Chiptuning ECU/EZK B200FT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 20:46 #1103875 door V700 register
Chiptuning ECU/EZK B200FT is gemaakt door V700 register
Ik heb sinds kort een 940 met B200FT blok uit '93. Nu heb ik al op verschillende fora gelezen over de chiptuning van deze motoren. Zelf heb ik dus ook al het nodige aan research gedaan, maar ik ben graag goed geïnformeerd.

De plannen:
- Ongeveer 200 pk en 300 nm, moet wel lukken met de chips, als ik kijk naar de ervaringen er mee. Mogelijk met alleen een MBC en de chips?
- Een MBC om de turbodruk wat omhoog te brengen en een boost gauge voor de installatie van het gebeuren. Nu vind ik zo'n ding echt ontzettend lelijk staan. Denken jullie dat het voldoende is deze alléén te gebruiken wanneer ik de turbo druk in ga stellen, of moet hij permanent in de auto zitten?

Chips van BTI zijn goed lees ik zo, dus daar heb ik al een e-mailtje naar gestuurd. Eens kijken hoe hun me kunnen helpen.

Mijn ECU heb ik zo eens bekeken, maar ik word hier niet heel veel wijzer van. Is die nu 'chipbaar' of niet? En heb ik nog een moederbord voor het EZK nodig, of hoe zit dat, dat is me niet duidelijk. Daarom een foto van het geval in de bijlage, misschien dat jullie hier meer over weten.

Ik hoor graag jullie adviezen.

Gr, Marc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 21:30 #1418657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boostgauge
Als je zo'n extra metertje op je dashboard niet zit zitten is dit misschien iets voor je:
www.davebarton.com/740TurboBoostGauge.html
Toevallig van de week het meest rechtse wijzertje besteld (bar).
Weet niet of iemand ervaring heeft met deze meters.
Kan het wel posten hier als het ingebouwd is.

Als je dit ook niet wilt, volgens mij hoef je niet permanent een extra meter te hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 21:38 #1418658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals
Zoals op die pagina staat, past dat metertje niet in de tellerunit van de 940. Die heeft links/rechtsbovenin geen extra posities voor metertjes.

Je kunt een meter van VDO gebruiken, 52mm diameter, zwarte plaat, witte cijfers van -1 tot + 1.5 en rode naald. Die komt qua styling het meest dicht bij de andere instrumenten. Sommigen plaatsen die in het linker rooster van de ventilatie in het midden van het dashboard. Of rechts van de stuurkolom, tegen de schopplaat (die plaat boven je knieën). Montage is echter niet permanent nodig.

Zijn die ervaringen die je hebt gelezen voor een 2.0 of een 2.3 liter turbo? Met een 2.3 liter turbo kun je met alleen een MBC tot 170/180 pk. Daarboven is chippen vaak nodig, maar 200 pk is geen probleem. Misschien moet je met een 2.0 turbo wat meer trucs uithalen. Weet iemand of daar misschien dezelfde turbo op zit als de 2.3 liter blokken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 21:46 #1418661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De 2.0 en de 2.3 zijn in
De 2.0 en de 2.3 zijn in basis hetzelfde. De turbo die er bij mij op zit is van Mitsubishi, de 13C dus. Ook geleverd op de 2.3 als ik het goed heb. Het gaat meer om de ECU, die is hetzelfde. Op Turbobricks heb ik geleden dat met de chips van ene "Fred", beide de 2.0 en 2.3 ongeveer 60pk en 70nm extra krijgen. Dus de 2.3 zal uiteindelijk wat hoger terecht komen dan de 2.0 maar dat terzijde. BTI levert ze voor beide motoren dus dat zal wel snor zitten.

Ik denk dat ik dan ga voor alleen de meter tijdens het afstellen van de druk. Vind de standaard meter wel genoeg zo op het dashboard, het is immers geen racewagen. Lekker standaard houden qua uiterlijk bevalt me wel

Bedankt voor de tips.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 21:47 #1418662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chipbaar
Om te bepalen of je ECU chipbaar is, is het Bosch nummer handig. Dat nummer dat rechts op de foto staat, met de grote cijfers, is het Volvo nummer. Het Bosch nummer begint met 0280 en heeft dan nog wat groepjes cijfers. Ik denk dat dat meer naar links staat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 21:59 #1418664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze code bedoel je? Verder
Deze code bedoel je? Verder staat er op het eerste gezicht geen code op de unit. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 22:24 #1418668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Edit.
Edit.

Dit is 'm ook niet. We zoeken de sticker waar Bosch op staat volgens mij. Ik zal morgen nog eens kijken wat die sticker vermeldt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2015 12:26 #1418676 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De code
Nog eens gekeken en gevonden. De sticker zat onder de beugel. Ik heb er een met de code 0 280 000 932. Waar kan ik vinden of deze 'chipbaar' is? Alvast bedankt.

Marc

• Jan Jaap van der Dussen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2015 16:50 #1418963 door Jan Jaap van der Dussen
Beantwoord door Jan Jaap van der Dussen in topic Chipbaar of niet?
Kijk even op dit draadje: forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

Daar kan je alles qua chippen vinden wat je wil weten.

Gr.

Jan Jaap

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2015 18:12 #1418967 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Chipbaar
Volgens mij is het meer een vraag of dat kastje wat onder je stuur zit chipbaar is de EZK. Deze Ecu is meestal wel chipbaar zonder fysieke aanpassingen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC