MBC - regeling stand wastegate klep

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2012 12:02 #1093664 door V700 register
MBC - regeling stand wastegate klep is gemaakt door V700 register
Ik weet dat er al veel over MBC geschreven is, maar kan antwoord op mijn vraag niet vinden.
Wat ik me afvraag is hoe een MBC werkt. Door de MBC voor de actuator te zetten, wordt niet de benodigde druk op de actuator doorslaggevend voor wel of niet open, maar de MBC.
Is de MBC een soort smoorventiel, waarbij de druk gereduceerd wordt richting de actuator, of gaat de MBC open bij een ingestelde druk en is dan de ingaande en uitgaande druk van MBC hetzelfde? Voorbeeld: Stel je regelt MBC af op een druk van 0.65 bar (wat ik vaak zie hier). Wat gebeurt er als de druk op 0.65 bar komt?
Het is duidelijk dat op de ingang van de MBC dan 0.65 bar staat. Wat komt er op de uitgang te staan. Ook 0.65 bar? Of gaat de MBC vanaf de ingestelde druk langzaam open, zodat je een soort off-set instelling hebt.
Ik hoop dat jullie mij kunnen volgen :)
Groet,
Gert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2012 14:22 #1363488 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Gert,Zonder MBC loopt er
Gert,
Zonder MBC wordt de druk van het compressorhuis direct doorgegeven aan de actuator.  De actuator kan je zien als een veer die ingedrukt kan worden bij een bepaalde druk en dan via de stang de wastegate openzet.  Bij een LPT is dat bij 0.35bar maar de klep zal al iets eerder opengaan.  De veer wordt natuurlijk niet in één keer vol ingedrukt. Op deze manier wordt de druk geregeld in het inlaatspruitstuk.  Die druk kan niet hoger worden dan de druk waarbij de wastegateklep opengaat.  Als de wastegate opengaat neemt het toerental van de turbo af en dus ook de opgebouwde druk aan de compressorzijde.
Een MBC doet niets anders dan de druk, die op de slang uit het compressorhuis staat, tegenhouden en pas doorgeven bij de ingestelde druk. Dus de druk (en dus ook die in het inlaatspruitstuk) kan hoger oplopen.  Als de MBC opengaat is de druk veel hoger dan de "veer" in de actuator, die dus meteen opengaat. Ook een MBC zal meestal niet "openklappen" maar ook al iets eerder druk gaan doorlaten.  Zeker de eenvoudiger modellen bestaan uit een "ball-spring" ontwerp waarbij de lucht langs een balletje stroomt waarbij dat balletje middels een veer op de opening geklemd wordt. Bij een hogere druk wordt het balletje omhoog gedrukt en kan de lucht/druk doorgegeven worden aan de actuator.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2012 20:11 #1363514 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helder, Klinkt voor mij
Helder, Klinkt voor mij gewoon niet fijn om een regeling van een MBC bovenop een bestaande regeling te bouwen en wat ik me af zat te vragen of je er in de praktijk iets van merkt (behalve natuurlijk extra power) dat wastegate te lomp en onbenullig aangestuurd wordt.
Als door het snel inkomen van de MBC de wastegate in 1 keer openzwiept, keldert je turbodruk in inlaat, waardoor MBC dichtslaat en de wastegate in 1 keer dichtgetrokken wordt, waardoor er weer snel druk opgebouwd wordt enz, enz.
Gezien het aantal enthousiaste verhalen hier, valt dit blijkbaar nogal mee?
Groet,
Gert

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2012 20:31 #1363517 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Niks...
Je merkt niets van het gedrag van de MBC anders dan een lekkere duw in je rug.  Het regelen van een MBC is in feite niet anders dan de regeling door een actuator.  Beide zullen vrij geleidelijk open gaan en sluiten dus daar hoef je je geen zorgen te maken.
Als je tot 0.65 bar gaat heb je helemaal geen zorgen, ga je boven de 0.75~0.85 dan moet je toch wel iets beter op gaan letten. Je moet dan dan gaan denken aan chippen.  Boven de ~1 bar wordt het een ander verhaal, dan zou loop je tegen de grenzen van de injectoren aan en wil je zeker weten hoe het lucht/brandstof mengsel is om te voorkomen dat je een mager mengsel gaat rijden: Dus een AFR meter.
Wil je dit gaan doen, bedenk dan wel dat dit erg gauw prijzig gaat worden omdat je dan steeds verder wilt gaan (ander turb, uitlaat,injectoren,...) Zoek maar eens op "Tuning in het oosten"

PS
Ik rij al iets van 260.000km met een MBC, dus maak je geen zorgen over eventuele effecten op de levensduur van je motor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2012 21:26 #1363524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de geruststelling
Dank voor de geruststelling en de waarschuwing. Nemen we mee :)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC