MBC versus Saab APC?

• Jan Jaap van der Dussen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2013 15:35 #1096932 door Jan Jaap van der Dussen
MBC versus Saab APC? is gemaakt door Jan Jaap van der Dussen
MBC ken ik, heb ik op mijn 740 Turbo. Nou wees iemand mij laatst op het Saab APC systeem. Beetje vergelijkbaar met Turbo+ systeem van Volvo maar ik begreep dat Saab het patend net ff eerder had.
Het principe sprak mij wel aan: maximale boost en bij knokken de turbo druk weer in kleine stapjes terug regelen totdat het het knokken weg is, en dat natuurlijk in fracties van seconden.
Iemand hier ervaring mee ? Ik bergrijp van diverse internet sites dat de maximale druk ook nog in te stellen is.
Nou hebben onze Volvo's een vrij goede beveiliging voor knokken dmv de EZK die de onsteking aanpast in stapjes bij knokken totdat het weg is, maar daar zitten natuurlijk ook grenzen aan. Zou dit samen gaan met APC ? er worden dan twee aanpassingen simultaan gedaan allebei op basis van het signaal van de knoksensor.
Groet,
Jan Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2013 18:22 #1383193 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Hoe wil je dat hele systeem werkend krijgen op je Volvo? Lijkt me niet dat dat uitwisselbaar is?Het klinkt mij in de oren als 'gewoon' een geregelde electronische boost controller. Als je zo ver gaat, kan je beter een compleet standalone MMS inbouwen, zoals b.v. megasquirt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2013 19:00 #1383197 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is niet 'gewoon' een
Het is niet 'gewoon' een geregelde electronische boost controller, hij houdt rekening met pingelen. Nu zijn er wel systemen die dat kunnen, maar een Saab APC is goedkoop te vinden en doet het werk ook.
Voor de topicstarter is onderstaande link interessant:
<a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=129715 " target="_blank"> forums.turbobricks.com/showthread.php?t=129715

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2013 22:30 #1383233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja?
Dan is het toch gewoon een geregeld systeem? Met terugkoppeling van de klopsensor.

Maar ik heb de link ff doorgelezen. In feite past die dus het boost niveau aan aan de hand van het kloppen, op een relatief simpele manier.

• Jan Jaap van der Dussen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2013 17:53 #1383354 door Jan Jaap van der Dussen
Beantwoord door Jan Jaap van der Dussen in topic en ontstekings dan?
Die link kende ik ook al heb ze allemaal uitgeplozen. Iemand een idee ten aanzien van mijn vraag over het samenwerken van beide systemen? Megasquirt ed weet ik, is ook optie ( of ander inmiddels beter systeem dan MS), maar ben gewoon benieuwd naar deze low cost set-up.
Iemand van de tunings goeroes? Jelmar? Blabla?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2013 22:42 #1383611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tuning goeroes

jjvddussen schreef : Iemand van de tunings goeroes? Jelmar? Blabla?

Misschien dat Flip_21 nog reageert...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2013 01:31 #1383640 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Jelmar
Hallo Volvisti
Jelmar heeft gevraagd of we z'n account wilden blokkeren.  Aan die wens hebben we voldaan.  Dus Jelmar reageert hier niet meer.
groetjes
Mathy   (moderator)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2013 21:26 #1383688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

jjvddussen schreef : Die link kende ik ook al heb ze allemaal uitgeplozen. Iemand een idee ten aanzien van mijn vraag over het samenwerken van beide systemen? Megasquirt ed weet ik, is ook optie ( of ander inmiddels beter systeem dan MS), maar ben gewoon benieuwd naar deze low cost set-up.
Iemand van de tunings goeroes? Jelmar? Blabla?

je zou kunnen kijken hoe de LH/EZK van de B204FT afwijkt van de B230FT qua verbinding tussen ezk en LH mbt knock. daar tussen zit de TCU, een geavanceerde versie van de APC, is zelfs door het zelfde merk (Nira) gemaakt. Bij de 204 is er naast het klopsignaal ook nog het EGT signaal voorhanden. Nira maakt nu trouwens standalone magegementsystemen, a la MS maar dan wat duurder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 01:35 #1384140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic APC is een prima systeem,
APC is een prima systeem, dat op heel veel saab turbo's standaard is meegeleverd. De turbo+ kit is vergelijkbaar (zelfde fabrikant, zelfde werking), maar alleen als optie geleverd en dus veel zeldzamer, lastiger te vinden en over het algemeen veel duurder dan APC.
Met een MBC kun je de turbodruk verhogen, alleen neemt je veiligheidsmarge steeds verder af. APC verhoogt de turbodruk en biedt extra bescherming waardoor je veiligheidsmarge grotendeels intact blijft.
In de saab community is veel informatie te vinden over hoe je de APC kunt aanpassen om de turbodruk verder te verhogen. Voor de turbo+ kit ben ik vergelijkbare informatie nog niet tegengekomen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 23:38 #1384207 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic +, ++ e +++
Hallo Mark
Naast de Turbo+ kit is er nog de Turbo++ en de Turbo+++.  Die laatste is meen ik niet afgezegend door Volvo.  Geen idee wat er precies in zit, maar dat zou je op internet moeten kunnen vinden.
In Zweden is de Turbo+ kit meen ik ook in politieuitvoeringen van de 700/900 gebruikt.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC