wastegate actuator HTP/LPT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Omdat de MBC toch een min of meer indirect werkend systeem oplevert en ik toch niet verder dan 0,65 a 0,7 bar druk wil gaan dacht ik er goed aan te doen een wastegateactuator van een HPT te monteren. Dat monteren was op zich een fluitje van een cent. Zelfs de verstelbare actuatorstang van de HPT (waarom zijn die eigenlijk verstelbaar??) hoefde niet versteld te worden, gewoon plug & play. Bij een testrit bleek echter dat de druk maar tot ongeveer 0,4 bar opbouwt. Een stabiele 0,4 bar, dat wel, maar zeker niet de 'beloofde' 0,65 bar. Teruggekomen van de proefrit de wastegateactuator weer uitgebouwd en nogmaals gemeten bij welke druk deze in beweging komt. Dat is inderdaad ergens tussen de 0,4 en 0,45 bar, precies zoals ik in de drukmeter van mijn 940 ook al aflas. Waarmee voor mij een raadsel is ontstaan, want waar wordt bij een HPT de resterende 0,25 bar dan uitgehaald?? (0,65 - 0,40 = 0,25). Is er een turbo-kenner die hier licht in de duisternis kan werpen? En is het vervangen van alleen een wastegateactuator om van de standaard LPT druk van 0,35bar naar HPT druk (0,65 bar) te gaan dan een broodje aap verhaal?
Ik heb nu mijn oude LPT-actuator met MBC maar weer terug gemonteerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had begrepen dat dat juist het mooie van de HPT actuator is?
Trouwens, volgens mij heeft de 2,3 HPT ook een andere ECU hoor. (maar die heb je niet dringend nodig bij 0,6- 0,7)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
De HPT actuator zou toch echt bij iets van 0,65bar de wastegate open moeten zetten. Je kan niet ergens anders extra boost vandaan halen!
Als ik dit zo lees heb ik toch sterke verdenkingen t.a.v. die actuator.
De ECU kan geen extra boost opleveren! Bij nieuwere motormanagement systemen kan een ecu soms de boost regelen en op die manier ingrijpen. Bij een 940 kan dat niet: het is een volledig mechanisch gebeuren. In deze is de acuator het enige onderdeel dat dat regelt. Daarom heb je ook de boostcontrollers (MBC of EBC) waarmee je ingrijpt op de actuator.
Je zou de stang nog iets kunnen verstellen waardoor de wastegate iets strakker staat maar dan doe in feite niet heel veel anders dan een "MBC plaatsen" en naar ik heb begrepen kan je dan ook meer last van boostspikes hebben.
En of de ECU van een LPT altijd anders is dan die van een HPT lijkt ook niet voor alle bouwjaren te gelden. Uit het beroemde Volvo Data Pocket (pagina 31) denk ik op te kunnen maken dat soms de zelfde ECU (partnummer), zowel in een FT als een FK geleverd is. Ik neem dan heel naief aan dat een partnummer uniek is anders wordt het wel heel lastig bestellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo gaat het verhaal inderdaad. Alleen...het enige dat je kan verstellen is de lengte van het stangetje. De combinatie veer/membraan blijft hetzelfde. Je kan de veer door het korter maken van het stangetje hoogstens op wat voorspanning brengen, maar dat staat toch los van de druk waarbij de stang naar buiten komt?whitehorse schreef : Is het niet zo, dat de actuator van de HPT dmv de verstelbare stang hoger of lager kan worden afgesteld?
Ik had begrepen dat dat juist het mooie van de HPT actuator is?
Trouwens, volgens mij heeft de 2,3 HPT ook een andere ECU hoor. (maar die heb je niet dringend nodig bij 0,6- 0,7)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt er toch gewoon een andere veer in zetten?Of een schijfje onder de veer leggen, waardoor ie al iets op spanning is?Ik heb zo'n revisieset vorig jaar besteld, aanpassen of plaatsen is een eitje.Wouter1973 schreef : Zo gaat het verhaal inderdaad. Alleen...het enige dat je kan verstellen is de lengte van het stangetje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het punt is dat de veer bij een HPT actuator zodanig zou staan dat het stangetje bij een druk van 0,65 bar de wastegate opent. Standaard dus, zonder andere veer of revisieset of wat dan ook. Daarnaast ontgaat mij het nut van een verstelbare actuatorstang.Baseman schreef :
Je kunt er toch gewoon een andere veer in zetten?Of een schijfje onder de veer leggen, waardoor ie al iets op spanning is?Ik heb zo'n revisieset vorig jaar besteld, aanpassen of plaatsen is een eitje.Wouter1973 schreef : Zo gaat het verhaal inderdaad. Alleen...het enige dat je kan verstellen is de lengte van het stangetje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.