dumpvalve

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 20:42 #1061635 door V700 register
dumpvalve is gemaakt door V700 register

hallo volvo fans,

ik ben opzoek naar iemand die een dumpvalve heeft ingebouwd in zijn volvo turbo.

Aangezien ik ook op het punt sta zoiets in te gaan bouwen, bij voorbaad dank marc. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 20:43 #1176994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zit er al 1 in, waarom
Er zit er al 1 in, waarom zou je er 2 inzetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 21:00 #1176996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dumpvave?

Wat is dit?

Groet, Klaas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 21:57 #1177003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dumpvalve.

@Klaas, dat is een :

VRVRVRVRVRVRVRVRVRRRRRRR...........pssssj...VRVRVRVRVRVRVRVRRRRRR.........
........psssj......VRVRVRVRVRVRVRVRVRRRRR.......pssssj

(het pssssj deel dan) 

Dat dus. Die uit de Blauwe Subaru WRC en Impreza.

Turbodruk uitspuugklep, dus de overmatige turbodruk mikt ie door een klep weg als het niet meer nodig is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2007 20:02 #1177159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CBV of BOV.

klopt wel ongeveer. De reden dat deze erop zit is:

A om de lagering en de olieseals van de turbo te ontlasten.

B om de turbo bij gas los zoveel mogelijk door te laten draaien zodat er bij gas in (bv na het schakelen) meteen weer volop turbodruk is.

Alle benzine-turbo modellen van de 700/900-serie hebben een zgn. compressor bypass valve (CBV) in het systeem zitten. Deze dumpt de overbodige boost direct in de uitlaat ( waar het ook nog een beetje helpt met emissies)

Een dumpvalve zoals je die wel eens hoort op rally-auto's dumpt de boost direct aan de openlucht en maakt daardoor (veel) meer geluid. Meestal worden deze gemonteerd in de buis tussen intercooler en gasklephuis. Als je er perse een wil monteren zal je de CBV moeten disablen. Alleen losvalen van de vacuumleiding is niet genoeg omdat diezelfde leiding onder boost-omstandigheden actief mee helpt de CBV dicht te drukken. Je kan dit wel nabootsen door de CBV te forceren dicht te blijven onder alle omstandigheden (hoe? door een pakketje ringen tussen CBV-veer en CBV- deksel te leggen)

De stuurleiding haal je gewoon los en gebruik je voor je dump-valve (BOV)

PS een TD heeft geen CBV of BOV . en er ook geen nodig want... deze diesels hebben geen gasklep! De turbo blijft dus sowieso draaien bij gas los.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2007 13:15 #1177211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CBV BOV Wastegate

Ik heb nog niet goed naar de turbo v/d 940 gekeken, maar bij de andere Volvo turbo's s/v40 en 850/v70 met een MAF/AMM (luchtmassameter) zorgt de CBV er NIET voor dat de overtollige lucht naar de uitlaat gaat, maar naar de INLAAT. Ik heb sterk het idee dat dat bij de 940 niet anders is.

Even het verhaal zoals ik het op mijn netvlies heb want veel mensen gooien CBV/BOV en wastegate door elkaar.

Werking turbo: motor produceert uitlaatgassen. Die uitlaatgassen laten de turbine in de turbo draaien. Turbine zit aan een as. Aan de andere kant van die as zit de compressor. Die compressor comprimeert dus lucht (die er via het luchtfilter en de MAF inkomt) en die lucht gaat (liefst via een intercooler) het blok in. Meer benzine erbij, meer uitlaatgassen (en meer PK's), turbine draait NOG harder, nog meer lucht het blok in,.. BOEM.

Om ervoor te zorgen dat dit proces ergens ophoud is er een zogenaamde wastegate. Bij een bepaalde turbodruk zet de wastegateactuator de wastegate open (klep naar de uitlaat toe) zodat de uitlaatgassen weer direct de uitlaat inkunnen inplaats van de turbine nog harder te laten draaien.

De CVB of een BOV zit aan de andere kant, de inlaatkant.

Turbo blaast lucht richting inlaatspruitstuk, gas los, gasklep dicht en de overtollige boost kan idd nergens heen en gaat terug richting turbo. Waardoor de turbo worst-case scenario zelfs de andere kant op kan gaan draaien, niet goed, zie uitleg JanV.

De CBV zorgt ervoor dat die overtollige lucht weer terug het inlaatkanaal ingaat. Waarom de inlaat? De MAF heeft n.l. al gemeten hoeveel lucht voorbij kwam en bepaald hoeveel benzine er ingespoten moet worden. Die lucht wil je dus alsnog gebruiken.

Een BOV doet hetzelfde, maar blaast de lucht de wijde wereld in (met het leuke geluidje erbij). Nadeeltje is dat de motor eventjes te rijk zal lopen omdat er minder lucht het blok ingaat dan de ECU dacht. Maar da's geen enorme ramp.

Voordeel van een BOV is dat je die lekker dicht bij het inlaatspruitstuk kan plaatsen, terwijl de CBV vaak (en mij de MHI turbo's zeker) op de turbo zelf zit. De overtollige lucht kan dan eerder ontsnappen.

Persoonlijk vind ik een wolf-in-schaapkleren volvo het leukst, dus liever geen BOV, maar de turbo die klaarligt voor de 940 heeft geen CBV, dus zal er een BOV opmoeten.

Edit, plaats dus bij voorkeur de BOV tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk. Veel Zweedse Volvo-eigenaren gebruiken een BOV van JB racing. In N.L. te koop bij europeantuning (nee, ik heb geen aandelen).

En idd, de CBV moet eraf en er moet een blockingplate voor in de plaats gemonteerd worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2007 22:30 #1177282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad naar de inlaat.
inderdaad naar de inlaat. foutje. bedankt voor de correctie.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2007 11:09 #1177402 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Die lucht wil je dus alsnog gebruiken?

De volgende zin roept wat vragen bij mij op. 

De CBV zorgt ervoor dat die overtollige lucht weer terug het
inlaatkanaal ingaat. Waarom de inlaat? De MAF heeft n.l. al gemeten
hoeveel lucht voorbij kwam en bepaald hoeveel benzine er ingespoten
moet worden. Die lucht wil je dus alsnog gebruiken.

De lucht is al gemeten maar wordt niet gebruikt. De ecu zal op basis van de gasklep schakelaar de bezine flink  reduceren of tot nul terugbrangen wanneer er op de motor geremd wordt.

Bij opnieuw gasgeven wordt de hoeveelheid brandstof bepaald door de trek door de lmm op dat moment lijkt me.

Wat doet de lucht wanneer de CBV open staat? Rondtollen, circuleren door door de compressor?    

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2007 21:14 #1177530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de lucht circuleert

de lucht circuleert inderdaad en wordt terug de inlaat ingeleid na de LMM dus de gemeten LM blijf gelijk. Bij een BOV is dat niet zo. Daarom is een BOV op een LMM-auto minder gunstig (even een zwart pluimje achter de auto tijdens het scahkelen en even een rijke conditie in de inlaat) precies om die reden gebruiken race en rally wagens vaak een MAP-sensor (manifold absolute presure) om de ingaande luchthoeveelheid te meten.

De truc van zo'n CBV en BOV is gewoon dat de druk eraf is. Het compressorwiel staat dan niet de inlaatlucht tegen een gesloten gasklep aan te pompen. Als dit wel zou gebeuren worden de turbine as seals zwaar belast en komt het compressorwiel snel tot stilstand (door de overmatige frictie van het gepomp zonder verplaatsing van lucht.)

Bij gasgeven gaat de gasklep weer open dus mag de compressor weer pompen. Het is dan jammer dat de turbo dan eerst weer opgang moet komen (turbogat of turbolag genoemd) voordat de boost weer echt aanwezig is.

Door gij gas los de druk eraf te laten (je hebt die dan immers toch niet nodig) kan de compressor lekker uit freewheelen en draait dan vaak nog zodra het gas weer erop wordt gezet, er is daardoor veel sneller weer bruikbare boost. zeer weing turbogat dus. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2007 13:09 #1177594 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BOV geluidje

Mocht je tóch een BOV-geluidje willen hebben zonder zwarte pluimen is dit misschien iets?

www.sunamiturbo.com/

Idioter kan ik het niet verzinnen..... Maar ik heb dan ook geen petje verkeerd om op en geen naar rechts vergroeide ruggewervels!

Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC