Vervangen voorveren en -dempers 740 Estate
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2009 11:11 #1072925
door V700 register
Vervangen voorveren en -dempers 740 Estate is gemaakt door V700 register
Ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van onze 740 Estate wil ik de (nog immer originele) voorveren en -schokdempers vervangen. Enkele jaren geleden heb ik de originele achterveren en nivomat dempers vervangen door Monroe veren en dempers. Zeer naar tevredenheid, bij zware belasting met bandenpomp druk in dempers aanpassen en de wagen ligt weer recht en stevig op de weg... hoewel... De laatste tijd valt op dat in het bochtenwerk, zeker bij elandproef-achtige slingers, de auto wel erg "zwiebelt" (combinatie van zweven, wiegen en wiebelen). Bij hard remmen duikt de auto sterk en slippen de voorwielen veel sneller dan ik me van vroeger herinner. Mijn conclusie: ook voorveren en -dempers dienen vervangen te worden.
Nu komt mijn vraag: welke alternatieven zijn er voor voorveren en -dempers, als je in de wegligging een stap vooruit wil doen ten opzichte van de originele? Ik denk dus aan een iets stuggere en steviger wegligging. Ik zit niet te wachten op verlaging, een groot voordeel van de 740 vind ik juist de relatief hoge wegligging met prima rijprestaties.
Andere suggesties om de wegligging nog wat steviger te maken zijn ook welkom. Ook ervaringen van mensen die de voorveren en dempers zelf hebben vervangen (voetangels en klemmen) zijn welkom.
Nu komt mijn vraag: welke alternatieven zijn er voor voorveren en -dempers, als je in de wegligging een stap vooruit wil doen ten opzichte van de originele? Ik denk dus aan een iets stuggere en steviger wegligging. Ik zit niet te wachten op verlaging, een groot voordeel van de 740 vind ik juist de relatief hoge wegligging met prima rijprestaties.
Andere suggesties om de wegligging nog wat steviger te maken zijn ook welkom. Ook ervaringen van mensen die de voorveren en dempers zelf hebben vervangen (voetangels en klemmen) zijn welkom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2009 12:04 #1230275
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je kunt Bilstein B6 HD
je kunt Bilstein B6 HD (heavy duty) nemen. Dit is een gasdemper met een dikke buis (steviger en stabieler bij remmen).
Die kosten ongeveer €140,- per stuk. Welke veren je daarbij kunt nemen weet ik niet precies, ik heb nog steeds de originele veren.
Ook kun je naar de bussen in de ophanging kijken, als die versleten zijn geeft dit ook een wazig weggedrag.
En wat voor 740 is het? Non-turbo modellen hebben een dunnere stabilisator vóór. Kun je dan vervangen voor een stabilisator van een turbo model.
Sommige estate's hebben ook geen stabilisator achter, maar of je er dan wel een moet monteren weet ik niet.
Groet,
Philip
Die kosten ongeveer €140,- per stuk. Welke veren je daarbij kunt nemen weet ik niet precies, ik heb nog steeds de originele veren.
Ook kun je naar de bussen in de ophanging kijken, als die versleten zijn geeft dit ook een wazig weggedrag.
En wat voor 740 is het? Non-turbo modellen hebben een dunnere stabilisator vóór. Kun je dan vervangen voor een stabilisator van een turbo model.
Sommige estate's hebben ook geen stabilisator achter, maar of je er dan wel een moet monteren weet ik niet.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2009 21:00 #1230345
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor je tips. Het is
Dank voor je tips. Het is een B230E; een injectie-uitvoering met 8 kleppen en met een gas-kop (de eerste eigenaar heeft er drie jaar op gas mee gereden, toen heb ik 'm gekocht nadat de tank verwijderd was).
Ik heb begrepen dat mijn wagen niet is uitgerust met een stabilisatorstang op de (starre) achteras. Heb je toevallig ook ervaringmet daar iets aan te doen?
groet
Wald
Ik heb begrepen dat mijn wagen niet is uitgerust met een stabilisatorstang op de (starre) achteras. Heb je toevallig ook ervaringmet daar iets aan te doen?
groet
Wald
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2009 00:12 #1230751
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit draadje...
verschaft wat opheldering omtrend wegligging e.d.
Zie de reactie van JanV. Is erg duidelijk en recent.
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/20941
Zie de reactie van JanV. Is erg duidelijk en recent.
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/20941
Moderators: Jerry Stam