velgen wolfrace
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de volgende vraag.
Ik heb een setje wolfrace velgen gekocht.
Nu wil ik hier de grootste banden maat op gaan legen.
De brede wit ik, graag 215 ,nu ng de maximaale hoogte maat.
De diamet van de velg is 15
Wie kan me hier mee helpen??
Mvg Turbotje
Volvo 740 tic sedan 1986 lpi
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Bandhoogte De hoogte wordt weegegeven als percentage van de breedte. Bij de bandenmaat 195/65 HR15 bijvoorbeeld, is de hoogte 65% van de breedte. Uitgaande van het genoemde voorbeeld houdt dit dus in dat de hoogte 65% van 195 mm is, dus 126,75 mm.
Groetjes,
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb deze site ook gebruikt voor de 16" 8j velgen voor Slurpje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
maar je hebt niet opgegeven hoe breed de velg is: meestal 5j, 6j, 7j of zoiets. Dit staat in 99% van de gevallen ingegoten in de velg. Die maat is nl. bepalend hoe breed de banden kunnen zijn die erop moeten.
5J >> maximaal 195 breed, optimaal 185 breed
6j >> maximaal 205 breed, optimaal 195 breed
6,5j >> maximaal 225 breed , optimaal 205 breed
7j >> maximaal 245 breed, optimaal 225 breed
bereken eerst de omtrek van de standaard maat band/wiel, die omtrek moet je ook benaderen met de nieuwe bredere band/wiel combinatie. Bepaal dan hoe breed je de nieuwe band wil hebben op de nieuwe velg. samen met de omtrek die je nodig hebt kan je nu de hoogte van de band ook berekenen.
uiteindelijk heb je: bandbreedte/hoogtepercentage x wielmaat
Voor een 215 brede banden heb je minmaal 6J velgen nodig, en dan nog staan de banden er met bolle zijwangen onder, niet super, 6,5J is beter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Past niet in een Volvo wielkast.De diameter van het te moneren wiel, wordt dan 15 inch (38.1cm), plus 2 x 65% van 21,5cm, wat uitkomt op 27,95cmTotaal dus 66.05 cmWouter1973 schreef : ....maar bijvoorbeeld 215/65/15 is echt geen gezicht .
De vrije ruimte in je wielkast is 69, er vanuit gaande, dat je rechtuit gaat.Buij de eerste bocht, gaat het mis, afhankelijk van de ET van de betreffende velg, aan de binnenkant of spatbordrand, nog los van of de veerweg een probleem opleverd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De meeste Volvo 740/940 standaard velgen zijn voor zien van 195/65/16 banden. Ik heb de vermelding nergens op mijn velgen aangetroffen, maar ik kan er dus vrij veilig vanuit gaan dat het 6J velgen betreft. Als ik het goed begrijp kan ik hier dus banden op laten leggen van 205 breed? Ik ben geen liefhebber van enorm breed rubber (zowel visueel, als qua comfort) maar een centimetertje breder vind ik wel mooi onder mijn 940.JanV schreef : 6j >> maximaal 205 breed, optimaal 195 breed
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wouter1973 schreef :
De meeste Volvo 740/940 standaard velgen zijn voor zien van 195/65/16 banden.JanV schreef : 6j >> maximaal 205 breed, optimaal 195 breed
volgens mij moet dat zijn 195/65/15
- V700 register
- Nieuw lid
-
Staat als het goed is geschreven rond het naafgat, als het ten minste originele Volvo velgen zijn.Bij mijn winterbanden staat het op, op de velg dan, nbet gechecked.Wouter1973 schreef : Ik heb de vermelding nergens op mijn velgen aangetroffen,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Inderdaad, typefoutje.okkie92 schreef :
Wouter1973 schreef :
De meeste Volvo 740/940 standaard velgen zijn voor zien van 195/65/16 banden.JanV schreef : 6j >> maximaal 205 breed, optimaal 195 breed
volgens mij moet dat zijn 195/65/15