B230 fk met 16t en een B234e daarvan 1 motor maken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 15:38 #1071106 door V700 register
ik heb een B230FK met een 16T turbo en ik heb een B234e motor bijden met dezelfde km stand.
nu lijkt het me leuk om een 16V turbo blok te maken heeft iemand hier ervaaring mee?
ik zit vooral met vragen zoals compressie verhouding, oliedruk/toevoer en motronic,
welke van de 16v of de turbo
mvg pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 16:21 #1219855 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de kop kan zo op het B230
de kop kan zo op het B230 onderblok. Eigenlijk moet je 'valve reliefs' in de zuigers frezen, maar op turbobricks is gebleken dat met de niet al te aggressieve B234F nokkenassen er niets fout gaat. alhoewel ik het zelf niet zou doen. Een hydraulische klepstoter die gek doet, mis schakelen, ik weet niet hoe betrouwbaar na een foutje.
Een turbo op een B234 blok zetten kan ook, is ook al eerder gedaan, gaat best met de hoge compressie, maar wel heel goed opletten.
Aftermarket zuigersen drijfstangen kunnen ook, kost wel wat meer, en of het dezelfde kwaliteit als Volvo (Mahle) is weet ik niet (slecht is het zeker niet hoor). 
Distributieriem gebeuren kun je tandwielen van B234F pakken, dan ook een dergelijk breed wiel voor de tussenas van de B230, en het brede krukastandwiel. Spanner moet je even naar zoeken wat gaat werken, of een volvo penta spanner (a 200++ euro is me verteld), of een Subaru spanrol ofzo, diverse mogelijkheden. Geen rocket science maar riscant als je een plug and play installatie verwacht, is opmeten, testen en zoeken enzo voor nodig. 
Management, beste een standalone management a la MS, Kdfi, Vems oid. er is een chip set te koop die B230 turbo computers (ontsteking en injectie) geschikt maakt voor 16V turbo gebruik.Geen Motronic maar LH jetronic zit er op deze volvo motoren.
Als je gaat experimenteren met 16V non turbo injectie spul zou ik zeker een breedband lambda er op zetten om het mengsel in de gaten te houden. Een knocksense is ook echt aan te bevelen.
Compressie komt hoger uit dan de 8.7:1 van de B230FT omdat de verbrandingskamer van de 16V kop wat kleiner is. 
Dingen als olie aanvoer en afvoer zijn de kleinste uitdagingen van deze ombouw (aanvoer gewoon goeie hydrauliekslang van voorkant van blok of originele aanvoerpunt). uitlaatspruitstuk van een B230FT past niet op een 16V kop, zijn wel eens adapterplaten voor gemaakt maar dat vind ik een halve oplossing. Ook is de standaard turbo van een B230FT hopeloos te klein. Intercooler buizen moeten aangepast worden. Grote injectoren. Andere downpipe (in 3"), vanalles moet worden aangepast. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 16:36 #1219856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ken je
Ken je <a href=" www.turbobricks.com " target="_blank"> www.turbobricks.com ?
Als je iets dergelijks doet heb je een serieus snelle auto
Met een 8v kom je natuurlijk ook een heel eind, maar in ieder geval mooi dat je al een andere turbo gemonteerd hebt.
Ik ben geen voorstander van een 13c met 200 peekaa..
Groet!
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 20:28 #1219978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor de info,
bedankt voor de info, vandaag bij een volvo 244 bertone staan kijken deze had een B204GT daar zat al een 3" pijp op
maar weet je waar de chips te verkrijgen zijn, de zuigers vrees ik niet in.
 ik heb hier 2 onderblokken van een 16V en ga daar de zuigers van gebruiken,
of ik gebruik het hele b234blok een maak de olie toe en afvoer er op en ga op zoek naar een extra dikke koppakking,
maar kan die olie pomp dat wel aan?
spruitstuk ga ik laten lassen van rvs (met dank aan mijn zwager) evenals de buizen voor de intercooler.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 20:37 #1219980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok

pascal945-98 schreef : bedankt voor de info, vandaag bij een volvo 244 bertone staan kijken deze had een B204GT daar zat al een 3" pijp op
maar weet je waar de chips te verkrijgen zijn, de zuigers vrees ik niet in.
 ik heb hier 2 onderblokken van een 16V en ga daar de zuigers van gebruiken,
of ik gebruik het hele b234blok een maak de olie toe en afvoer er op en ga op zoek naar een extra dikke koppakking,
maar kan die olie pomp dat wel aan?
spruitstuk ga ik laten lassen van rvs (met dank aan mijn zwager) evenals de buizen voor de intercooler.

Mijn 760 heeft ook een B204GT, met een 3' downpipe (standaard vanaf fabriek). 
Oliepomp van een B234 kan veel aan, zeker als je de balansassen verwijdert (zoals ik ook gedaan heb....)
Zoek maar eens op ''verwijderen balansassen''.
Er zijn 16V blokken met dunne drijgstangen, die niet erg sterk zijn. Wat is het bouwjaar van de motor?
Ik zal mijn broer (JW) ff zeggen dat hij moet reageren ;-)
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2008 21:52 #1219988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een dikke koppakking is een
een dikke koppakking is een slechte oplossing, maar kan wel. zoek eens naar squish.

oliepomp van beide blokken kan de extra olie benodigd voor een turbo gemakkelijk aan als ze in goede staat zijn.
De B230FK/FT blokken van 93 en verder hebben oliesquirters die goed zijn voor extra levensduur en wat koelere zuigers. 

kijk eens op www.turbobricks.com chips zijn er te koop van gebruiker "frpe82" en zuigers van "R-sport international" en "John V outside agitator". wanneer je zuigers gaat vervangen doe dan gelijk ook de drijfstangen, soms is dat sowieso al nodig vanwege andere dimensies van aftermarket zuigers.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 21:46 #1235658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ff een update  ik ben van
ff een update
 ik ben van de orginele zuigers en drijfstangen afgestapt het word een set van cp pistons
de komemde maanden gaan we opbouwen ik ga er proberen fotos van te nemen het zal wel eind deze zomer
worden voor ik genoeg fotos heb en een mooi blok
&#160;

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC