Kan de radiateur van een 940 2.3 Turbo in een (oude neus) 740 met D24T?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2006 19:32 #1057170 door V700 register
Het zal niet vaak gaan gebeuren; een 1989 Diesel in het Tuningforum, maar wat ik van plan ben, is je reinste vorm van tuning!
Ik kan een electrische ventilator van een 2.3 Turbo overnemen. Dat wil ik graag. Mijn thermokoppeling van mijn ventilator is kapot, en door gelijk te kiezen voor een electrische, win ik brandstof, kracht, een rust.
Nu verwacht ik niet dat de ventilator 1 op 1 op mijn radiateur (van een gewone D24, zelfs niet eens van een D24T) te schroeven is. Voor € 40,- extra, heb ik de radiateur van de 2.3 Turbo erbij.
Mijn beredenering is, dat de radiateur van de 2.3 Turbo meer capaciteit heeft als de mijne. Hierdoor zal de ventilator nog minder aan hoeven slaan.
Maar ja, past dat ding in mijn 740???
Ik hoop op jullie wijsheid!
Groet,
Edo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2006 20:47 #1149233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Passen
Het zal wel KUNNEN passen lijkt me
de motorruimte is ongeveer even gevuld, maar geen idee hoe de slangen en zo zitten..
maar ik vraag me af of een 2.3 turbo radiateur echt groter is dan een 2.4 TD...
heb je al afmetingen of plaatjes of ze alletwee in bezit?
 als je een echte verbetering wil zou ik naar custommade gaan zoeken (of USA V8?)  lijkt me
maar dit is ook maar een gok.

Groeten, +++t blijft behelpen+++
hyve me!
jeroenharing.hyves.nl/#

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2006 21:16 #1149241 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen plaatjes van de radiateuren. Helaas!
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Ik weet nog niet hoe een radiateur van een 940 met een 2.3 Turbomotor eruit ziet.</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Mijn radiateur is trouwens geen D24T radiateur, maar een D24 radiateur. Die schijnen wat minder hoog te zijn.</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Kun jij met je VADIS niet even checken of de in en uitgang op dezelfde plaats zit, Jeroen? En misschien kun je dan gelijk kijken hoe het zit met de bevestigingspunten.</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Verder geen wensen.</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Groet,</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Edo</font><font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif"></font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2006 21:23 #1149242 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb geen vadis

Volvo Project schreef : Ik weet nog niet hoe een radiateur van een 940 met een 2.3 Turbomotor eruit ziet.
Mijn radiateur is trouwens geen D24T radiateur, maar een D24 radiateur. Die schijnen wat minder hoog te zijn.
Kun jij met je VADIS niet even checken of de in en uitgang op dezelfde plaats zit, Jeroen? En misschien kun je dan gelijk kijken hoe het zit met de bevestigingspunten.
Verder geen wensen.
Groet,
Edo

geen Vadis

wel een plaatje

img24.exs.cx/img24/7476/ds_Dsc02495.jpg
img24.exs.cx/img24/5946/ds_Dsc02502.jpg  
maar dat helpt ook niet...

Groeten, +++t blijft behelpen+++
hyve me!
jeroenharing.hyves.nl/#

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2006 21:51 #1149250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ze houden het spannend!

Jeroen schreef : wel een plaatje
maar dat helpt ook niet...

Ze doen het erom!
Ik heb wel VADIS! Maar geen DVD-rom in mijn comp. (Wie weet met Sinterklaas)
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Edo</font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2006 22:05 #1149253 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiateur
Edo,
In,- en uitgangen passen. Volgens mij past die radiateur kwa afmetingen sowieso. Misschien kleine aanpassingen hier en daar. Haal die "meedenkende vaste ventilateur" er maar uit. Heb ik destijds ook gedaan met mijn &#39;84 760GLE TD. Scheelt behoorlijk in de herrie en je hoort veel meer het geluid van de prachtige 6 cilinder Diesel!! Zelfs in een bloed hete zomer in de file schakelt de el. ventilator niet in. Die motoren koelen juist af in de file heb ik gemerkt.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2006 20:13 #1149413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oude radiateur gehandhaafd, Robert?
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Heb jij alleen de ventilator overgezet, of ook de radiateur?</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif">Edo</font><font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif"></font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2006 20:23 #1149414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oude rad laten zitten
Edo,
Had alleen de meedenkende (standaard) ventilator verwijderd. De STD el. vent laten zitten samen met de STD radiateur van de 760TD aut. Scheelt echt in lawaai en zoals ik schreef die diesels koelen juist af in de file.. Wat ik wel gedaan had was van de temperatuurmeter het signaal afgetapt om naar een eigenbouschakeling te leiden welke de el. ventilator (van de airco) zou inschakelen bij hoge koelwater temperatuur. Maar het metertje heeft altijd keurig in het midden gestaan..
Met een beetje goede wil krijg je de el. ventilator passend samen met de radiator. Zou mij verbazen als het helemaal niet wil lukken.
Succes,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2007 20:30 #1166714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar meet de 2.3 turbo de temperatuur?
Okay, het is even geleden dat ik dit draadje begon, maar ik ben inmiddels zover dat de leerlingen de ventilator gaan monteren. Alleen wil ik graag even weten, waar de 2.3 turbo de temperatuur meet.
De ventilator kent twee standen, hard en zacht. Zijn er dan ook twee plaatsen waar gemeten wordt? Wie weet waar?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2007 18:27 #1169311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dubbele sensor
De sensor heeft 3 aansluitingen en schakelt de plus van de accu naar 2 maal een relais. De beide relais&#39; schakelen weer de lage of hoge toeren van de ventilator.
De sensor zit (even uit mijn hoofd) OF rechts in de koelwaterradiator geschroefd OF vlak bij de koelwaterthermostaat OF komt uit de regelmodule waarbij de module zelf naar de temperatuur kijkt van het water (ook voor de inspuiting zijn deze gegevens van belang).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC