welke turbo past er rechtstreeks op het b230FK uitlaatspruitstuk?

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-07-2012 20:38 #1093943 door G. Los
Afgelopen week mijn 940 gesloopt vanwege inbouw b230FK + automaat in mijn 760.
De turbo (13C) ziet er prima uit met heel erg weinig speling. Maar graag zou ik wat meer pk's hebben.  Ik zat te denken aan 220 a 230 pk en dan misschien met een accumulator aanpassing van de bak.
Daarom maar eens uitkijken naar een knappe 2e-hands turbo.
Maar welke turbo past er nu bolt-on op het uitlaatspruitstuk? En  behoeven deze turbo's wel of geen aanpassing van de aan- en afvoerleidingen? De uitlaatzijde van de turbo en de flens maakt niet uit omdat er toch een aangepaste 3" downpipe onder komt. Ik zat te denken aan een 15G, 16T, 18T of een 19T turbo. Maar misschien passen er ook andere turbo's op het uitl. spruitstuk.
Zit er bv. veel verschil tussen de bovenstaande turbo's qua max. vermogen, opspoelen(snelheid/toeren), warmte afvoer, enz? Passen ze op een B230FK?
Luchtfilterhuis zal worden aangepast en viking-chips heb ik ook al.
Dus: 3" downpipe + chips(bossie) + luchtfilter + WELKE TURBO(?) = ??? pk
 
Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar kom er toch niet echt uit welke turbo nu het beste voor welke situatie.
 
Volvo groet,
 
Gideon
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2012 00:09 #1365102 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic 15g
Zelf heb ik er nu een 15g in zitten, was de beste turbo voor t geld die ik tegenkwam. (geen scheuren, wastegate heel, etc)
Was dat een 16T geweest met de juiste flens dan was het die geworden. Zelf denk ik dat een 15 g voldoende is voor wat je wilt. Ik heb dezelfde vraag gesteld en daarop als antwoord gekregen dat een 16t de voorkeur heeft, had iets met de schoepen oid te maken. (weet t niet exact meer)
Groet, Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2012 10:12 #1365113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic td04hl
Alles met een TD04HL huis past in ieder geval. Waarbij het getal de grootte aangeeft van het compressorwiel, dus 15g, 16t, 18t of 19t.
Ga je een ander merk gebruiken (KKK ofzo), dan moet je je aan- en afvoerleidingen van olie en water veranderen.
 
Die andere zijn zo goed als 'bolt'-on.
 
Je uitlaatzijde is weer verschillend. Daarbij heb je conisch, recht en schuin. Dit is ook de volgorde voor prestatie: conisch kleinste doorgang en schuin de grootste. Dit vergt wel enige aanpassing aan je downpipe. Voor een specialist piece of cake.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-07-2012 18:24 #1365147 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic turbinehuis
Ik begrijp dus dat de turbinehuizen voor deze verschillende turbo's hetzelfde zijn, maar dat het verschil em zit in de grootte van het compressor gedeelte.
Is de spoel-up time/start dan ook hetzelfde van de turbo's?
Ik weet niet precies welke achterasverhouding de 760 turbo heeft, maar ik verwacht dat ik straks met de AW71L ongeveer 2600 a 2700 toeren draai bij 120 km/h.
En bij die snelheid wil ik dus ik het werkgebied van de turbo zitten zodat ik gelijk vermogen heb bij versnellen vanaf 120.
Iemand een idee bij hoeveel toeren de verschillende turbo's echt druk gaan leveren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD