Opgefokt B230 blokkie...
- Joseph Diks
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-08-2012 15:06 #1094165
door Joseph Diks
Opgefokt B230 blokkie... is gemaakt door Joseph Diks
Zie mijn opmerkingen in motor onderhoud en vervanging van cilkop B230FK.
Ik ben op zoek naar een comfortabele auto met veel koppel bij laag toerental. Via Via heb ik gesproken met een engelsman die iets met een Holset had gebouwd.
De auto wordt als daily gebruikt en hij claimt iets van 1:9 te rijden bij 1,6 Bar.
Om het een beetje op te leuken heb ik onderstaande foto's voor de liefhebbers van deze set-up..
img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/enginecloseup.jpg
img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/sideview.jpg
img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/turbo.jpg
Ik ben op zoek naar een comfortabele auto met veel koppel bij laag toerental. Via Via heb ik gesproken met een engelsman die iets met een Holset had gebouwd.
De auto wordt als daily gebruikt en hij claimt iets van 1:9 te rijden bij 1,6 Bar.
Om het een beetje op te leuken heb ik onderstaande foto's voor de liefhebbers van deze set-up..
img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/enginecloseup.jpg
img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/sideview.jpg
img.photobucket.com/albums/v235/skidwatch/turbo.jpg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2012 21:41 #1366287
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja
lijkt me niet echt een setup voor veel koppel bij een laag toerental...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2012 00:09 #1366305
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zoals gezegd
koppel bij lage toerentallen kun je vergeten.Waarom knutsel je er geen compressor tegenaan ? of beter een kogellager turbootje.Genoeg opties.Maar een holset... nee.. dat is niet geschikt voor jouw doeleind

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2012 07:46 #1366315
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt mij onmogelijk om aan
Lijkt mij onmogelijk om aan de hand van deze 3 foto's te beoordelen of er wel of geen hoog koppel bij lage toerentallen is.
Wat ik op de website van cummins (leverancier van deze turbo's) zie, is dat zij turbo's van verschillende grootte leveren.
Lijkt me dus boeiender om te vermelden welke grootte turbo ingebouwd is, dan het merk.
Als je voor meer koppel bij lagere toerentallen wilt gaan (en dit via de turbo wilt realiseren), moet je zorgen dat de massa-traagheid van je turbinewiel naar beneden gaat:
- Kleinere diameter --> Je gaat dan wel vermogen bovenin missen. Oplossing 2 stage turbo (lekker duur en weet niet of daar voldoende ruimte voor is en of deze stand-alone aan te sturen is, of dat je daar altijd een ECU signaal voor nodig hebt)
- Lichter materiaal van turbine wiel --> Duur en schaars
- Wat al genoemd is --> ander lagersysteem. Dit is een vrij recente ontwikkeling en ik weet de toepasbaarheid voor onze auto's niet.
Er valt ook veel te winnen met de mapping (efficiency bij lage toerentallen) van je Compressor wiel, maar daar heb je wel een expert voor nodig. Waarschijnlijk ga je dan eindigen met een compressor huis die op maat gemaakt moet worden.
Groet,
Gert
Wat ik op de website van cummins (leverancier van deze turbo's) zie, is dat zij turbo's van verschillende grootte leveren.
Lijkt me dus boeiender om te vermelden welke grootte turbo ingebouwd is, dan het merk.
Als je voor meer koppel bij lagere toerentallen wilt gaan (en dit via de turbo wilt realiseren), moet je zorgen dat de massa-traagheid van je turbinewiel naar beneden gaat:
- Kleinere diameter --> Je gaat dan wel vermogen bovenin missen. Oplossing 2 stage turbo (lekker duur en weet niet of daar voldoende ruimte voor is en of deze stand-alone aan te sturen is, of dat je daar altijd een ECU signaal voor nodig hebt)
- Lichter materiaal van turbine wiel --> Duur en schaars
- Wat al genoemd is --> ander lagersysteem. Dit is een vrij recente ontwikkeling en ik weet de toepasbaarheid voor onze auto's niet.
Er valt ook veel te winnen met de mapping (efficiency bij lage toerentallen) van je Compressor wiel, maar daar heb je wel een expert voor nodig. Waarschijnlijk ga je dan eindigen met een compressor huis die op maat gemaakt moet worden.
Groet,
Gert
Moderators: Jerry Stam