B230F omknutselen naar B230FK of FT

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2019 23:17 #1109325 door Peter Beezemer
B230F omknutselen naar B230FK of FT is gemaakt door Peter Beezemer
Gaat dat zomaar door het monteren van een turbo en een ander spruitstuk en een intercooler ?
Compressieverhouding vast anders.
Is het te doen of kan je beter een engine-swap doen ?

grt
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-12-2019 10:01 #1458087 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Is een populaire upgrade,
Is een populaire upgrade, vooral op turbobricks veel info over te vinden.
Wordt dan een +T genoemd, en als ik me niet vergis is er zelfs een soort handleiding voor.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-12-2019 10:03 #1458088 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zie onder andere hier:

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-12-2019 10:23 #1458089 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Of hier:
Of hier:

forums.turbobricks.com/showthread.php?t=5336

Vol met linkjes naar andere draadjes met info over de upgrade.


Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2019 18:19 #1458102 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic dank
een hoop leesvoer. da's wel duidelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2019 13:04 #1458136 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inwendig is een originele
Inwendig is een originele turbomotor wel duidelijk anders: andere, natriumgekoelde, uitlaatkleppen, andere (lagere) compressieverhouding, andere nokkenas (maar de M uit de B230F is tam genoeg voor een normale turbo), veel maar niet alle exemplaren hebben oliesproeiers op de zuigerbodems, etc.
Wil je dat allemaal, dan is een motorswap de juiste richting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2019 00:00 #1458175 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat van
die lagere compressieverhouding snap ik . Anders ligt de pingel/klop grens te laag.
Maar zijn die andere aanpassingen die Volvo voor de turbo modellen doorvoerde echt allemaal nodig ? Waren ze voor de turbo modellen al nodig ten opzichte van de non turbo's ?
De andere nokkenas, de uitlaatkleppen en de oliespuiters dus.
Het gaat maar om een verhoging van krap aan 30 pk.
Het verschil tussen een F en een FK is niet meer dan dat.

Voor verdere tuning zal de FK het betere vertrekpunt zijn dat snap ik.
Maar anders...vraag ik het me af of dat nu zoveel uitmaakt.

En mijn indruk is ook dat een andere motor monteren nog wel eens minder werk kan zijn dan ombouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 10:41 #1458201 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een FT ten opzichte van een F
Een FT ten opzichte van een F scheelt 50 pk, een FK ten opzichte van een FB maar 5...
Of het allemaal perse nodig is: zo te zien niet, anders zouden de +turbo ombouwen op Turbobricks niet erg lang leven lijkt me. Je bent dan wel grenzen aan het oprekken, hebt dus geen garantie dat het niet een keer falikant mis gaat.
Maar aan de andere kant: Volvo heeft de redblocks ontworpen op een extreem hoge gebruiksduur, en dat ook voor de turbomodellen zo gedaan. Daarvoor zijn dus al die aanpassingen gedaan, deels omdat in de praktijk bleek dat ze nodig waren, deels al vanaf de tekentafel.
Ga je zelf tunen, dan is het de vraag hoeveel je van die betrouwbaarheid en zekerheid wilt inleveren. Vind je het erg als de motor een keer vastloopt, of wil je gewoon een boekje waarin staat welke olie, benzine etc erin moet? Dan zou ik een FT/FK wissel prefereren boven een +turbo setup. Wil je kijken waar je uitkomt? Dan is +turbo prima te doen, maar heb je behoorlijke technische kennis nodig om het allemaal goed te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD