Blauwe geweldenaar op steroiden?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 08:58 #1071098 door V700 register
Blauwe geweldenaar op steroiden? is gemaakt door V700 register
Na een uurtje lezen en proberen te snappen overweeg ik om de BG wat op te voeren zodat ik ergens op 155 pk uitkom (nou ja, om te laten doen dan!)
Ik begrijp dat ik dan de volgende dingen moet of wil doen:
  • MBC naar 0,55 inregelen? 
  • Airbox aanpakken 
  • Turbodruk meter inbouwen of opbouwen (vind ik eerlijk gezegd een gaaf gezicht uit mijn jeugd!) (zou ook digitaal kunnen)
  • Temperatuur meter voor koelvloeistof- en/of olie temperatuur (klokkengedoe als hiervoor)
  • catch onderbouwen
Ik wil niet naar een benzine/LPG slurpende geweldenaar maar naar een iets soepeler BG die probleemloos (!) het klokkie rond zal gaan. En minder brandstof verbruiken vind ik mog mooier natuurlijk!
Is dat, gelet op de kilometerstand en het aantal dat ik nog wil gaan, een zinnige gedachte en zo ja, als ik reken in uren en materiaal, aan wat voor bedragen moet ik denken. Tenslotte is BG een fijn rijdend stuk automobiele geschiedenis :)
Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaring! Ik ben van plan om, als het allemaal doorgaat, het te beschrijven zodat het wellicht een soort "hand- en ervaringsboek" kan worden die anderen kan helpen de juiste beslissingen te nemen. Dat scheelt dan weer een hoop dubbele of tiendubbele postings. Wat ik dus ook doe :( . Sorry...


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 09:59 #1219828 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Veel
Je hebt natuurlijk wel erg veel kilometers op de motor zitten. Op zich is 20 pk extra met uitsluitend een iets hogere boost al wel te doen, dus een MBC en die dan ietsje open zetten. Daarvoor hoef je niet eens ver te gaan. Ook een sport-uitlaat brengt je al een eind op weg overigens. 
 Of de motor het kan hebben, zou ik eerst eens bepalen door een compressietest te laten doen, zowel met als zonder olie in het bougiegat. Op die manier kan je de slijtage in het onderblok inschatten.
Mogelijk is een stage-0 tuning, oftewel alles in nieuw-conditie terugbrengen, al hetgeen je eigenlijk wilt hebben. Heb je weleens kunnen vergelijken met een standaard LPT met veel minder kilometers? 
De extra metertjes zijn antuurlijk leuk, maar moeilijk op een mooie manier in de 940 weg te werken denk ik (hoewel, onder da radio en in de plaats van de asbak zijn mogelijkheden). Noodzakelijk voor een lichte tuning zijn ze beslist niet. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 10:08 #1219829 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic low budget
Ik heb mijn 940 (B230FK) met ongeveer dezelfde gedachte opgeschroefd naar maximaal ongeveer 0,7 bar. Stond eerst op 0,8, maar na tot twee keer toe wielspin in de tweede versnelling op nat wegdek leek het mij verstandiger om iets lager te gaan zitten.
Echt noodzakelijk zijn alleen een MBC en een turbodrukmeter. Beide heb ik tweedehands gekocht voor een totaalbedrag van 55 euro. De luchtfilterbox aanpassen is gratis: schuim eruit halen en het extra gat naar de wielkast toe openmaken. Die meter voor koelvloeistoftemperatuur zit standaard op elke Volvo. Tot slot de kosten voor benzine: het is verstandig om met hogere turbodruk alleen RON98 te denken om pingelen te voorkomen.
Meeste tijd is bij mij nog gaan zitten in het vinden van een kwalitatief goed T-stukje, zodat ik de turbodrukmeter goed kon aansluiten.
MBC installeren en inregelen heeft bij mij een klein uurtje gekost, waarbij de voornaamste tijd is gaan zitten in het zoeken van een geschikt stukje weg om te testen.
Minder brandstofverbruik is bij mij niet de praktijk na installatie van de MBC, maar méér verbruik is het ook niet geworden. Vergis je niet: de extra turbodruk nodigt stiekem toch wel uit om iets meer toeren te draaien, en om nét even wat vaker fors op te trekken. Dat kost nou eenmaal brandstof! Zeker in combinatie met jouw automaat zou ik niet op een lager verbruik rekenen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2008 10:09 #1219831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Ik weet niet of het veel scheelt, maar het gaat om een 945 LPT automaat op LPG. G 2,5 dus geen korting :(
Bedankt voor de tips!
JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD