OMP verlagingsveren?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2008 23:31 #1071010
door V700 register
OMP verlagingsveren? is gemaakt door V700 register
Hoi,
Aangezien mijn 940 wat schuin hangt, en ik graag een wagen zie die iets dichter bij het asfalt ligt, ga ik toch maar het risico nemen om mijn 940 te verlagen, ondanks de mogelijkheid dat er ergens iets zal wringen...
In België hebben we echter een strenge tuningwetgeving en antwoord op mijn vraag richting keuringinstantie of deze wet voor oudere wagens met nationaal gelijkvormigheidsattest even streng is, blijft uit, dus wil ik er voor alle zekerheid veren onder met de in België benodigde papieren. Ik dacht dat deze niet bestonden na rond te kijken bij de bekendere merken (Eibach, Koni, Bilstein, H&R...), maar daarnet wees iemand mij op het merk 'OMP' die blijkbaar veren maakt voor de 940 sedan en ook de benodigde papieren kan leveren: <a href=" www.biesheuvel-autosport.nl/shop/detail/10608 "> www.biesheuvel-autosport.nl/shop/detail/10608
Heeft hier iemand ervaring met deze veren?
Semi-off-topic: kun je me soms ook vertellen hoe de uitlijning van onze wagens reageert op een verlaging, aangezien ik gelezen heb dat het camber niet regelbaar zou zijn, maar bij de verlagingskeuring de uitlijning wel gecontroleerd wordt (en ik dus niks aan die papieren heb als die uitlijning niet goed te krijgen is)?
groetjes,Isabelle
Aangezien mijn 940 wat schuin hangt, en ik graag een wagen zie die iets dichter bij het asfalt ligt, ga ik toch maar het risico nemen om mijn 940 te verlagen, ondanks de mogelijkheid dat er ergens iets zal wringen...
In België hebben we echter een strenge tuningwetgeving en antwoord op mijn vraag richting keuringinstantie of deze wet voor oudere wagens met nationaal gelijkvormigheidsattest even streng is, blijft uit, dus wil ik er voor alle zekerheid veren onder met de in België benodigde papieren. Ik dacht dat deze niet bestonden na rond te kijken bij de bekendere merken (Eibach, Koni, Bilstein, H&R...), maar daarnet wees iemand mij op het merk 'OMP' die blijkbaar veren maakt voor de 940 sedan en ook de benodigde papieren kan leveren: <a href=" www.biesheuvel-autosport.nl/shop/detail/10608 "> www.biesheuvel-autosport.nl/shop/detail/10608
Heeft hier iemand ervaring met deze veren?
Semi-off-topic: kun je me soms ook vertellen hoe de uitlijning van onze wagens reageert op een verlaging, aangezien ik gelezen heb dat het camber niet regelbaar zou zijn, maar bij de verlagingskeuring de uitlijning wel gecontroleerd wordt (en ik dus niks aan die papieren heb als die uitlijning niet goed te krijgen is)?
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2008 02:27 #1219169
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OMP
OMP is bekend autosportspul en Biesheuvel is een betrouwbaar en zeer bekende leverancier van allerhande rally en race spul. Daar kan je dus met ene gerust hart kopen.
Dikke kans trouwens dat die veren gewoon bij Merwede vandaan komen, dat is een NL verenfabriek die ook levert aan..... Eibach!! (ook Merwede is zeer bekend in het rally wereldje en de racerij)
Ik hoor trouwens ook goeie verhalen over Lesjofor veren. Die zijn zelfs Duitse TUV goedgekeurd.
<a href=" www.buypartsby.co.uk/lowering_springs.php "> www.buypartsby.co.uk/lowering_springs.php
uitlijning bij verlagen:
- achter is een starre as dus sporing = 0 en camber = 0, ook na verlagen
- voor zullen de draagarmen wat naar boven komen waardoor het camber iets negatiever komt te staan. Niet dramatisch, maar je merkt wel dat de grip op de vooras beter wordt.(minder onderstuur) Voor de slijtage van banden wordt dit negatief camber pas een probleem als deze negatiever dan -2,5 graden wordt en dat gaat het NOOIT worden door alleen te verlagen. (ter illustratie: mijn 940 is niet verlaagd maar ik heb wel een modificatie aan mijn bovenste veerpootschotels gedaan en ik heb -1,5 graad aan camber. Alleen een zeer getrained oog ziet dat Als ik alsnog ga verlagen wordt dat misschien -2 graad maar dat is het dan ook wel.)
Voor straatgebruik is alles negatiever -4 graden een echte No-no! Niet doen. De binnenkanten van het loopvlak slijten dan zo hard dat nog voor dat de buitenkanten aan 1mm zitten de binnenkanten al op het karkas zitten.... Leuk voor de racerij maar niet voor op straat.
Dikke kans trouwens dat die veren gewoon bij Merwede vandaan komen, dat is een NL verenfabriek die ook levert aan..... Eibach!! (ook Merwede is zeer bekend in het rally wereldje en de racerij)
Ik hoor trouwens ook goeie verhalen over Lesjofor veren. Die zijn zelfs Duitse TUV goedgekeurd.
<a href=" www.buypartsby.co.uk/lowering_springs.php "> www.buypartsby.co.uk/lowering_springs.php
uitlijning bij verlagen:
- achter is een starre as dus sporing = 0 en camber = 0, ook na verlagen
- voor zullen de draagarmen wat naar boven komen waardoor het camber iets negatiever komt te staan. Niet dramatisch, maar je merkt wel dat de grip op de vooras beter wordt.(minder onderstuur) Voor de slijtage van banden wordt dit negatief camber pas een probleem als deze negatiever dan -2,5 graden wordt en dat gaat het NOOIT worden door alleen te verlagen. (ter illustratie: mijn 940 is niet verlaagd maar ik heb wel een modificatie aan mijn bovenste veerpootschotels gedaan en ik heb -1,5 graad aan camber. Alleen een zeer getrained oog ziet dat Als ik alsnog ga verlagen wordt dat misschien -2 graad maar dat is het dan ook wel.)
Voor straatgebruik is alles negatiever -4 graden een echte No-no! Niet doen. De binnenkanten van het loopvlak slijten dan zo hard dat nog voor dat de buitenkanten aan 1mm zitten de binnenkanten al op het karkas zitten.... Leuk voor de racerij maar niet voor op straat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2008 08:41 #1219171
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Camber...
Kwaliteitsspul dus.
Met Duitse TUV papieren zijn we hier in België niks, ons postzegellandje denkt het beter te weten en vereist hun eigen 'Goca' attesten.
Over de uitlijning: - Mijn vorige wagen had achteraan ook een starre achteras en was (niet legaal) verlaagd, de wielen bleven inderdaad altijd mooi recht staan, bij eender welke lading of veren, dus dat is geen probleem. - Vooraan gaat het camber iets negatiever worden, dat kan dus wel een probleem worden, hier in België dien je (na controle van voldoende bodemvrijheid en attesten) een 'keuring na ongeval' te laten uitvoeren en daar wordt dus met eenzelfde toestel als ze bij betere bandencentrales gebruiken, gecontroleerd of de uitlijning van de wagen binnen de marges van de constructeur valt. Valt het camber buiten die marges, dan mag ik nog 100 attesten en een halve meter bodemvrijheid hebben, de boel wordt afgekeurd.
Het is dus heel belangrijk dat het camber niet té veel verandert. Weet er soms iemand hoe het camber van zijn 940 sedan staat na een verlaging van 40mm, en wat de marges zijn die Volvo opgeeft?
Het gekke is dat die 'keuring na ongeval' eenmalig is en zolang je dezelfde veren onder de wagen laat steken, controleren ze de uitlijning de komende jaren niet meer, alsof het niet kan zijn dat je tussen 2 keuringen door een set schokdempers of fuseekogels moet vervangen... Belgische logica...
groetjes,Isabelle
Met Duitse TUV papieren zijn we hier in België niks, ons postzegellandje denkt het beter te weten en vereist hun eigen 'Goca' attesten.
Over de uitlijning: - Mijn vorige wagen had achteraan ook een starre achteras en was (niet legaal) verlaagd, de wielen bleven inderdaad altijd mooi recht staan, bij eender welke lading of veren, dus dat is geen probleem. - Vooraan gaat het camber iets negatiever worden, dat kan dus wel een probleem worden, hier in België dien je (na controle van voldoende bodemvrijheid en attesten) een 'keuring na ongeval' te laten uitvoeren en daar wordt dus met eenzelfde toestel als ze bij betere bandencentrales gebruiken, gecontroleerd of de uitlijning van de wagen binnen de marges van de constructeur valt. Valt het camber buiten die marges, dan mag ik nog 100 attesten en een halve meter bodemvrijheid hebben, de boel wordt afgekeurd.
Het is dus heel belangrijk dat het camber niet té veel verandert. Weet er soms iemand hoe het camber van zijn 940 sedan staat na een verlaging van 40mm, en wat de marges zijn die Volvo opgeeft?
Het gekke is dat die 'keuring na ongeval' eenmalig is en zolang je dezelfde veren onder de wagen laat steken, controleren ze de uitlijning de komende jaren niet meer, alsof het niet kan zijn dat je tussen 2 keuringen door een set schokdempers of fuseekogels moet vervangen... Belgische logica...
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2008 10:59 #1220141
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammere update...
Slecht nieuws,
Ik heb net een mail ontvangen van Biesheuvel met de mededeling dat, in tegenstelling tot wat op hun site staat, de OMP verlagingsveren voor de 940 géén GOCA attesten hebben, jammer maar helaas.
groetjes,Isabelle
Ik heb net een mail ontvangen van Biesheuvel met de mededeling dat, in tegenstelling tot wat op hun site staat, de OMP verlagingsveren voor de 940 géén GOCA attesten hebben, jammer maar helaas.
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam