Lambda sonde stuk?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 14:28 #1065178 door V700 register
Lambda sonde stuk? is gemaakt door V700 register
Hallo mensen,
Tijdens een retourtje Zuid-Frankrijk begon halverwege de heenreis het lambda-lampje in het dashboard te branden. Geen reden tot paniek want de motor bleef mooi draaien. Het viel het me op dat ik op 45 liter ineens nog maar 250 kilometer kon rijden i.p.v. de gebruikelijke 350 km. Aangezien de prijs voor lpg in Frankrijk momenteel op 80 eurocent ligt was ik daar niet erg blij mee.
Ik denk dat de lambda sonde nog maar 1 constante waarde doorgeeft aan de computer waardoor deze een rijk maar veilig mengsel berekent. Resultaat:1 op 6. Klopt dat?
Is de lambdasonde gemakkelijk zelf te vervangen? Ik heb geen speciaal gereedschap en of brug. Volgens mij heb je een brug nodig om er goed bij te kunnen. Heeft er iemand nog een goede lambda sonde liggen die hij/zij kwijt wil? Het is voor een 940 B230FK uit 1996. Of kan ik beter een nieuwe laten plaatsen bij de dealer?
Alvast dank,  Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 14:42 #1200233 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic lambda-lampje
Een brandend lambda-lampje wil niet perse aanduiden dat de sonde stuk is. Bij een goed werkende sonde betekend het vaak dat het mengsel niet klopt bijv bij een hoger verbruik: valse luchtaanzuiging, gevolg: de ecu probeert dit te corrigeren door meer benzine in te spuiten omdat de goed werkende lambda-sonde aangeeft het mengsel is te arm. En zo zijn er legio mogelijkheden te bedenken. Het beste is eerst de foutcodes uitlezen.
Groet Martin 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 15:01 #1200232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda sonde stuk?
Hej hej Ad,
laat je auto eerst even uitlezen bij een dealer, het hoeft namelijk niet je Lambda-sonde te zijn. Ik had namelijk ook het probleem van een brandende lambda lampje in het dashboard even uitlaten lezen en het bleek foutcode EFI-415 te zijn(storing in turbodruk-laaddruk) vacuumslang was lek voor 61 Zweedse kronen (€ 6.50) probleem opgelost.
Hej då Toon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 22:27 #1200273 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Check engine
Hallo Ad
Zoals Martin al zei, het lambdalampje wil niet zeggen dat de lambdasonde het niet meer (goed) doet. Bij mij ging het lampje aan, toen de motor te warm werd. (thermostaat kapot, koude winter, dus karton voor de radiator om de motor beter op temperatuur te laten komen en daarmee het brandstofverbruik te normaliseren. Op de autobaan werd toen de motor te heet. Op weg naar de sleuteldag waar ik de thermostaat zou/heb vervangen.)
Het lambdalampje is eigenlijk wat tegenwoordig het "check engine" lampje genoemt wordt. Gewoon een waarschuwing dat er met de motor cq. de brandstofverbranding iets niet klopt.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 21:02 #1200384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor alle reacties, ik
Dank voor alle reacties, ik zal morgen bij Nordicar langsgaan om foutcodes te laten uitlezen en evt. een reparatie te laten doen. ook zal ik even laten weten wat het nou was.
Groet,  Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2008 21:40 #1200388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel nog even melden dat een
Wel nog even melden dat een lambda sonde een beperkte levensduur heeft, dat wil zeggen: ze doen het heel lang, maar een hele oude geeft minder correcte waardes door.
Misschien kan het zijn dat de sonde wel degelijk stuk is, motor gaat lopen op voorgeprogrammeerde waardes, die te hoog zijn en voor een slecht verbruik zorgen, maar je komt er wel nog mee thuis....
Correcties in dit verhaal zijn waarschijnlijk nodig (?)
Bij hoge kilometerstanden kan een nieuwe lambdasonde je verbruik in ieder geval verbeteren.
Gegroet,
Philip 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 15:03 #1200602 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

flip_21 schreef : Wel nog even melden dat een lambda sonde een beperkte levensduur heeft, dat wil zeggen: ze doen het heel lang, maar een hele oude geeft minder correcte waardes door.
Misschien kan het zijn dat de sonde wel degelijk stuk is, motor gaat lopen op voorgeprogrammeerde waardes, die te hoog zijn en voor een slecht verbruik zorgen, maar je komt er wel nog mee thuis....
Correcties in dit verhaal zijn waarschijnlijk nodig

(?)
Bij hoge kilometerstanden kan een nieuwe lambdasonde je verbruik in ieder geval verbeteren.
Gegroet,
Philip


beste is dan een originele volvo sensor, blijkt toch dat enkele universele modellen wel werken maar (net) niet zo goed als origineel. De volvo sensor is wat gevoeliger en lijkt sneller op te warmen dan veel andere, hoe het precies zit weet ik niet. universele is goed voor gewoon gebruik maar als je het in perfecte staat wil hebben dan lijkt een originele de beste keus. Ik weet niet of de nieuwste LS 02 sensoren van Bosch ook minder zijn dan de originele, die lijken het erg goed te doen als vervanging maar die kosten ook gelijk weer 90-100 euro.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 13:02 #1200840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda sonde stuk-- diagnose
Ik was afgelopen zaterdag bij Nordicar, er was gelukkig nog "plaats" tijdens de sleuteldag. De foutcodes zijn uitgelezen en we zijn met z'n allen tot de conclusie gekomen dat de gasinjectoren te los zitten. Een gevolg daarvan is het aanzuigen van valse lucht langs de injectoren waardoor er teveel lucht in het mengsel terecht komt.  De computer spuit dan meer lpg bij waardoor het vergruik stijgt. Het lambda lampje gaat branden omdat de zuurstofwaarden in de uitlaatgassen niet kloppen.
De uitgebreide uitleg van de mensen van Nordicar heeft me een stuk verder geholpen.
 Ik ga maar es mailen naar Timen want die schijnt een methode te hebben ontwikkeld om lpg injectoren weer vast te kunnen zetten.
 Iedereen bedankt voor het meedenken,
 Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD