940 2.3Turbo gaat in noodloop na aanpassen stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2009 22:17 #1076697 door V700 register
Hallo,

Ik heb een blow off valve gemonteerd, op mijn volvo 940 2.3LtrTurbo.
Omdat ik een luchtmassameter heb, valt bij lage toeren en snelle ontkoppeling en stuurwerk, de motor uit.
Als remedie hiertegen heb ik het stationair toerental verhoogt naar 1100, dmv de gasklep te verstellen.
Hij werkt dan perfect, maar na een rondje rijden, gaat hij in noodloop, en gaat het lambda-lampje branden.
De motor draait dan +/- 1500 toeren.
Wat is de oplossing om het stationair toerental op 1100 te houden, zonder dat de motor in noodloop gaat?

M.v.g. Paul Klop

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2009 22:57 #1249084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm
Ik snap de redenatie in je eerste twee zinnen niet helemaal. Je hebt een blow-off valve gemonteerd, en omdat je een luchtmassameter hebt valt de motor uit? Hoe zit dat dan, veroorzaakt een blow-off valve soms een foutieve meting van de lmm?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2009 23:31 #1249086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor uw reactie! De
Bedankt voor uw reactie!
De luchtmassameter meet een bepaalde hoeveelheid inkomende lucht, als je de motor gaat belasten bij stationair toerental(bijvoorbeeld sturen)trekt het vacuum de blow off open.
De hoeveelheid lucht die ontsnapt is wel berekend door de ECU als mengsel, de motor valt dus uit omdat de motor dan niet het goede mengsel krijgt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 01:01 #1249099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je Bov staat te slap, je
je Bov staat te slap, je verliest via de bov eerder gemeten lucht. daar kan deECU geen kaas van maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 01:07 #1249102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraagje
Mag ik eens vragen waarom je een bov hebt gemonteerd, wat is het praktisch nut in deze behalve het stoere afblaas geluid.? In afvoer van overdruk is toch al voorzien of leid je dit nu om, of begrijp ik het gewoon verkeerd? Het is puur interesse omdat ik met mijn eigen turbo bezig ben nu.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 09:30 #1249118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde vraag

Chilm schreef : Mag ik eens vragen waarom je een bov hebt gemonteerd, wat is het praktisch nut in deze behalve het stoere afblaas geluid.? In afvoer van overdruk is toch al voorzien of leid je dit nu om, of begrijp ik het gewoon verkeerd? Het is puur interesse omdat ik met mijn eigen turbo bezig ben nu.

Ik had dezelfde vraag, en ben alvast op internet gaan speuren. De BOV blijkt eigenlijk vooral als doel te hebben om compressieschommelingen te voorkomen, waardoor de turbo bij schakelen minder toeren verliest. Verkopers van zo'n BOV beweren dat de standaard voorzieningen daarvoor bij turbomotoren onvoldoende capaciteit zouden hebben.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 10:20 #1249122 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verlies

JanV schreef : je Bov staat te slap, je verliest via de bov eerder gemeten lucht. daar kan deECU geen kaas van maken.

De BOV is ontworpen lucht af teblazen. Je zult dus altid dat probleem met de luchtmeting tegenkomen.
 Remedie:
1 BOV proberen af testellen.
2 Stationeer toerental iets te verhogen door de afstelling van het gasklephuis en de CIS-klep te wijzigen.
Ik raad aan om een andere CIS-klep te nemen, omdat deze wijzigingen nogal ingrijpend zijn en je dan altijd terug kunt naar de fabrieksinstellingen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 11:12 #1249125 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ben ondertussen een stuk verder
Na heel veel dingen geprobeerd he hebben, heb ik het nu als volgt gedaan, tov std 100 toeren hoger stationair dus +/- 1050 RPM, doormiddel van de gasklep positie te verstellen, daarna accu pool even los gehad. Vervolgens doormiddel van rijden alles opnieuw ingeleerd.
Hij daardoor slaat niet meer af bij het stuurwerk en ondkoppellen, dus dat is opgelost.
De BOV juist afgesteld, en het werkt echt goed!! Tijdens het schakelen blijft de turbo op toeren omdat als je de gasklep dicht gaat<bij gas los> gooit hij de BOV open<afblazen> en pakt daarna weer veel sneller op! dus het schakelen bij vol gas gaat veel soepeler en sneller.
Nog een voordeel van de BOV is dat het de levensduur van de turbo verlengt, bij het schakelen normaal gesproken remt de turbo enorm af, en daarna weer heel snel op toeren komt. dus contstant afremmen en optoeren .daar ben je na een BOV vanaf, ik post binnekort even foto's!

MVG,

Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 12:16 #1249131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

paul klop schreef : Na heel veel dingen geprobeerd he hebben, heb ik het nu als volgt gedaan, tov std 100 toeren hoger stationair dus +/- 1050 RPM, doormiddel van de gasklep positie te verstellen, daarna accu pool even los gehad. Vervolgens doormiddel van rijden alles opnieuw ingeleerd.
Hij daardoor slaat niet meer af bij het stuurwerk en ondkoppellen, dus dat is opgelost.
De BOV juist afgesteld, en het werkt echt goed!! Tijdens het schakelen blijft de turbo op toeren omdat als je de gasklep dicht gaat<bij gas los> gooit hij de BOV open<afblazen> en pakt daarna weer veel sneller op! dus het schakelen bij vol gas gaat veel soepeler en sneller.
Nog een voordeel van de BOV is dat het de levensduur van de turbo verlengt, bij het schakelen normaal gesproken remt de turbo enorm af, en daarna weer heel snel op toeren komt. dus contstant afremmen en optoeren .daar ben je na een BOV vanaf, ik post binnekort even foto's!

MVG,

Paul

in principe heeft de standaard turbo al zon klep ingebouwd. zorg dat je die dus wel blokkeerd, want als die geen vacuum signaal krijgt blijft deze open staan als de turbo druk gaat geven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 13:19 #1249140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cbv

JW schreef :

paul klop schreef : Na heel veel dingen geprobeerd he hebben, heb ik het nu als volgt gedaan, tov std 100 toeren hoger stationair dus +/- 1050 RPM, doormiddel van de gasklep positie te verstellen, daarna accu pool even los gehad. Vervolgens doormiddel van rijden alles opnieuw ingeleerd.
MVG,
Paul

in principe heeft de standaard turbo al zon klep ingebouwd. zorg dat je die dus wel blokkeerd, want als die geen vacuum signaal krijgt blijft deze open staan als de turbo druk gaat geven.

Precies, de cbv vangt dit toch normaliter af, en op een manier waar echt goed over na is gedacht door de turbofabrikant en Volvo vind ik.Dus het nut van een bov (buiten dat het een kek dingetje is) is mij nog steeds niet duidelijk. Doet m.i. meer kwaad dan goed ook gezien je vragen Paul. Had je jezelf al eens verdiept in die cbv van de originele turbo?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC