MBC versus Saab APC?
- Jan Jaap van der Dussen
- Nieuw lid
-
Het principe sprak mij wel aan: maximale boost en bij knokken de turbo druk weer in kleine stapjes terug regelen totdat het het knokken weg is, en dat natuurlijk in fracties van seconden.
Iemand hier ervaring mee ? Ik bergrijp van diverse internet sites dat de maximale druk ook nog in te stellen is.
Nou hebben onze Volvo's een vrij goede beveiliging voor knokken dmv de EZK die de onsteking aanpast in stapjes bij knokken totdat het weg is, maar daar zitten natuurlijk ook grenzen aan. Zou dit samen gaan met APC ? er worden dan twee aanpassingen simultaan gedaan allebei op basis van het signaal van de knoksensor.
Groet,
Jan Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor de topicstarter is onderstaande link interessant:
<a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=129715 " target="_blank"> forums.turbobricks.com/showthread.php?t=129715
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar ik heb de link ff doorgelezen. In feite past die dus het boost niveau aan aan de hand van het kloppen, op een relatief simpele manier.
- Jan Jaap van der Dussen
- Nieuw lid
-
Iemand van de tunings goeroes? Jelmar? Blabla?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien dat Flip_21 nog reageert...jjvddussen schreef : Iemand van de tunings goeroes? Jelmar? Blabla?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Jelmar heeft gevraagd of we z'n account wilden blokkeren. Aan die wens hebben we voldaan. Dus Jelmar reageert hier niet meer.
groetjes
Mathy (moderator)
- V700 register
- Nieuw lid
-
je zou kunnen kijken hoe de LH/EZK van de B204FT afwijkt van de B230FT qua verbinding tussen ezk en LH mbt knock. daar tussen zit de TCU, een geavanceerde versie van de APC, is zelfs door het zelfde merk (Nira) gemaakt. Bij de 204 is er naast het klopsignaal ook nog het EGT signaal voorhanden. Nira maakt nu trouwens standalone magegementsystemen, a la MS maar dan wat duurder.jjvddussen schreef : Die link kende ik ook al heb ze allemaal uitgeplozen. Iemand een idee ten aanzien van mijn vraag over het samenwerken van beide systemen? Megasquirt ed weet ik, is ook optie ( of ander inmiddels beter systeem dan MS), maar ben gewoon benieuwd naar deze low cost set-up.
Iemand van de tunings goeroes? Jelmar? Blabla?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met een MBC kun je de turbodruk verhogen, alleen neemt je veiligheidsmarge steeds verder af. APC verhoogt de turbodruk en biedt extra bescherming waardoor je veiligheidsmarge grotendeels intact blijft.
In de saab community is veel informatie te vinden over hoe je de APC kunt aanpassen om de turbodruk verder te verhogen. Voor de turbo+ kit ben ik vergelijkbare informatie nog niet tegengekomen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Naast de Turbo+ kit is er nog de Turbo++ en de Turbo+++. Die laatste is meen ik niet afgezegend door Volvo. Geen idee wat er precies in zit, maar dat zou je op internet moeten kunnen vinden.
In Zweden is de Turbo+ kit meen ik ook in politieuitvoeringen van de 700/900 gebruikt.
groetjes
Mathy