wastegate actuator HTP/LPT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 10:07 #1079327 door V700 register
wastegate actuator HTP/LPT is gemaakt door V700 register
Ik heb op dit forum altijd begrepen dat HET verschil tussen een LPT en een HPT de wastegateactuator was. Die zou bij een LPT al bij ca. 0,35 in beweging komen, en bij een HPT pas rond de 0,65 bar. Dat heeft dan weer te maken met de veer/membraan die in het actuatorpotje verscholen zit. Met andere woorden: als je van je LPT een HPT wil maken kan dat d.m.v. een veelbesproken MBC, danwel door vervanging van de wastegateactuator. Er waren zelfs beweringen dat je de actuator van een turbodiesel moest hebben, die zou meteen tot 0,8 bar gaan. Het klinkt allemaal logisch, maar het stemt helaas niet overeen met de praktijk zoals ik die heb ervaren.
Omdat de MBC toch een min of meer indirect werkend systeem oplevert en ik toch niet verder dan 0,65 a 0,7 bar druk wil gaan dacht ik er goed aan te doen een wastegateactuator van een HPT te monteren. Dat monteren was op zich een fluitje van een cent. Zelfs de verstelbare actuatorstang van de HPT (waarom zijn die eigenlijk verstelbaar??) hoefde niet versteld te worden, gewoon plug & play. Bij een testrit bleek echter dat de druk maar tot ongeveer 0,4 bar opbouwt. Een stabiele 0,4 bar, dat wel, maar zeker niet de 'beloofde' 0,65 bar. Teruggekomen van de proefrit de wastegateactuator weer uitgebouwd en nogmaals gemeten bij welke druk deze in beweging komt. Dat is inderdaad ergens tussen de 0,4 en 0,45 bar, precies zoals ik in de drukmeter van mijn 940 ook al aflas. Waarmee voor mij een raadsel is ontstaan, want waar wordt bij een HPT de resterende 0,25 bar dan uitgehaald?? (0,65 - 0,40 = 0,25). Is er een turbo-kenner die hier licht in de duisternis kan werpen? En is het vervangen van alleen een wastegateactuator om van de standaard LPT druk van 0,35bar naar HPT druk (0,65 bar) te gaan dan een broodje aap verhaal?
Ik heb nu mijn oude LPT-actuator met MBC maar weer terug gemonteerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 10:11 #1266359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verstelling
Is het niet zo, dat de actuator van de HPT dmv de verstelbare stang hoger of lager kan worden afgesteld?
Ik had begrepen dat dat juist het mooie van de HPT actuator is?
Trouwens, volgens mij heeft de 2,3 HPT ook een andere ECU hoor. (maar die heb je niet dringend nodig bij 0,6- 0,7)

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 10:33 #1266372 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Is die actuator wel OK?
Wouter,
De HPT actuator zou toch echt bij iets van 0,65bar de wastegate open moeten zetten. Je kan niet ergens anders extra boost vandaan halen!
Als ik dit zo lees heb ik toch sterke verdenkingen t.a.v. die actuator.

De ECU kan geen extra boost opleveren! Bij nieuwere motormanagement systemen kan een ecu soms de boost regelen en op die manier ingrijpen.  Bij een 940 kan dat niet: het is een volledig mechanisch gebeuren.  In deze is de acuator het enige onderdeel dat dat regelt. Daarom heb je ook de boostcontrollers (MBC of EBC) waarmee je ingrijpt op de actuator.

Je zou de stang nog iets kunnen verstellen waardoor de wastegate iets strakker staat maar dan doe in feite niet heel veel anders dan een "MBC plaatsen" en naar ik heb begrepen kan je dan ook meer last van boostspikes hebben.

En of de ECU van een LPT altijd anders is dan die van een HPT lijkt ook niet voor alle bouwjaren te gelden.  Uit het beroemde Volvo Data Pocket (pagina 31) denk ik op te kunnen maken dat soms de zelfde ECU (partnummer), zowel in een FT als een FK geleverd is.  Ik neem dan heel naief aan dat een partnummer uniek is anders wordt het wel heel lastig bestellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 10:59 #1266383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oud
Waarschijnlijk is de veer van de actuator gewoon een beetje vermoeit na al die jarenmaar het kan ook zijn dan de wastegate klep zelf niet goed meer afsluit.De actuator begint al met opengaan voordat de opgegeven druk berijkt is trouwens.Dus het kan zijn dat hij al met 0.45 bar iets opengaat en bij 0.65bar pas helemaal openstaat.Dit geld ook voor de lpt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 13:56 #1266420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verstelbaar

whitehorse schreef : Is het niet zo, dat de actuator van de HPT dmv de verstelbare stang hoger of lager kan worden afgesteld?
Ik had begrepen dat dat juist het mooie van de HPT actuator is?
Trouwens, volgens mij heeft de 2,3 HPT ook een andere ECU hoor. (maar die heb je niet dringend nodig bij 0,6- 0,7)

Zo gaat het verhaal inderdaad. Alleen...het enige dat je kan verstellen is de lengte van het stangetje. De combinatie veer/membraan blijft hetzelfde. Je kan de veer door het korter maken van het stangetje hoogstens op wat voorspanning brengen, maar dat staat toch los van de druk waarbij de stang naar buiten komt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 14:22 #1266423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere veer?

Wouter1973 schreef : Zo gaat het verhaal inderdaad. Alleen...het enige dat je kan verstellen is de lengte van het stangetje.

Je kunt er toch gewoon een andere veer in zetten?Of een schijfje onder de veer leggen, waardoor ie al iets op spanning is?Ik heb zo'n revisieset vorig jaar besteld, aanpassen of plaatsen is een eitje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2010 16:05 #1266435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat kan ja.

Baseman schreef :

Wouter1973 schreef : Zo gaat het verhaal inderdaad. Alleen...het enige dat je kan verstellen is de lengte van het stangetje.

Je kunt er toch gewoon een andere veer in zetten?Of een schijfje onder de veer leggen, waardoor ie al iets op spanning is?Ik heb zo'n revisieset vorig jaar besteld, aanpassen of plaatsen is een eitje.

Het punt is dat de veer bij een HPT actuator zodanig zou staan dat het stangetje bij een druk van 0,65 bar de wastegate opent. Standaard dus, zonder andere veer of revisieset of wat dan ook. Daarnaast ontgaat mij het nut van een verstelbare actuatorstang.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC