turbo wat strakker

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2008 20:47 #1064732 door V700 register
turbo wat strakker is gemaakt door V700 register
Beste leden,
Vandaag kreeg ik de tip om het stangetje van de turboklep iets strakker te zetten. Het uiteinde van het stangetje zit vast aan een ander deel van de turbo. Door dit deel los te halen en er bij beide bouten een ringetje tussen te zetten komt het stangetje wat strakker te staan.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij het effect ervan uitleggen?
groeten Ad 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2008 20:59 #1197155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wastegate
Dit is het strakker zetten van de wastegate, resultaat: de Turbo gaat iets later afblazen, waardoor hij meer druk levert en dus iets meer vermogen.
De winst is niet schokkend maar wel merkbaar en het maakt de wagen iets sneller.
Het beste resultaat bereik je met een MBC, je kan dat ding in combinatie met een drukmeter veel nauwkeuriger afstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2008 21:13 #1197157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schade
Hoi Maarten en anderen,
Kan het kwaad omer b.v. 2mm tussen te zetten?
groeten Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2008 21:39 #1197161 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2mm
dat ligt eraan welke auto(motortype) het uitgangspunt is, een B230FK heeft meer reserve als een B230/B200FT. als er ook nog een turbo+ kit op de auto zit dan is er nog minder reserve.
op een B230FK kan die 2mm wel denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2008 21:42 #1197162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic FK
Hoi Jan,
Het is een FK. Wat voor ringentjes moeten er tussen? Zijn dat speciale ringetjes of kan ik gewoon koperen ringetjes gebruiken?
groeten Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2008 23:49 #1197187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maakt niks uit, het gaat er
maakt niks uit, het gaat er maar om dat je de pre-load op de veer die in de actuator zit verhoogt. dat doe je met die 2mm achter de WGA-beugel.
het effect is hetzelfde als dat je een verstelbare actautor stang strakker/korter zou afstellen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2008 14:07 #1197234 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Waar?
Waar zit die actuaterstang? Is daar een (vadis) plaatje van beschikbaar?
Ik heb een keer een poosje naar de turbo zitten staren omdat ik toen zo iets wilde doen, maar ik kon hem zo snel niet zien.
Uiteindelijk heb ik er vanafgezien, maar ik ben nog wel benieuwd en altijd leergierig...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2008 16:39 #1197242 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk hiere
Kijk hiere even 
<a href=" images.google.co.uk/imgres?imgurl=http:/...1%26hl%3Den%26sa%3DN " target="_blank">Garrett Turbo linkje 
groeten Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2008 20:54 #1197264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maat is druk

Kompagne schreef : Kan het kwaad omer b.v. 2mm tussen te zetten?

Bepalend is de druk die de turbo na de aanpassing opbouwt, niet het aantal mm wat je er tussen zet, dit kan per turbo verschillen vanwege de verschillen in de wastegate.
Dus aanpassen en meten (rijdend) en dan evt meer of minder plaatsen. Let op de fuel cut off, dan loop je tegen de pingel sensor aan en dat is niet al te best voor het blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2008 22:08 #1197276 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Geprobeerd...

Kompagne schreef : Kijk hiere even

Dank je,  ik had hem vanmiddag zelf al gevonden.Ik bedacht me dat ik alleen van bovenaf gekeken had omdat ik er destijds (toen ik er écht nog geen verstand van had) van overtuigd was dat hij daar zat. Sindsdien noooooit meer naar gezocht.Een blik op de turbo was nu genoeg om te bedenken dat hij midden onder zat.
Ik heb het vanmiddag voor de gein eens geprobeerd met 3 mm. Letterlijk een klusje van 5 minuten, je kunt er prima bij.Ik weet het, zonder drukmeter is het niet verstandig, maar ik ben voorzichtig geweest:
  • Ik heb eerst de auto gezond op temperatuur laten komen; Ongeveer 30 km gevarieerd gereden binnen en buiten de bebouwde kom.
  • Daarna voorzichtig steeds verder het gas in trappen en goed luisteren. Iets meer gas en iets meer toeren, nog steeds geen gepingel of een fuel cut-off.
  • Geen inhouden of schokken opgemerkt. Niet tijdens het optrekken bij voorzichtig half- of volgas en alles er tussenin.
  • Dus: Nog een schepje er bovenop.
Resultaat:
Je voelt direct dat hij veel harder en feller trekt. Tussen de 2000 en 5000 rpm is het één groot feest. Tijdens een sprintje voel je direct die duw in je rug die je van een turbomotor mag verwachten, begeleid door een iets hardere fluittoon van de turbo. Tussenacceleraties gaan in elke versnelling veel vlotter.
Ik heb niet het idee dat de turbo eerder inkomt, dat zou volgens mij ook niet mogen na deze aanpassing. Hij bouwt alleen wat meer druk op en gaat langer door met het leveren van die druk.
Het is een simpel en spotgoedkoop trucje om je auto merkbaar sneller te maken, Voor mijn gevoel levert het wel 20-30 pk en een berg extra koppel op. Alles voelde en klonk nog steeds gezond en het ging als een speer. Verder dan die 3 mm ben ik niet gegaan want het was voor mij bewezen dat het trucje werkt. Morgen gaan de ringetjes er weer onderuit. Ik verkoop hem gewoon origineel, zonder geknutselde peekaatjes...
Zelf zou ik liever een flinke schep geld uitgeven voor een setje aangepaste ontstekings- en inspuit-chips (bijvoorbeeld bij Fredrik Persson of  RICA) en een goede MBC. Dan heb je minstens 215 woeste, doch betrouwbare paarden onder de kap. In span met 335 NM moet dat werkelijk een feest zijn.
Voordelen:
  • Geen kans op pingelen;Geen fuel cut off;Geen houtje-touwtje oplossing;Véél meer vermogen en koppel, waarschijnlijk verspreid over een veel groter gebied;Een veel veiliger gevoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD