HPT naar LPT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2018 19:03 #1108036
door V700 register
HPT naar LPT is gemaakt door V700 register
Beste technici,
Ik ben bezitter van een 940 uit italië, met een B200FT hogedrukturbo op gas. Dit betreft zoals vele al weten een geknepen blok ivm de Italiaanse wetgeving. Hiervoor had ik een B230FK LPT op benzine. Ik ben geen hardrijder, en prefereer eigenlijk de dieselachtige hoge koppel bij lage toeren. Het feit dat mijn 940 op gas rijdt en geknepen is maakt hem sowieso geen strepentrekker.
Is het mogelijk een “geknepen” LPT te maken door de wastegate actuator te vervangen door die van een LPT? Weliswaar met minder vermogen dan de reguliere LPT, maar wel met wat comfortabele trekkracht?
Ik ben bezitter van een 940 uit italië, met een B200FT hogedrukturbo op gas. Dit betreft zoals vele al weten een geknepen blok ivm de Italiaanse wetgeving. Hiervoor had ik een B230FK LPT op benzine. Ik ben geen hardrijder, en prefereer eigenlijk de dieselachtige hoge koppel bij lage toeren. Het feit dat mijn 940 op gas rijdt en geknepen is maakt hem sowieso geen strepentrekker.
Is het mogelijk een “geknepen” LPT te maken door de wastegate actuator te vervangen door die van een LPT? Weliswaar met minder vermogen dan de reguliere LPT, maar wel met wat comfortabele trekkracht?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2018 21:12 #1447385
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nm’s....
Ik denk niet dat je er meer Newtonmeter bij krijgt door de actuator te veranderen naar minder turbodruk.
Lijkt mij dat de trekkracht (Nm) wordt bepaald in de motor en overbrenging naar achteren dmv bak en diferentieel.
Lijkt mij dat de trekkracht (Nm) wordt bepaald in de motor en overbrenging naar achteren dmv bak en diferentieel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2018 22:56 #1447387
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppel
Niet zo zeer meer harde Nm's, maar meer koppel op lagere toeren dan hogere toeren, omdat de wastegate eerder opengaat bij een lagere turbodruk. Een b230fk levert 230nm op +- 2000rpm, een b200ft 230nm@3600rpm, met dus ?nm@2000rpm. Mijn doel om het hoogste koppel te creëren op lagere toeren, al zal dit volgensmij lager uitvallen dan 230nm. ( was althans mijn theorie )
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2018 02:46 #1447390
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo MLandman
Het koppel bij een laag toerental zal bij een LPT gelijk zijn aan dat van een HPT. Tot 0,35 bar overdruk zal een HPT namelijk qua vermogen niet anders zijn dan een LPT.
groetjes
Mathy
Het koppel bij een laag toerental zal bij een LPT gelijk zijn aan dat van een HPT. Tot 0,35 bar overdruk zal een HPT namelijk qua vermogen niet anders zijn dan een LPT.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2018 10:28 #1447393
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -
Logisch, wat stom van me. Dat beantwoordt mijn vraag. Danku!
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2018 15:44 #1447398
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 2 liter 8v heeft juist meer
2 liter 8v heeft juist meer hulp van turbo nodig om hetzelfde als een vergelijkbare 2,3 liter 8v
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2018 23:36 #1447405
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic B200FT is zeker geen geknepen
B200FT is zeker geen geknepen blok: met 155 pk uit die twee liter is hij juist erg sterk, want de 2,3 HPT komt maar tot 165. Mogelijk zit in een B200FT een scherpere nokkenas, of het verschil komt echt uit turbodruk. Maar dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk: een verschuiving in koppelkarakteristiek is meestal nokkenas, soms programmering van de ECU.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 00:12 #1447474
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wat Willem zegt
is volgens mij wel correct.
Met verschillende assen geëxperimenteerd en dat heeft zeker effect op de relatie toerental/koppel/pk's
Standaard B230f, koppel bij lage toeren.
B230f met scherpe nokkenas koppel pas bij hoger toerental en misschien wel zelf minder koppel.
Met verschillende assen geëxperimenteerd en dat heeft zeker effect op de relatie toerental/koppel/pk's
Standaard B230f, koppel bij lage toeren.
B230f met scherpe nokkenas koppel pas bij hoger toerental en misschien wel zelf minder koppel.
Moderators: Jerry Stam