Wie heeft er interesse in een Wasted Spark set voor de 16 kleppers?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2016 23:05 #1104890 door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Fabian Bijlsma (de broer van Martijn/Blabla) ontwikkelt op dit moment, mede op mijn aandringen, een Wasted Spark set voor de 16 kleppers. Onderstaande tekst komt oorspronkelijk uit een paar mails van Fabian aan mij. Vandaar dat ik de tekst lichtjes aangepast heb.
<blockquote>

Algemeen:
BTI Wasted Spark KIT:
Wat is Wasted Spark:
Het Wasted Spark ontstekingsprincipe word veel gebruikt in automotive toepassingen. Bij een Wasted Spark ontstekingssysteem worden de bougie's in paren gevuurd, waarbij de ene cilinder in compressieslag zit en de ander in uitlaatslag. De vonk in de cilinder met uitlaatslag heeft geen effect en daarom verspilt, vandaar de naam Wasted-Spark. Het ontwerp van een Wasted Spark systeem neemt mechanische componenten als een verdeler weg. De slijtage door een dubbele ontstekingswerking is verwaarloosbaar en is niets vergeleken met de terugkomende kosten van een verdelerkap + rotor en de afnemende prestatie/soepelheid van de motor hierdoor! Het verlies van ontstekingsenergie door de verspilde vonk in de niet functioneerde cilinder is gering. Denk hierbij aan een 2.5-3.0KV verlies tegenover de benodigde 10KV+ voor de cilinder in compressie slag voor de daadwerkelijke arbeid.
Voordelen van Wasted Spark:
-Sterkere vonk, door het wegnemen van de verdeler. Gezien deze vonk overslag niet meer gemaakt hoeft te worden. De geleverde bobine is krachtiger qua output dan origineel.
-Meer ontstekingsbereik, door de wegnemen van de hoekbegrenzende verdeler. Denk hierbij in voordelen bij verstelbare nokkenastandwielen.
-Vermindering van onderhoud, door het wegnemen van de verdelerkap en rotor.
-Meer tijd om te herladen na een ontstekingsmoment (Dwell), omdat nu de 4 ontstekingsmomenten verdeelt worden over 2 kernen. Dit maakt het mogelijk om stabiele ontsteking te houden op hoge(re) toeren.
-Beter verbruik. Beste resultaten zijn met LPG. Enkele klanten met een motor op LPG melden een verbetering van maximaal 10%
-Rustiger lopen van de motor. Zeker op lagere toerentallen is dit merkbaar.
-Beter starten.
Specifiek 16V kits:
-Verbeterde software voor beide computers, voor de mensen met atmosferische set-ups, denk hierbij aan een vermogenswinst van minstens 7-10 pk / soortgelijk koppel met originele delen. Eventueel meer in combinatie met een aftermarket uitlaatspruitstuk / grotere gasklep.
Voor de turboset-ups, naast de aangepaste ontstekingssoftware, verwijderde fuelcut mogelijk om de turbodruk redelijk te verhogen! (Dit word normaal elektronisch geregeld met een losse controller, dus enkel alleen de mogelijk tot het verhogen van de turbodruk brandstof/ontstekingsgerelateerd). Op de originele turbodruk kan men een kleine winst verwachten gelijk aan de atmosferische variant.
Voor beide modellen: Indien gewenst, verhoogde toerenbegrenzer mogelijk!
-Geen bougiekabels, 4 direct gestuurde bobines (COPs), welke verminderend presterende factoren hiermee uit de weg gaan.
Bij de prijs van de 16V kits inbegrepen:
-Plug en play bekabeling
-Bevestigingsplaat voor de COPs (Fabian gaat in eerste instantie testen met Toyota-COPs)
-Modificatie ECU, plaatsing Wasted Spark board
-Tuningchips op maat (afhankelijk van het type 16 klepper)
*Plaatsing EZ116K daughterboardkit
*Deze zit in de prijs al inbegrepen, indien je een goldbox hebt kan Fabian je hiervoor €50,00 korting geven op de totaalprijs.
Mensen die zoeken naar eigen bobines, kunnen €150,00 verminderen verwachten voor de kitprijs.
Wat betreft de EZ116K, maakt niet uit welke variant je hiervan hebt. Alle software draait op elk exemplaar (met het daughterboard, indien geen goldbox beschikbaar is) , ongeacht de uitvoering. Qua LH 2.4 ECU raad ik sowieso de 9** reeks aan, de oudere 5** kan ik wel aanpassen, maar voor de 9** reeks ECU's is er beter ge-update software beschikbaar om de mapping aan te passen.
Kosten op een rijtje:
Basis kit-prijs: €700,00
Vanaf 3 afnemers: €600,00
Eigen bobines gebruiken (De tubes (verbinding coilpack - bougie) dienen wel aangepast te worden in lengte!), - €150,00
Heb je al een Goldbox EZ116K beschikbaar: - €50,00
</blockquote>
Ik zoek dus nog minimaal twee afnemers.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Andy Bauwens
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2016 22:33 #1425247 door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Interessant, alleen is de
Interessant, alleen is de prijs nog vrij hoog .... Maar naarmate er meer interesse is zal dit zakken wellicht ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2016 19:46 #1425348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic yes! maar......
ik lees net dit draadje en eigenlijk verdiend mijn set-up deze mod. Maar ik kan deze maand geen cent missen ivm mogelijke turboschade aan de D5 (f**K!)
Dus dan wordt het maart.
Ik neem aan dat de afdichting tpv de verdeler er ook bij zit?
Als ik besluit om VAG bobines te gebruiken wordt de kabelboom dan aangepast?
Je hebt het over een basiskit, is er nog meer mogelijk dan?

Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred Areiter

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2016 20:04 #1425350 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Wilfred

Fabian is nog aan het ontwikkelen, de set is dus nog niet af. Zou me zeer verbazen als er nog wat nachtjes voorbij gaan voor de set op de markt komt. Maar of dat er "een paar" (zoals in: "Schat, ik heb een paar schoenen gekocht") zijn of een hele hoop, dat durf ik niet te zeggen. Maar vóór maart verwacht ik de set niet op de markt.

Of er een afdekplaatje komt of dat de verdeler gewoon blijft zitten (maar dan alleen om de zaak af te dekken) kan ik momenteel nog niet zeggen.

De kabelboom zal niet heel erg anders zijn. Misschien dat je de stekkers moet aanpassen. Zal ik navragen bij Fabian.

Mijn vermoeden is, dat Fabian de set gewoon "basiskit" noemt om aan te geven dat dat het standaard setje is. Daar kan de EZK uit als je zelf een Goldbox-EZK hebt en daar kunnen de COPs uit als je zelf COPs hebt. Let er wel op, dat je in dat geval zelf de tubes moet inkorten.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2016 20:33 #1425352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic noteer mij maar voor 1 set in
noteer mij maar voor 1 set in eerste instantie zonder bobines en EZK (goldbox heb ik wel liggen).
Verder zal Ik even controleren of ik de "goede" ecu heb.
Sint Jansklooster is gezegend met een uitstekende tuner dus die kan met de aan gepaste chips van BTI goed uit de voeten. ;o)

Wilfred Areiter

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2016 00:11 #1426420 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Fabian
Hallo Volvisti

Fabian heeft het schijnbaar heel erg druk. Ik heb een reactie op m'n mail gehad, waarin ie aan geeft binnenkort te reageren.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2016 13:12 #1426431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar we zijn nog met zijn
Maar we zijn nog met zijn tweeen of heb je al meer aanmeldingen?

Wilfred

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2016 13:58 #1426434 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Paar meer
Hallo Wilfred

Nee, er zijn meer aanmeldingen.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2016 19:08 #1427211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn tekst verdwijnt iedere keer.....
Tekst

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2016 23:32 #1427375 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Update
Hallo Volvisti

Even een kleine update:

- Fabian is z'n nieuwe werkplaats aan het inrichting, dus momenteel duren een aantal dingen wat langer
- Er zit straks een afdekplaatje bij dat op de plek komt van de verdeler (die we niet meer nodig hebben). Plus bijpassende afdichtring.
- Fabian is nog aan het testen welke COPs het meest geschikt zijn. Daar gaat redelijk wat tijd in zitten. Helaas is voor ieder merk/type COP een aangepaste dwell-tijd nodig. Dat houdt in dat de software voor ieder ander type dan het type dat Fabian het meest geschikt acht, aangepast zou moeten worden. Ook zou de bevestigingsbeugel dan aangepast moeten worden. En zoveel geïnteresseerden zijn er niet. Dat houdt dus in dat je straks wél ervoor kunt kiezen om zelf voor COPs te zorgen, maar dat moeten dan dezelfde COPs zijn als die die Fabian levert.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC