940 2.3Turbo gaat in noodloop na aanpassen stationair toerental
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een blow off valve gemonteerd, op mijn volvo 940 2.3LtrTurbo.
Omdat ik een luchtmassameter heb, valt bij lage toeren en snelle ontkoppeling en stuurwerk, de motor uit.
Als remedie hiertegen heb ik het stationair toerental verhoogt naar 1100, dmv de gasklep te verstellen.
Hij werkt dan perfect, maar na een rondje rijden, gaat hij in noodloop, en gaat het lambda-lampje branden.
De motor draait dan +/- 1500 toeren.
Wat is de oplossing om het stationair toerental op 1100 te houden, zonder dat de motor in noodloop gaat?
M.v.g. Paul Klop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De luchtmassameter meet een bepaalde hoeveelheid inkomende lucht, als je de motor gaat belasten bij stationair toerental(bijvoorbeeld sturen)trekt het vacuum de blow off open.
De hoeveelheid lucht die ontsnapt is wel berekend door de ECU als mengsel, de motor valt dus uit omdat de motor dan niet het goede mengsel krijgt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had dezelfde vraag, en ben alvast op internet gaan speuren. De BOV blijkt eigenlijk vooral als doel te hebben om compressieschommelingen te voorkomen, waardoor de turbo bij schakelen minder toeren verliest. Verkopers van zo'n BOV beweren dat de standaard voorzieningen daarvoor bij turbomotoren onvoldoende capaciteit zouden hebben.Chilm schreef : Mag ik eens vragen waarom je een bov hebt gemonteerd, wat is het praktisch nut in deze behalve het stoere afblaas geluid.? In afvoer van overdruk is toch al voorzien of leid je dit nu om, of begrijp ik het gewoon verkeerd? Het is puur interesse omdat ik met mijn eigen turbo bezig ben nu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
De BOV is ontworpen lucht af teblazen. Je zult dus altid dat probleem met de luchtmeting tegenkomen.JanV schreef : je Bov staat te slap, je verliest via de bov eerder gemeten lucht. daar kan deECU geen kaas van maken.
Remedie:
1 BOV proberen af testellen.
2 Stationeer toerental iets te verhogen door de afstelling van het gasklephuis en de CIS-klep te wijzigen.
Ik raad aan om een andere CIS-klep te nemen, omdat deze wijzigingen nogal ingrijpend zijn en je dan altijd terug kunt naar de fabrieksinstellingen.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hij daardoor slaat niet meer af bij het stuurwerk en ondkoppellen, dus dat is opgelost.
De BOV juist afgesteld, en het werkt echt goed!! Tijdens het schakelen blijft de turbo op toeren omdat als je de gasklep dicht gaat<bij gas los> gooit hij de BOV open<afblazen> en pakt daarna weer veel sneller op! dus het schakelen bij vol gas gaat veel soepeler en sneller.
Nog een voordeel van de BOV is dat het de levensduur van de turbo verlengt, bij het schakelen normaal gesproken remt de turbo enorm af, en daarna weer heel snel op toeren komt. dus contstant afremmen en optoeren .daar ben je na een BOV vanaf, ik post binnekort even foto's!
 
MVG,
 
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
in principe heeft de standaard turbo al zon klep ingebouwd. zorg dat je die dus wel blokkeerd, want als die geen vacuum signaal krijgt blijft deze open staan als de turbo druk gaat geven.paul klop schreef : Na heel veel dingen geprobeerd he hebben, heb ik het nu als volgt gedaan, tov std 100 toeren hoger stationair dus +/- 1050 RPM, doormiddel van de gasklep positie te verstellen, daarna accu pool even los gehad. Vervolgens doormiddel van rijden alles opnieuw ingeleerd.
Hij daardoor slaat niet meer af bij het stuurwerk en ondkoppellen, dus dat is opgelost.
De BOV juist afgesteld, en het werkt echt goed!! Tijdens het schakelen blijft de turbo op toeren omdat als je de gasklep dicht gaat<bij gas los> gooit hij de BOV open<afblazen> en pakt daarna weer veel sneller op! dus het schakelen bij vol gas gaat veel soepeler en sneller.
Nog een voordeel van de BOV is dat het de levensduur van de turbo verlengt, bij het schakelen normaal gesproken remt de turbo enorm af, en daarna weer heel snel op toeren komt. dus contstant afremmen en optoeren .daar ben je na een BOV vanaf, ik post binnekort even foto's!
MVG,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Precies, de cbv vangt dit toch normaliter af, en op een manier waar echt goed over na is gedacht door de turbofabrikant en Volvo vind ik.Dus het nut van een bov (buiten dat het een kek dingetje is) is mij nog steeds niet duidelijk. Doet m.i. meer kwaad dan goed ook gezien je vragen Paul. Had je jezelf al eens verdiept in die cbv van de originele turbo?JW schreef :
in principe heeft de standaard turbo al zon klep ingebouwd. zorg dat je die dus wel blokkeerd, want als die geen vacuum signaal krijgt blijft deze open staan als de turbo druk gaat geven.paul klop schreef : Na heel veel dingen geprobeerd he hebben, heb ik het nu als volgt gedaan, tov std 100 toeren hoger stationair dus +/- 1050 RPM, doormiddel van de gasklep positie te verstellen, daarna accu pool even los gehad. Vervolgens doormiddel van rijden alles opnieuw ingeleerd.
Hij daardoor slaat niet meer af bij het stuurwerk en ondkoppellen, dus dat is opgelost.
De BOV juist afgesteld, en het werkt echt goed!! Tijdens het schakelen blijft de turbo op toeren omdat als je de gasklep dicht gaat<bij gas los> gooit hij de BOV open<afblazen> en pakt daarna weer veel sneller op! dus het schakelen bij vol gas gaat veel soepeler en sneller.
Nog een voordeel van de BOV is dat het de levensduur van de turbo verlengt, bij het schakelen normaal gesproken remt de turbo enorm af, en daarna weer heel snel op toeren komt. dus contstant afremmen en optoeren .daar ben je na een BOV vanaf, ik post binnekort even foto's!
MVG,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.