental staat de wijzer op de originele meter helemaal links, op mijn bijgeplaatste meter staat de druk dan onder de -1 bar.

Bij volgas (geen foto van) gaat de wijzer van de originele meter verder naar rechts dan de schaal. Op mijn meter stijgt de druk dan naar 0.65 bar.

Volgens mij klopt er iets niet en zou de druk bij motor af 0 bar moeten zijn en geen -0.5 bar. Dat de meter stationair onder 0 gaat, zou het vacuüm kunnen zijn.
Hierdoor heb ik dus twijfels dat de 0.65 bar bij volgas, geen 0.65 bar is, maar 1.15 (omdat de meter niet bij 0 begint maar wel bij -0.5).
Het is niet dat ik elke dag plankgas zal geven, maar ik vind dat teveel druk, ik wilde zelf tussen de 0.9 en 1 bar blijven.

iemand die meer kan vertellen? misschien zie ik het helemaal verkeerd!

Bedankt alweer!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-08-2023 11:53 #1473410 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Goed!
Met de gegevens die je hebt zit het goed, en kan je alleen deze conclusie trekken. Maar met een geijkte meter zou je zeker zijn. De kans dat je het bij het rechte eind heb is echter vrij hoog. Met de motor uit, kan de meter niks anders dan druk "0" aanwijzen, dus als er dan -0,5 staat is er in ieder geval bij atmosferiche omstandigheden een afwijking van 0,5. Ik zou het bij 190 PK laten om nog lang plezier te hebben van deze mooie motor en een Tesla lenen om ludicrous mode te ervaren. Mijn ervaringen met een zeer dikke motor van de Volvo in de XC90, was tot en met Lille "wouw!" en snel daarna al "is dit alles?". Vermogen went te snel en is ook helemaal niet nodig, behalve op het circuit. Ik ben gelukkig in mijn LPT, was gelukkig met mijn B21A, maar ook een 2CV4 kan ik in genieten, en in een Tesla. Maar het is allemaal maar relatief. Om nog lang van de 760 te genieten zou ik niet voorbij de 190 gaan? PK en km/u.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2023 17:48 #1473411 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Heb je turbo+ (en deze werkt
Heb je turbo+ (en deze werkt naar behoren) dan zal een mbc je vrijwel geen extra pk's op mogen leveren. Simpelweg omdat de turbo+ kit redelijk op de grens zit van wat je veilig toe kan passen.

Die goedkope drukmetertjes heb ik nooit vertrouwd. En het feit dat je -0.5bar ziet met de motor uit, bevestigd mijn gevoel. Motor uit, zou gewoon 0,0 bar moeten zijn, stationair zou ik een waarde verwachten van ongeveer -0.5bar. Plankgas zou die voor een turbo+ kit richting de 0,8/0,9bar moeten gaan, en dat is ook wel zo'n beetje de grens met een MBC icm chips.

Waar heb je de mbc nu precies zitten? Tussen de wastegate en de control valve van de turbo+? of tussen de inlaat en de control valve van de turbo+?

Weet wel dat hoe je het ook wend of keert, met een mbc zet je eigenlijk je turbo+ buitenspel.

Er valt dus eigenlijk vrijwel geen winst te behalen met een MBC als je een (werkende) turbo+ kit hebt. Bedenk je wel dat de turbo+ kit alleen bij echt plank gas zijn werk doet. Heb je turbo+ kit al een gecontroleerd aan de hand van de orignele handleiding? Zal hem zo eens posten..

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2023 17:52 #1473412 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic (Geen onderwerp)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2023 21:36 #1473413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo+ buitenspel
Bedankt voor het meedenken.

De turbo+ heb ik buiten spel gezet en losgekoppeld.
De regelaar zit nu tussen de turbo en de actuator. Door middel van een schroef kan de turbodruk nu geregeld worden.
Naar wat ik had begrepen gaf de turbo+ module gedurende een 10 seconden een druk van 0,65 bar. Maar dat blijkt dan precies niet te kloppen?

Met de huidige druk gaat hij veel meer vooruit dan ooit met de turbo+ module. Het is echt een groot verschil. Mocht de huidige druk nu 1.15 zijn, dan zou het verschil met een goed opererende turbo+ module slechts 0.2 bar mogen zijn. Op dit ogenblik slechts een gevoel uiteraard, maar het verschil lijkt groter te zijn.

In principe zou ik er een andere meter kunnen opzetten, bv bandenspanning of compressiemeter.

Ik heb ook helemaal niet de intentie om de motor te overbelasten, ik heb de aanpassing enkel en alleen maar gedaan omdat de redblocks heel goed tegen tuning kunnen, waardoor ik er (aan de veilige kant) ook wat mee wilde experimenteren.

De chip die erin zit is geschikt voor een turbodruk van 1.3 bar, iets wat ik helemaal niet wil. Zoals gezegd wilde ik tussen de 0.9 en 1 bar blijven. Wat dus eigenlijk overeen zou komen met een goed werkende turbo+ module.
Eerst een deftige meter zoeken dus!

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2023 04:10 #1473451 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic ISSPRO
Sinds ik de turbodruk kan aflezen op een tablet dat via bluetooth is verbonden met de ecu, is mijn turbodrukmeter overbodig. Het is een meter van het kwaliteitsmerk Isspro, aanduiding in psi (pounds/square inch). Daardoor is de overdrukweergave nauwkeuriger dan aanduiding in bar (1bar = 14,5 psi). En ja, in ruststand wijst de meter 0 psi aan :-) Ter overname beschikbaar, inclusief houder voor op de A-zuil. Omdat permanent zicht op de actuele druk ook een storingsindicator kan zijn.
Adriaan

ps - Je mag ’m eventueel ook lenen voor éénmalige druktest.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2023 14:23 #1473454 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt
Hoi bedankt voor het aanbod, maar het is niet meer nodig.
Ik heb een geijkte bandendrukmeter liggen, en heb een passend verloopstukje in elkaar geknutseld.
Motor uit, inderdaad 0 bar, motor op ralenti, vacuum.
Volgas gaf 0,9 bar aan ongeveer ( dus geen 1,15 zoals ik zelf dacht).
De boost is een pak meer dan wat er door middel van de turbo+ module werd afgeleverd, dus ik vermoed dat met die module toch iets niet juist moet zijn geweest.
De boost die ik nu heb, is zeker voldoende, dus ga er ook niet meer verder aan draaien, hij blijft mooi op 0,9 bar staan.

Bedankt voor het meedenken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC