remmen upgrade, (de zoveelste)

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2016 10:32 #1105091 door Peter Beezemer
remmen upgrade, (de zoveelste) is gemaakt door Peter Beezemer
Dag Volvo-genoten.

Heb al wat zitten zoeken maar dat is uit de reacties bij geljksoortige onderwerpen een beetje gepuzzel om wat ik lees terug te koppelen aan mijn vraag.

Mijn kwestie. Ik viel voor een setje geperforeerde voorremschijven voor de 740. Snel toegeslagen want ze waren niet duur. Het zijn blijkt 288 mm schijven.
Op de 740 zitten 260 mm schijven, wel de geventileerde en ook zonder naaf. Het enige verschil is dus de omtrek of doorsnede. Net hoe je het verwoordt.

Direct monteren gaat niet. Maar kan ik ze toch met aanpassingen monteren ?
Zijn de klauwen toe te passen nog ? Lijkt me dat de beugels waar de klauwen op gemonteerd zitten vervangen moeten worden want de klauw moet verder van het hart afkomen.
Passen beugels van een later model op de auto ? en passen de remklauwen daar in ?
Waar ga ik naar op zoek ? naar welke onderdelen...

thanks
Peter


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-03-2016 13:35 #1426432 door ADRIAANB234FT

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2016 14:47 #1426437 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Thanks ..
Maar na 15 minuten studeren op volvo700vereniging.nl/node/16150 ben ik niet veel wijzer
Of lees ik erover heen ? Simpele vraag meende ik waar wellicht een simpel antwoord op te geven is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2016 08:00 #1426452 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Niet passen
Als ik het goed heb dan is deze maat de maat die onder de latere 850's zit. Kijk anders eens op een paar automaterialenwebsites, dan kom je er wel achter. Je hebt dan de klauwen en remzadels van die uitvoering nodig.

Grotere remmen passen niet zonder grotere velgen (inchmaat). Voor deze upgrade heb je minimaal 16 of 17 inch nodig.

De remschijven zeggen verder niet zoveel over het remvermogen/karakter. Uiteraard als je groter gaat heb je meer oppervlakte en in meer stopkracht. De remblokken hebben het meeste invloed. Remblokken zijn altijd een compromis. Remmen doen het t beste als ze warm zijn. Raceblokken remmen koud amper en dan piepen als de hel. Remblokken voor op de weg zijn ook ontworpen voor rondjes rond de kerk, die remmen dus ook als ze koud zijn. Alleen als ze warm zijn gaan ze sneller faden. Wat ook invloed heeft is uiteraard de hardheid van de blokjes. Zachte blokjes remmen agressiever/beter en zijn weer eerder versleten en geven veel remstof (b.v. Ferodo's) Hardere blokjes vice versa natuurlijk. Dus, het is altijd een compromis.

Wat verwacht je, waarom wil je grotere remmen? Ervaar je een tekort aan remvermogen, rijd je op het circuit of is het het karakter van de remmen dat nu niet bevalt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2016 16:45 #1426475 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 263 zijn de remmen van de
263 zijn de remmen van de oudere, niet-turbo 740's. Die waar nog 14 inch wielen op passen.
287 is de standaard maat van de 740 turbo en 940. Het enige verschil tussen de remmen (als je geen ABS hebt) is inderdaad de beugels (zadels), de klauwen zijn gelijk. Je kunt dus omschroeven zonder zelfs maar te hoeven ontluchten. Je moet dan wel naar 15 inch wielen toe, 16 of groter is niet nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2016 22:19 #1426493 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Top
Dat is inderdaad het antwoord dat ik zoek. Ik heb er al 15 inch wielen op zitten.
Dus alleen de zadels vervangen. Dat is te overzien en zal ook niet teveel kosten.
Op mijn andere 740 (88) zitten al wel de 287 schijven. Op de 86er dus niet.
Geen ABS trouwens
Thanks Willem !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2016 09:54 #1426501 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wel even zorgen dat je zadels
Wel even zorgen dat je zadels van hetzeelfde merk hebt als je huidige remmen, dus niet bijvoorbeeld Girling en ATE mengen, want ik weet niet of dat past. Grote kans van niet.
Anders dan dat is het geen puzzel: even goed op de sloop rondkijken dus!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2016 18:55 #1426514 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Chris...
Ik had niet door dat ik grotere remmen kocht, gewoon toe aan nieuwe schijven,
Wel is het zo dat de 740 opgepept wordt dus nu komt het wel goed uit eigenlijk.
Big is better lijkt me
Dus wil ze toch monteren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2016 20:48 #1426765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of de complete veerpoten met
Of de complete veerpoten met remmerij van een late 940, stopt als de malle.
Mooie en goedkope upgrade,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2016 23:48 #1426775 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ja
Op die laatste lijn zit ik ook nu
Nu blijkt dat ik op de auto schijven mét naaf heb. Dus schijven wisselen gaat niet
Geen ramp , er staat nog een jongere 740 , Ook die kan wel een keer nieuwe schijfjes gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD