turbo wat strakker
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag kreeg ik de tip om het stangetje van de turboklep iets strakker te zetten. Het uiteinde van het stangetje zit vast aan een ander deel van de turbo. Door dit deel los te halen en er bij beide bouten een ringetje tussen te zetten komt het stangetje wat strakker te staan.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij het effect ervan uitleggen?
groeten Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De winst is niet schokkend maar wel merkbaar en het maakt de wagen iets sneller.
Het beste resultaat bereik je met een MBC, je kan dat ding in combinatie met een drukmeter veel nauwkeuriger afstellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan het kwaad omer b.v. 2mm tussen te zetten?
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
op een B230FK kan die 2mm wel denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is een FK. Wat voor ringentjes moeten er tussen? Zijn dat speciale ringetjes of kan ik gewoon koperen ringetjes gebruiken?
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
het effect is hetzelfde als dat je een verstelbare actautor stang strakker/korter zou afstellen
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik heb een keer een poosje naar de turbo zitten staren omdat ik toen zo iets wilde doen, maar ik kon hem zo snel niet zien.
Uiteindelijk heb ik er vanafgezien, maar ik ben nog wel benieuwd en altijd leergierig...
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" images.google.co.uk/imgres?imgurl=http:/...1%26hl%3Den%26sa%3DN " target="_blank">Garrett Turbo linkje
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bepalend is de druk die de turbo na de aanpassing opbouwt, niet het aantal mm wat je er tussen zet, dit kan per turbo verschillen vanwege de verschillen in de wastegate.Kompagne schreef : Kan het kwaad omer b.v. 2mm tussen te zetten?
Dus aanpassen en meten (rijdend) en dan evt meer of minder plaatsen. Let op de fuel cut off, dan loop je tegen de pingel sensor aan en dat is niet al te best voor het blok.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dank je, ik had hem vanmiddag zelf al gevonden.Ik bedacht me dat ik alleen van bovenaf gekeken had omdat ik er destijds (toen ik er écht nog geen verstand van had) van overtuigd was dat hij daar zat. Sindsdien noooooit meer naar gezocht.Een blik op de turbo was nu genoeg om te bedenken dat hij midden onder zat.Kompagne schreef : Kijk hiere even
Ik heb het vanmiddag voor de gein eens geprobeerd met 3 mm. Letterlijk een klusje van 5 minuten, je kunt er prima bij.Ik weet het, zonder drukmeter is het niet verstandig, maar ik ben voorzichtig geweest:
- Ik heb eerst de auto gezond op temperatuur laten komen; Ongeveer 30 km gevarieerd gereden binnen en buiten de bebouwde kom.
- Daarna voorzichtig steeds verder het gas in trappen en goed luisteren. Iets meer gas en iets meer toeren, nog steeds geen gepingel of een fuel cut-off.
- Geen inhouden of schokken opgemerkt. Niet tijdens het optrekken bij voorzichtig half- of volgas en alles er tussenin.
- Dus: Nog een schepje er bovenop.
Je voelt direct dat hij veel harder en feller trekt. Tussen de 2000 en 5000 rpm is het één groot feest. Tijdens een sprintje voel je direct die duw in je rug die je van een turbomotor mag verwachten, begeleid door een iets hardere fluittoon van de turbo. Tussenacceleraties gaan in elke versnelling veel vlotter.
Ik heb niet het idee dat de turbo eerder inkomt, dat zou volgens mij ook niet mogen na deze aanpassing. Hij bouwt alleen wat meer druk op en gaat langer door met het leveren van die druk.
Het is een simpel en spotgoedkoop trucje om je auto merkbaar sneller te maken, Voor mijn gevoel levert het wel 20-30 pk en een berg extra koppel op. Alles voelde en klonk nog steeds gezond en het ging als een speer. Verder dan die 3 mm ben ik niet gegaan want het was voor mij bewezen dat het trucje werkt. Morgen gaan de ringetjes er weer onderuit. Ik verkoop hem gewoon origineel, zonder geknutselde peekaatjes...
Zelf zou ik liever een flinke schep geld uitgeven voor een setje aangepaste ontstekings- en inspuit-chips (bijvoorbeeld bij Fredrik Persson of RICA) en een goede MBC. Dan heb je minstens 215 woeste, doch betrouwbare paarden onder de kap. In span met 335 NM moet dat werkelijk een feest zijn.
Voordelen:
- Geen kans op pingelen;Geen fuel cut off;Geen houtje-touwtje oplossing;Véél meer vermogen en koppel, waarschijnlijk verspreid over een veel groter gebied;Een veel veiliger gevoel.