Turbomotor zonder intercooler door ruimtegebrek

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-06-2011 12:11 #1087786 door G. Los
Hallo volvofans,
Ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen, aangezien het niet om een Volvo gaat maar om een Matra Murena.
Al een tijdje heb ik naast mijn Volvohobby een virus dat gaat over de Matra Murena.  Jaren "80  middenmotor (lichte) sportauto's met 3 zitplaatsen en klapkoplampen. 
Origineel zit er een 2.2   4-cylinder carburatie motor in.  Nu wil ik deze vervangen voor een 4 cyl. 16 kleps turbo motor (incl. bak en bedrading) van de Saab 9000.  Alleen heb ik door het middenmotor concept (bijna) geen plaats in de motorruimte voor een intercooler. En dat kost vermogen. Maar hoeveel pk/nm moet ik inleveren door het gebrek aan een intercooler? En als ik nu een intercooler voor de radiateur plaats en de intercoolerslangen lopen onder de auto door naar de motor, zou dit werken? Of zou door de lengte( +/_ 3 meter) van de interc.slangen de turbodruk naar de motor afnemen?  Of heb je in de handel  zeer compacte intercoolers(met goede werking die vergelijkbaar is met origineel) die ik misschien toch in het volle motorruimte kan prutsen?  Of zou alleen koele lucht aanzuiging onder de auto zonder interc. voldoende zijn?
Ik weet dat ik die Saab motor in de Matra wil maar hoe en wat met de intercooler weet ik dus nog niet.  Zijn er hier misschien techneuten die me kunnen helpen met brainstormen om zo tot een goede, betaalbare oplossing te komen?  Ik heb wel eens van een chargekoeler gehoord, maar ik twijfel of er ruimte voor is.
Allen bedankt alvast voor de input.
 
Gr.  Gideon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2011 12:30 #1321354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een groot volume aan IC leiding en IC zelf geeft een turbogat
Ik zou niet snel met te lange leidingen gaan werken.Dat geeft een behoorlijk groot volume samen met de IC zelf.Als je dat volume dan op moet pompen naar 1 bar duurt het net even langer dan dat je een kleiner volume op druk moet gaan zetten. Je zult dus een turbogat/langere reactietijd gaan ervaren.
Ik zou eens op marktplaats kijken als ik jou was, sommige auto's hebben echt mooie bescheiden IC's die bijvoorbeeld een frontaal opp. hebben van een A4-tje.Om toch voldoende capaciteit te hebben fabriceren ze die IC's gewoon wat dikker.
Dan is er nog een optie voor als je onvoldoende luchtstroming kunt krijgen maar toch nu en dan eens wilt vlammen (sprintje of zo) watersproeiers op je IC richten helpt om het rendement van je IC op te krikken.
Ik heb evt. nog wel een IC voor je, de foto's en de maten kan je vinden in dit topic;
volvolvo.nl/forum/topic,6926.30/    (maten in één van de laatste antwoorden)
 
Die IC mag je van mij hebben voor dezelfde prijs als ik betaalde voor de 2 asssen die ik van je over mocht nemen :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-06-2011 12:36 #1321355 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Tja...

240diesel schreef :  
 
Die IC mag je van mij hebben voor dezelfde prijs als ik betaalde voor de 2 asssen die ik van je over mocht nemen :-)

Dat is dan niet zoveel dacht ik.   Weet het eigenlijk niet meer precies wat je er voor betaald heb.
 
Ga er effe over nadenken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2011 12:42 #1321357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De assen waren gratis.
Dus als je interesse hebt in een gratis IC dan zeg je het maar, ik stuur hem je goed verpakt op en zal als dank voor de assen die paar euro voor het verzenden ook voor m'n rekening nemen.
Een van de assen heb ik destijds verbouwd naar 3.07:1 dmv het plaatsen van de asbuizen volvo in een jeep diff.huis.Deze verbouwde as rij ik met veel plezier mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2011 12:52 #1321358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien moet je trouwens niet te snel van je idee afwijken
Ik dacht nog even na over je optie om een IC helemaal vooraan te plaatsen en met lange leidingen te werken.In de USA hakken ze met heel andere bijltjes dan hier, die lui hangen zelfs de complete turbo aan de andere kant van de auto op;
www.thirdgen.org/techboard/power-adder/2...e-mount-turbo-7.html
google maar eens op "turbo remote mount" en klik op afbeeldingen......
Als je dat ziet zou jouw IC best een stukje verder weg mogen zitten misschien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2011 13:16 #1321362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een watergekoelde
Een watergekoelde intercooler zou ook mooi kunnen werken.
<a href=" shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler...ld-intercooler-.html " target="_blank">klik
Een klein Pierburg waterpompje (elektrisch) en een radiateur van een kachel oid, gemonteerd op een plek waar je ruimte hebt en het systeem is compleet.
Zonder intercooler gaat natuurlijk ook maar ik zou er mee opletten. Het motormanagement is zo afgesteld dat het gaat met intercooler. Wel met veel veiligheidsmarge, ik zou verwachten dat je een stuk dichter bij de grens komt zonder de intercooler. Werken zal het best maar je zit een stuk dichter bij detonatie zonder die IC. En je mist vermogen. Natuurlijk heeft het Saab management klopsensor enzo maar die zijn ook niet heilig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-06-2011 15:03 #1321463 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic intercooler

240diesel schreef : Ik heb evt. nog wel een IC voor je, de foto's en de maten kan je vinden in dit topic;
volvolvo.nl/forum/topic,6926.30/    (maten in één van de laatste antwoorden)
 
Die IC mag je van mij hebben voor dezelfde prijs als ik betaalde voor de 2 asssen die ik van je over mocht nemen :-)

Hoi Jan,
Leuk om te lezen dat je daadwerkelijk iets heb gehad aan de achterassen.  Graag ga ik in op je aanbod van de gratis intercooler.  Zou hij ongeveer dezelfde koelcapaciteit hebben als een Saab intercooler?  Ik heb de maten even nagekeken en misschien past het wel.  Niet geschoten is altijd mis, dus ik ga het gewoon proberen.  Ik stuur je een PB-tje met mijn gegevens.
 
Gr.  Gideon 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-06-2011 16:38 #1321467 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic mooi formaat koeler

JW schreef : Een watergekoelde intercooler zou ook mooi kunnen werken.
<a href=" shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler...ld-intercooler-.html " target="_blank">klik
Een klein Pierburg waterpompje (elektrisch) en een radiateur van een kachel oid, gemonteerd op een plek waar je ruimte hebt en het systeem is compleet.

Dit is een mooi formaat watergekoelde intercooler.  In principe heb ik hier wel plek voor in het motorcompartiment.  Maar hoe weet ik nu of ie genoeg capaciteit heeft en dat ie goed bij de Saab motor past?(ter vervanging van de originele saab intercooler)
 
Weet iemand misschien of er sites zijn waar je kan berekenen hoe groot de capaciteit van motorkoeling en interkoeling moet/kan zijn icm de prestaties van je huidige(wel of niet getunde) motor?  Ik neem aan dat je niet zo maar een interkoeler kan plaatsen voor je radiateur , omdat dan je koelvloeistof minder gekoeld word?  Ik weet dat de originele radiateur nog wel reservecapaciteit heeft, maar of ie nog genoeg koeld met een zwaardere motor en een extra intercooler?
 
Gr.  Gideon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 17:15 #1321470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Principe
In principe is elke vorm van koeling van de inlaatlucht winst!
De lucht die onder druk door de turbo wordt toegevoerd in het inlaattrajekt is warmer dan de normaal aangezogen lucht. Elke graad die je daarbij kunt verlagen, zorgt voor betere vulling, want daar gaat het toch om.
Ik zou gewoon gaan voor de koeler die je kwijtkunt! En beter een vloeistof gekoelde als je hem niet (met fan) in de rijwind kunt krijgen,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 17:24 #1321472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevallig
Toevallig zag ik laatst op de site van <a href=" www.hartgers-radiateuren.nl/ " target="_blank">Hartgers Radiateuren dat die ook intercoolers (hij noemt het turbokoelers) op maat maakt, ook watergekoelde. Zal alleen wel wat kosten - maar vragen is waarschijnlijk gratis :)
Heb je ook plaatjes van je Murena?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD