Vliegwiel afdraaien B204GT
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2008 17:15 #1066156
door Frank de Boer
Vliegwiel afdraaien B204GT is gemaakt door Frank de Boer
Hallo Iedereen,
 
Ik ben Frank. Kom uit Sleeuwijk. Rij zelf een 360 met nu een b230fb erin.
Ik heb van Guus Cornax (sommige kennen hem wel denk ik) een b204gt motor gekocht incl alle bedrading en dergelijke.
Nu moet dat blok dus in mijn 360 komen te liggen.
Ik ben de afgelopen dagen/weken bezig met blok schoonmaken, demonteren en monteren.
Alle pakkingen worden vervangen (behalve kop), alle keeringen, distributieriem, ed.
Nu vroeg ik mij af omdat het blok er toch nog voorlopig niet in zit. Is het mogelijk om je vliegwiel af te draaien icm dit blok. Heeft het veel effect??? En hoeveel kan ik er dan af laten draaien??
 
Groeten Frank.
 
Ik ben Frank. Kom uit Sleeuwijk. Rij zelf een 360 met nu een b230fb erin.
Ik heb van Guus Cornax (sommige kennen hem wel denk ik) een b204gt motor gekocht incl alle bedrading en dergelijke.
Nu moet dat blok dus in mijn 360 komen te liggen.
Ik ben de afgelopen dagen/weken bezig met blok schoonmaken, demonteren en monteren.
Alle pakkingen worden vervangen (behalve kop), alle keeringen, distributieriem, ed.
Nu vroeg ik mij af omdat het blok er toch nog voorlopig niet in zit. Is het mogelijk om je vliegwiel af te draaien icm dit blok. Heeft het veel effect??? En hoeveel kan ik er dan af laten draaien??
 
Groeten Frank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2008 18:46 #1206737
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vliegwiel
Ik denk dat het vliegwiel hetzelfde zal zijn als op de B230FB/FT/FK 14,5kg , zo'n diepe schotel vorm.
Er zit een dikke rand aan de buitenkant waarom de drukgroep steunt en waar de boringen in zitten voor de TDC sensor.
- je moet zorgen dat die boringen blijven bestaan (dus die dikke rand vanaf de bionnenkant naar buiten afdraaien maar niet te ver. De sensorboringen moeten blijven zitten.
- je moet er voor zorgen dat de drukgroep nog kan blijven steunen op een aantal uitsteeksels van die rand , je kan dus niet alles weghalen. Je moet a.h.w. een aantal steunpootjes laten staan die je gebruikt om de drukgroep weer op te monteren.
- er is beperkte mogelijkheid om ook aan de achterzijde van het vliegwiel 'vlees' weg te halen.
- algemeen: hoe meer je aan de buitenranden kan weghalen, hoe groter het effect.
- haal geen dikte weg op de plek van de bouten, haal geen dikte weg op de plek van het frictievlak, ook niet aan de achterkant. (zie ook hieronder)
Tip: zoek naar 'flywheel' draadjes on turbobricks.com (gebruik zoekfunctie in het performance-forum)
- algemeen en woord van waarschuwing: maak het niet te gek! een B204GT blok moet 300++Nm doorgeven en als je gaat tunen nog meer! m.a.w. de belasting op dat onderdeel (via de koppeling) zal groot zijn. Het vliegwiel moet dus wel vlees over houden om ook nog enige sterkte te behouden! (9kg is wat we in een 8000+ tpm B230 rallyauto gebruiken, dat is al enorm veel beter!) Waarom ik dit zo neerzet? ALS je het vliegwiel te ver verzwakt dan KAN het gebeuren dat het vliegwiel breekt en dat zal dan altijd bij hoge toeren gebeuren... Als een vliegwiel breekt bij 6000+tpm dan wil ik niet achter het stuur zitten! De brokstukken kunnen dwars door de bellhouse, dwars door de wagenbodem slaan en als je pech hebt nemen ze ook je rechteronder been nog even mee...(die ligt immers direct naarst de baktunnel ter hoogte van de koppeling) Dit is geen geintje! Om bovenstaande redenen gebruiken raceteams soms speciale kevlar versterkte matten tegen de onderkant baktunnel om dit soort ongelukken te voorkomen. Racers gaan nu eenmaal technisch tot de uiterste grens...
NB: voor een straatauto is het afdraaien van een vliegwiel niet fijn, De motor zal onrustiger stationair draaien, eerder en makkelijker afslaan en zeker in de file onrustiger te rijden zijn. Ik denk ook dat een cruisecontrol niet erg happy zal reageren op een licht vliegwieltje ( JOJO-effect? gas bij-gas los-gas bij etc.)
Er zit een dikke rand aan de buitenkant waarom de drukgroep steunt en waar de boringen in zitten voor de TDC sensor.
- je moet zorgen dat die boringen blijven bestaan (dus die dikke rand vanaf de bionnenkant naar buiten afdraaien maar niet te ver. De sensorboringen moeten blijven zitten.
- je moet er voor zorgen dat de drukgroep nog kan blijven steunen op een aantal uitsteeksels van die rand , je kan dus niet alles weghalen. Je moet a.h.w. een aantal steunpootjes laten staan die je gebruikt om de drukgroep weer op te monteren.
- er is beperkte mogelijkheid om ook aan de achterzijde van het vliegwiel 'vlees' weg te halen.
- algemeen: hoe meer je aan de buitenranden kan weghalen, hoe groter het effect.
- haal geen dikte weg op de plek van de bouten, haal geen dikte weg op de plek van het frictievlak, ook niet aan de achterkant. (zie ook hieronder)
Tip: zoek naar 'flywheel' draadjes on turbobricks.com (gebruik zoekfunctie in het performance-forum)
- algemeen en woord van waarschuwing: maak het niet te gek! een B204GT blok moet 300++Nm doorgeven en als je gaat tunen nog meer! m.a.w. de belasting op dat onderdeel (via de koppeling) zal groot zijn. Het vliegwiel moet dus wel vlees over houden om ook nog enige sterkte te behouden! (9kg is wat we in een 8000+ tpm B230 rallyauto gebruiken, dat is al enorm veel beter!) Waarom ik dit zo neerzet? ALS je het vliegwiel te ver verzwakt dan KAN het gebeuren dat het vliegwiel breekt en dat zal dan altijd bij hoge toeren gebeuren... Als een vliegwiel breekt bij 6000+tpm dan wil ik niet achter het stuur zitten! De brokstukken kunnen dwars door de bellhouse, dwars door de wagenbodem slaan en als je pech hebt nemen ze ook je rechteronder been nog even mee...(die ligt immers direct naarst de baktunnel ter hoogte van de koppeling) Dit is geen geintje! Om bovenstaande redenen gebruiken raceteams soms speciale kevlar versterkte matten tegen de onderkant baktunnel om dit soort ongelukken te voorkomen. Racers gaan nu eenmaal technisch tot de uiterste grens...
NB: voor een straatauto is het afdraaien van een vliegwiel niet fijn, De motor zal onrustiger stationair draaien, eerder en makkelijker afslaan en zeker in de file onrustiger te rijden zijn. Ik denk ook dat een cruisecontrol niet erg happy zal reageren op een licht vliegwieltje ( JOJO-effect? gas bij-gas los-gas bij etc.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam