Turbomotor zonder intercooler door ruimtegebrek
- G. Los
-
- Premium lid
-
Ik hoop dat ik hier mijn vraag mag stellen, aangezien het niet om een Volvo gaat maar om een Matra Murena.
Al een tijdje heb ik naast mijn Volvohobby een virus dat gaat over de Matra Murena. Jaren "80 middenmotor (lichte) sportauto's met 3 zitplaatsen en klapkoplampen.
Origineel zit er een 2.2 4-cylinder carburatie motor in. Nu wil ik deze vervangen voor een 4 cyl. 16 kleps turbo motor (incl. bak en bedrading) van de Saab 9000. Alleen heb ik door het middenmotor concept (bijna) geen plaats in de motorruimte voor een intercooler. En dat kost vermogen. Maar hoeveel pk/nm moet ik inleveren door het gebrek aan een intercooler? En als ik nu een intercooler voor de radiateur plaats en de intercoolerslangen lopen onder de auto door naar de motor, zou dit werken? Of zou door de lengte( +/_ 3 meter) van de interc.slangen de turbodruk naar de motor afnemen? Of heb je in de handel zeer compacte intercoolers(met goede werking die vergelijkbaar is met origineel) die ik misschien toch in het volle motorruimte kan prutsen? Of zou alleen koele lucht aanzuiging onder de auto zonder interc. voldoende zijn?
Ik weet dat ik die Saab motor in de Matra wil maar hoe en wat met de intercooler weet ik dus nog niet. Zijn er hier misschien techneuten die me kunnen helpen met brainstormen om zo tot een goede, betaalbare oplossing te komen? Ik heb wel eens van een chargekoeler gehoord, maar ik twijfel of er ruimte voor is.
Allen bedankt alvast voor de input.
Gr. Gideon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou eens op marktplaats kijken als ik jou was, sommige auto's hebben echt mooie bescheiden IC's die bijvoorbeeld een frontaal opp. hebben van een A4-tje.Om toch voldoende capaciteit te hebben fabriceren ze die IC's gewoon wat dikker.
Dan is er nog een optie voor als je onvoldoende luchtstroming kunt krijgen maar toch nu en dan eens wilt vlammen (sprintje of zo) watersproeiers op je IC richten helpt om het rendement van je IC op te krikken.
Ik heb evt. nog wel een IC voor je, de foto's en de maten kan je vinden in dit topic;
volvolvo.nl/forum/topic,6926.30/ (maten in één van de laatste antwoorden)
Die IC mag je van mij hebben voor dezelfde prijs als ik betaalde voor de 2 asssen die ik van je over mocht nemen

- G. Los
-
- Premium lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een van de assen heb ik destijds verbouwd naar 3.07:1 dmv het plaatsen van de asbuizen volvo in een jeep diff.huis.Deze verbouwde as rij ik met veel plezier mee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.thirdgen.org/techboard/power-adder/2...e-mount-turbo-7.html
google maar eens op "turbo remote mount" en klik op afbeeldingen......
Als je dat ziet zou jouw IC best een stukje verder weg mogen zitten misschien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler...ld-intercooler-.html " target="_blank">klik
Een klein Pierburg waterpompje (elektrisch) en een radiateur van een kachel oid, gemonteerd op een plek waar je ruimte hebt en het systeem is compleet.
Zonder intercooler gaat natuurlijk ook maar ik zou er mee opletten. Het motormanagement is zo afgesteld dat het gaat met intercooler. Wel met veel veiligheidsmarge, ik zou verwachten dat je een stuk dichter bij de grens komt zonder de intercooler. Werken zal het best maar je zit een stuk dichter bij detonatie zonder die IC. En je mist vermogen. Natuurlijk heeft het Saab management klopsensor enzo maar die zijn ook niet heilig.
- G. Los
-
- Premium lid
-
Hoi Jan,240diesel schreef : Ik heb evt. nog wel een IC voor je, de foto's en de maten kan je vinden in dit topic;
volvolvo.nl/forum/topic,6926.30/ (maten in één van de laatste antwoorden)
Die IC mag je van mij hebben voor dezelfde prijs als ik betaalde voor de 2 asssen die ik van je over mocht nemen
Leuk om te lezen dat je daadwerkelijk iets heb gehad aan de achterassen. Graag ga ik in op je aanbod van de gratis intercooler. Zou hij ongeveer dezelfde koelcapaciteit hebben als een Saab intercooler? Ik heb de maten even nagekeken en misschien past het wel. Niet geschoten is altijd mis, dus ik ga het gewoon proberen. Ik stuur je een PB-tje met mijn gegevens.
Gr. Gideon
- G. Los
-
- Premium lid
-
Dit is een mooi formaat watergekoelde intercooler. In principe heb ik hier wel plek voor in het motorcompartiment. Maar hoe weet ik nu of ie genoeg capaciteit heeft en dat ie goed bij de Saab motor past?(ter vervanging van de originele saab intercooler)JW schreef : Een watergekoelde intercooler zou ook mooi kunnen werken.
<a href=" shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler...ld-intercooler-.html " target="_blank">klik
Een klein Pierburg waterpompje (elektrisch) en een radiateur van een kachel oid, gemonteerd op een plek waar je ruimte hebt en het systeem is compleet.
Weet iemand misschien of er sites zijn waar je kan berekenen hoe groot de capaciteit van motorkoeling en interkoeling moet/kan zijn icm de prestaties van je huidige(wel of niet getunde) motor? Ik neem aan dat je niet zo maar een interkoeler kan plaatsen voor je radiateur , omdat dan je koelvloeistof minder gekoeld word? Ik weet dat de originele radiateur nog wel reservecapaciteit heeft, maar of ie nog genoeg koeld met een zwaardere motor en een extra intercooler?
Gr. Gideon
- V700 register
- Nieuw lid
-
De lucht die onder druk door de turbo wordt toegevoerd in het inlaattrajekt is warmer dan de normaal aangezogen lucht. Elke graad die je daarbij kunt verlagen, zorgt voor betere vulling, want daar gaat het toch om.
Ik zou gewoon gaan voor de koeler die je kwijtkunt! En beter een vloeistof gekoelde als je hem niet (met fan) in de rijwind kunt krijgen,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je ook plaatjes van je Murena?