Stay

  • Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 09:44 #1099184 door Cor Jan van Rhijn
Stay is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Beste mensen na veel rondgelezen te hebben over stabi, stay's en veerpootbruggen en al wat langer het verlangen om een wat strakker sturende auto te hebben heb ik een stay gekocht voor mijn 940. Installatie van de stay is heel eenvoudig, dat heb ik al wel gelezen, gezien en begrepen. Enige wat ik me nog afvraag is - hebben de 3 bouten en de ene moer nog een aanhaalmoment? Ik kan nergens wat vinden. Haynes zegt niets over de stay laat staan over het aanhaalmoment. Mijn OTP DVD met alle service handleidingen rept wel over aanhaalmomenten bij de stabi's voor en achter, maar de stay - ik kan er niets over vinden, ook hier tussen alle discussies over stay's en veerpootbruggen niet. Wie helpt me?
Cor-Jan, Amstelveen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 09:55 #1395140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vast is vast
Gewoon met de ratel goed vastdraaien. Het zijn flinke bouten (en 1 moer) dus stukdraaien zal je niet zo snel gebeuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 11:12 #1395151 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic draai
Goed vast zetten zoals ceska al meld, maar voordat je de bouten en moer er op draait ga er even door heen met een tap om het draad op te schonen en smeer er wat kopervet op zodat het lekker afsluit en geen vocht bij kan komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 11:43 #1395154 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Advies
Kijk dat is mooi en goed advies - thnx y'all. Heb een beetje locktite erbij gekregen - wel of niet gebruiken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 18:54 #1395170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan
Dat kan nooit geen kwaad voor de zekerheid, maar dan heb je geen kopervet nodig want dan werkt je loktide meestal niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 19:12 #1395172 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Locktite
-Locktite werk alleen op een ontvet oppervlak.
-Staal op staal, harde verbinding, loopt niet los.
-Als je het niet vertouwd, er zijn ook zelf borgende moeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 19:41 #1395176 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Vet of vast
Dat is altijd een beetje mijn vraag - wil ik iets vastzetten in het vet, zodat de verbinding niet vastroest of dat er andere ellende er tussenkomt of wil ik juist dat het heel goed vastzit en etc... Ik denk dat ik voor de optie zonder locktite ga. Dat zit meer in mijn aard. De moeren/bouten natrekken kan ik altijd nog. Bedankt Tom, André, Ceska.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2013 20:25 #1395181 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Aanhaal moment
Op het internet, of in gereedschap catalogie, kan je de aanhaal momenten van bout/moer verbindingen vinden, al dan niet ingevet of niet.
Een beetje koper of nikkel vet ertussen kan geen kwaad, je krijgt de boel na jaren weer los!
Een beetje "sleutel" ervaring leert je wel hoe vast/los je een  bout of moer moet aandraaien.
Nikkel- of koper- vet voorkomt contact corrosie of passing roest.
Dit heeft te maken met het verschil tussen de materialen/duurzaamheid onderling.
Het minst duurzame materiaal "rot` het hardst.
OOK...  een bout die met BV 100 Nm aangedraaid is, kan soms wel met 2,5 X zoveel Nm losgedraaid moeten worden (250 Nm)
Praktijk voorbeeld, ik heb machines in onderhoud waarbij er moeren aangedraaid moeten worden met een hydraulische moment sleutel, 150.000 Nm
Als ik hier geen nikkel pasta tussen smeer tijdens montage, krijg ik de moeren noooit meer los.
Mijn losbreek moment is nl maar 320.000 Nm..............
Full power erop, met de brander erbij, meppen met een grote hamer (laten schrikken)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2013 09:53 #1395191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moment
Draai je een ingevette bout/moer juist niet vaster aan met hetzelfde moment? Minder wrijving bij aandraaien, dus vaster aangedraaid, dus meer trekspanning in de bout?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2013 11:13 #1395195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, correct
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD