Hoe een turbo werkt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Wat ik mij altijd wel eens heb afgevraagd...de as tussen uitlaat schoepenwiel en inlaatschoepenwiel is 1 op 1, rechtstreekse verbinding.
Als je nou bijvoorbeeld eens, een kleine verhouding ertussen zou doen, dat het schoepenwiel aan de inlaat (compressie) zijde, BV, met de verhouding 1:1,2 ofwel: 1 rondje van het uitlaat schoepenwiel zorgt voor 1.2 rondjes aan de kant van het inlaatschoepenwiel.
Wat zou dit opleveren? Het inlaatschoepenwiel zou dus altijd ietjes harder draaien dan het uitlaat schoepenwiel.
het "vervelende" eraan is waarschijnlijk, de extra weerstand van 2 tandwieltjes en de extra smering.
Toughts?
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt Henk, als ik al zie hoe anders qua kamer de hete kant van een 15G verschilt met een 13C is er i.d.d. met stromingsleer en portwerk een heleboel winst te behalen. Ik persoonlijk twijfel nu zelfs of ik de 15G er wel op ga zetten. Mijn auto is zo idioot snel met optrekken uit stilstand (je weet met 13C secuur geport) dat ik dat eigenlijk niet op wil geven.Bottomline is dus dat porten, portmatching en op de juiste plekken afronden en polijsten wonderen kan verrichten.henk 940LPT schreef : Levert weinig op denk ik, vooral een ingewikkelder constructie en verliezen door wrijving zoals je zelf al aangeeft. Ik denk dat je meer kunt winnen met een goed ontwerp van in- en uitlaatkant adhv stromingsleer en thermodynamica. Vorm en volume van de huizen, diameter van turbine en compressor, aantal schoepen van rotor en stator aan beide kanten, de hoeken van de schoepen etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
In het carburateur tijdperk waren er nog tegenstanders die beweerden dat een ruw inlaat kanaal voor een beter mengsel zorgde.
Diesels en injectie benzine motoren alleen maar voordeel.
Bij vrachtwagens; minder snel terug hoeven schakelen, bij de eerste de beste heuvel.
M'n eigen KTM motorfiets; bruikbaar vermogen beschikbaar bij 3000 Tpm, ervoor bij 4000 Tpm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Succes verzekerd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het ding kan nu eenmaal maar een bepaalde hoeveelheid lucht verplaatsen.
Polishing a turd, if you ask me..
Cilinderkopje is een hele hoop te winnen, porten, flowen, swirl etc etc etc.
@struis; inlaatpoorten moet je nog steeds niet polijsten

Mag wel wat minder ruw als het af fabriek geleverd wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt Jelmar, en juist dat nog snellere opspoelen (13C spoelt al lekker) werkt verslavend, want e.e.a. komt dan errrug snel van zijn plek. Dat gaat met een grotere turbo in dat gebied niet lukken natuurlijk.Jelmar86 schreef : Met het porten van het turbinehuis van een 13c zul je misschien iets spool-up winnen, maar meer pk's komen er niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Instant koppel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.