Lambda sonde stuk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tijdens een retourtje Zuid-Frankrijk begon halverwege de heenreis het lambda-lampje in het dashboard te branden. Geen reden tot paniek want de motor bleef mooi draaien. Het viel het me op dat ik op 45 liter ineens nog maar 250 kilometer kon rijden i.p.v. de gebruikelijke 350 km. Aangezien de prijs voor lpg in Frankrijk momenteel op 80 eurocent ligt was ik daar niet erg blij mee.
Ik denk dat de lambda sonde nog maar 1 constante waarde doorgeeft aan de computer waardoor deze een rijk maar veilig mengsel berekent. Resultaat:1 op 6. Klopt dat?
Is de lambdasonde gemakkelijk zelf te vervangen? Ik heb geen speciaal gereedschap en of brug. Volgens mij heb je een brug nodig om er goed bij te kunnen. Heeft er iemand nog een goede lambda sonde liggen die hij/zij kwijt wil? Het is voor een 940 B230FK uit 1996. Of kan ik beter een nieuwe laten plaatsen bij de dealer?
Alvast dank, Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
laat je auto eerst even uitlezen bij een dealer, het hoeft namelijk niet je Lambda-sonde te zijn. Ik had namelijk ook het probleem van een brandende lambda lampje in het dashboard even uitlaten lezen en het bleek foutcode EFI-415 te zijn(storing in turbodruk-laaddruk) vacuumslang was lek voor 61 Zweedse kronen (€ 6.50) probleem opgelost.
Hej då Toon
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Zoals Martin al zei, het lambdalampje wil niet zeggen dat de lambdasonde het niet meer (goed) doet. Bij mij ging het lampje aan, toen de motor te warm werd. (thermostaat kapot, koude winter, dus karton voor de radiator om de motor beter op temperatuur te laten komen en daarmee het brandstofverbruik te normaliseren. Op de autobaan werd toen de motor te heet. Op weg naar de sleuteldag waar ik de thermostaat zou/heb vervangen.)
Het lambdalampje is eigenlijk wat tegenwoordig het "check engine" lampje genoemt wordt. Gewoon een waarschuwing dat er met de motor cq. de brandstofverbranding iets niet klopt.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet, Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien kan het zijn dat de sonde wel degelijk stuk is, motor gaat lopen op voorgeprogrammeerde waardes, die te hoog zijn en voor een slecht verbruik zorgen, maar je komt er wel nog mee thuis....
Correcties in dit verhaal zijn waarschijnlijk nodig (?)
Bij hoge kilometerstanden kan een nieuwe lambdasonde je verbruik in ieder geval verbeteren.
Gegroet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
flip_21 schreef : Wel nog even melden dat een lambda sonde een beperkte levensduur heeft, dat wil zeggen: ze doen het heel lang, maar een hele oude geeft minder correcte waardes door.
(?)
Misschien kan het zijn dat de sonde wel degelijk stuk is, motor gaat lopen op voorgeprogrammeerde waardes, die te hoog zijn en voor een slecht verbruik zorgen, maar je komt er wel nog mee thuis....
Correcties in dit verhaal zijn waarschijnlijk nodig
Bij hoge kilometerstanden kan een nieuwe lambdasonde je verbruik in ieder geval verbeteren.
Gegroet,
Philip
beste is dan een originele volvo sensor, blijkt toch dat enkele universele modellen wel werken maar (net) niet zo goed als origineel. De volvo sensor is wat gevoeliger en lijkt sneller op te warmen dan veel andere, hoe het precies zit weet ik niet. universele is goed voor gewoon gebruik maar als je het in perfecte staat wil hebben dan lijkt een originele de beste keus. Ik weet niet of de nieuwste LS 02 sensoren van Bosch ook minder zijn dan de originele, die lijken het erg goed te doen als vervanging maar die kosten ook gelijk weer 90-100 euro.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De uitgebreide uitleg van de mensen van Nordicar heeft me een stuk verder geholpen.
Ik ga maar es mailen naar Timen want die schijnt een methode te hebben ontwikkeld om lpg injectoren weer vast te kunnen zetten.
Iedereen bedankt voor het meedenken,
Ad