Beurtje en wat extra pk's, toppie!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2017 23:56 #1106476
door V700 register
Beurtje en wat extra pk's, toppie!!! is gemaakt door V700 register
Na de eerste weken als eigenaar van een 940 in een verbouwing te zijn beland, heeft de rwdlpt al heel wat vrachtjes weggebracht, kilo's verstouwt, en de bekende Ikea glimlach veroorzaakt. Heerlijk rijden die 940! Iedere keer als ik instap en plaatsneem op de lederen zetels die beter zitten dan elke stoel in m'n huiskamer, het schudden van de auto om de lengte as door de combinatie van slaapje vering icm krukas in lengterichting van de auto, als ik hem rustig op cruisecontrol tik en de climatecontrol op de achtergrond z'n werk hoor doen omdat het nog een graadje te fris is in het interieur, dan komt het Volvo gevoel in me boven en geniet ik van elke kilometer:-).
Na hem van 340.000 naar 343.000 te hebben gereden een avondje op de brug gezet.
- Oliewissel
- oliefilter
- brandstoffilter
- bougies
Verder inspectie gedaan van rubbers/ slangen en algehele technische staat van de auto. Twee vacuüm slangetjes vervangen en opgemerkt dat de remblokken voor dun zijn en de het achterdempertje als enige deel van de uitlaat een aandachtspuntje heeft. Helamm wat ik had gehoopt na 19 jaar door 1e eigenaar te zijn gereden met ALTIJD Volvo dealer onderhoud tot op 6 maanden terug. Heerlijk om ieder onderdeel dat je vervangt VOLVO op te zien staan bij een auto met deze leeftijd en km's!
Nu hij helemaal vers was en alles voor elkaar, durfde ik het wel aan om de inmiddels aangeschafte mbc te installeren. Bij het lestrekken van de (gewapende) slang vanaf de wga brak het nippel af... oeps... twee dagen rondgereden zonder turbo begrenzer. Heel voorzichtig gedaan, en gelijk het boostmetertje even geïnstalleerd met een t stukje vlak op het inlaat spruitstuk. Heel voorzichtig 5 runs gedaan, 0.6 bar, 0.7 bar, 0.8 bar, 0,9 bar, puur door voorzichtig met het gas te zijn, om je helemaal wezenloos schrikken van de versnelling en uiteindelijk 1x door de breedband sensor op m'n plaats gezet en een fuelcut , manman, wat een beest is het dan. Ik geloof echt dat de aandrijving in verhouding onevenredig veel belast wordt in dergelijke situaties, maar wel ontzettend verslavend. Heel rustig naar huis gereden en braaf een 0.6 actuator besteld (de 0.8 was niet op voorraad). Achteraf ben ik blij met de 0.6. Deze zit er nu in en dat is lekker veilig. De mbc zit er nog in, dus vanuit de veilige 0.6 kan ik met de mbc nog een beetje spelen. Met de 0.8 zou ik niet lager kunnen, en als ik nu van de zomer met de auto vol, dakkoffer en zware kar naar het zuiden ga, dan draai ik de mbc dicht en kan ik lekker vol gas de heuvels over. Met de 0.8 had ik nooit meer lager gekund en misschien een niet helemaal lekker gevoel gehad bij langdurig zwaar belasten tijdens zo'n rit.
Oja ook nog een trekhaak (50 euro marktplaats) gemonteerd, kind kan de was doen: 8 bouten M12x40 indraaien en de stekker die al gereed ligt in kofferbak aansluiten!
Nu een vraag: Mocht ik in de toekomst met de mbc gaan spelen, kan het dan zijn dat ik veel te arm rijd zonder dat de motor dit corrigeerd met fuelcut? Er zit al een breedband sensor in met drie draden. En klopt het dat er een chip op het forum is te krijgen die je er zo indrukt waardoor je 'altijd goed zit' met je brandstof toevoer? En hoe kom ik er achter of het kastje voor de ontsteking bij mij 'de juiste versie is'?
Ik hoop dat er iemand me meer hierover kan vertellen. Oja, op m'n werk liggen ze allemaal dubbel dat ik zo'n oude bak heb gekocht, maar ik vraag me steeds lachend af; wat wil een mens nou nog meer dan een 940:-)
Na hem van 340.000 naar 343.000 te hebben gereden een avondje op de brug gezet.
- Oliewissel
- oliefilter
- brandstoffilter
- bougies
Verder inspectie gedaan van rubbers/ slangen en algehele technische staat van de auto. Twee vacuüm slangetjes vervangen en opgemerkt dat de remblokken voor dun zijn en de het achterdempertje als enige deel van de uitlaat een aandachtspuntje heeft. Helamm wat ik had gehoopt na 19 jaar door 1e eigenaar te zijn gereden met ALTIJD Volvo dealer onderhoud tot op 6 maanden terug. Heerlijk om ieder onderdeel dat je vervangt VOLVO op te zien staan bij een auto met deze leeftijd en km's!
Nu hij helemaal vers was en alles voor elkaar, durfde ik het wel aan om de inmiddels aangeschafte mbc te installeren. Bij het lestrekken van de (gewapende) slang vanaf de wga brak het nippel af... oeps... twee dagen rondgereden zonder turbo begrenzer. Heel voorzichtig gedaan, en gelijk het boostmetertje even geïnstalleerd met een t stukje vlak op het inlaat spruitstuk. Heel voorzichtig 5 runs gedaan, 0.6 bar, 0.7 bar, 0.8 bar, 0,9 bar, puur door voorzichtig met het gas te zijn, om je helemaal wezenloos schrikken van de versnelling en uiteindelijk 1x door de breedband sensor op m'n plaats gezet en een fuelcut , manman, wat een beest is het dan. Ik geloof echt dat de aandrijving in verhouding onevenredig veel belast wordt in dergelijke situaties, maar wel ontzettend verslavend. Heel rustig naar huis gereden en braaf een 0.6 actuator besteld (de 0.8 was niet op voorraad). Achteraf ben ik blij met de 0.6. Deze zit er nu in en dat is lekker veilig. De mbc zit er nog in, dus vanuit de veilige 0.6 kan ik met de mbc nog een beetje spelen. Met de 0.8 zou ik niet lager kunnen, en als ik nu van de zomer met de auto vol, dakkoffer en zware kar naar het zuiden ga, dan draai ik de mbc dicht en kan ik lekker vol gas de heuvels over. Met de 0.8 had ik nooit meer lager gekund en misschien een niet helemaal lekker gevoel gehad bij langdurig zwaar belasten tijdens zo'n rit.
Oja ook nog een trekhaak (50 euro marktplaats) gemonteerd, kind kan de was doen: 8 bouten M12x40 indraaien en de stekker die al gereed ligt in kofferbak aansluiten!
Nu een vraag: Mocht ik in de toekomst met de mbc gaan spelen, kan het dan zijn dat ik veel te arm rijd zonder dat de motor dit corrigeerd met fuelcut? Er zit al een breedband sensor in met drie draden. En klopt het dat er een chip op het forum is te krijgen die je er zo indrukt waardoor je 'altijd goed zit' met je brandstof toevoer? En hoe kom ik er achter of het kastje voor de ontsteking bij mij 'de juiste versie is'?
Ik hoop dat er iemand me meer hierover kan vertellen. Oja, op m'n werk liggen ze allemaal dubbel dat ik zo'n oude bak heb gekocht, maar ik vraag me steeds lachend af; wat wil een mens nou nog meer dan een 940:-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 20:27 #1435303
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou....
Een 740 misschien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2017 01:53 #1435311
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Leverbare onderdelen... Je
Leverbare onderdelen... Je gaat het echt niet volhouden om alles netjes met Volvo stempel te houden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2017 17:10 #1435645
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderdelen
Ik was laatst bij mijn dealer in Zaandam om handremsegmenten te bestellen
maar dat kon niet meer...............
maar dat kon niet meer...............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2017 17:12 #1435646
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WGA
O ja, ik heb een WGA van een HTP en die is instelbaar!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 22:50 #1436036
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je dient veel onderdelen op
Je dient veel onderdelen op de sloop te verzamelen. Ik verzamel steeds meer. Laatst van een turbo al het nuttige afgehaald. Alle sensoren eraf en etc etc etc. Beter teveel reserve onderdelen dan te weinig. Daarnaast is er veel gewoon verkrijgbaar van A merken. Bosch levert nog een hoop, laatst mijn auto voorzien van nieuwe injectoren. Bij Volvo 249 euro per stuk hahahaha, bij Bosch 50 euro per stuk. Je krijgt er na 430k een compleet nieuwe auto voor terug.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 21:25 #1436073
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In welk opzicht compleet
In welk opzicht compleet nieuw? Liep hij niet goed meer?
Ik heb inmiddels chips uit Zweden in mijn fuel ecu en Ontstekingscomputer (met dank aan Martijn en fabian bijlsma die mijn zwarte 148 computer hebben aangepast!), en merk dat ik marginale momentjes van inhouden heb rond 1 bar turbo druk. Ik twijfel nu of 1 van de injectoren het is, of dat een van de bougies een minder sterke vonk geeft door verdeler/rotor/kabel...
Rijdt wel als een kanon met chips en 1 bar! Volgende stap is een 19t monteren:-)
Ik heb inmiddels chips uit Zweden in mijn fuel ecu en Ontstekingscomputer (met dank aan Martijn en fabian bijlsma die mijn zwarte 148 computer hebben aangepast!), en merk dat ik marginale momentjes van inhouden heb rond 1 bar turbo druk. Ik twijfel nu of 1 van de injectoren het is, of dat een van de bougies een minder sterke vonk geeft door verdeler/rotor/kabel...
Rijdt wel als een kanon met chips en 1 bar! Volgende stap is een 19t monteren:-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2017 13:01 #1436618
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schokken
Hoi Maarten,
De meeste verdelers zijn inmiddels al redelijk versleten. Enkel plaatsen van een nieuwe keerring in de verdeler is dan geen optie meer. Haal de verdelerkap eens en kijk of er speling in het asje zit door aan de rotor te voelen. De onsteking krijgt bij een hogere turbodruk nog meer voor zijn kiezen en kleine misfires door vanwege een slechte verdeler komen dan vaker voor. Resultaat; hikken/inhouden. Daarbij zijn veel tuningchips veel en veel te rijk. Dus nog een grotere belasting voor de ontsteking. Als het structureel 1 van de injectoren is die minder opbrengst geeft kun je dit goed zien aan de bougies. Draai ze er eens uit. Eventueel de foto even posten. Als je een 19T wilt plaatsen moet je uberhaubt andere injectoren kopen, dus zou ik het geld voor injectoren bewaren als je gaat upgraden.
Gr Martijn
De meeste verdelers zijn inmiddels al redelijk versleten. Enkel plaatsen van een nieuwe keerring in de verdeler is dan geen optie meer. Haal de verdelerkap eens en kijk of er speling in het asje zit door aan de rotor te voelen. De onsteking krijgt bij een hogere turbodruk nog meer voor zijn kiezen en kleine misfires door vanwege een slechte verdeler komen dan vaker voor. Resultaat; hikken/inhouden. Daarbij zijn veel tuningchips veel en veel te rijk. Dus nog een grotere belasting voor de ontsteking. Als het structureel 1 van de injectoren is die minder opbrengst geeft kun je dit goed zien aan de bougies. Draai ze er eens uit. Eventueel de foto even posten. Als je een 19T wilt plaatsen moet je uberhaubt andere injectoren kopen, dus zou ik het geld voor injectoren bewaren als je gaat upgraden.
Gr Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2017 15:18 #1436621
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sprekende over de verdeler,
Sprekende over de verdeler, naast de slijtage van de as, het uit elkaar halen voor een nieuwe keerring is erg lastig (pin zit vaak extreem vast). Ik ben blij met mn wasted spark!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam