Boring en slag in de redblocks.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2005 13:24 #1049475 door Eric Bakker (GAST)
Boring en slag in de redblocks. is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Omdat ik toch mijn motortje ga overhalen, dacht ik dat het misschien wel een leuk idee was om de cilinder inhoud wat op te krikken, naar bv 2500 2800 of zelfs 3-liter, ik heb er wel eens over gehoord dat dit met standaard Volvo komponenten mogelijk is, maar dan moet je natuurlijk wel de diverse krukassen, drijfstangen en zuigers weten, en hun maten, is dat ergens op een site te vinden, kortom hoe kom ik aan dergelijke gedetaileerde informatie, en eventueel leveranciers. De nokkenas heb ik reeds laten maken bij Hurricane racing engines in Heerhugowaard, die heeft uit een standaard nokkenas een nokkenas geslepen naar mijn eigen wens, dus met nog meer vermogen onderin voor de automaat, ik heb met deze nokkenas meer lift voor de kleppen iets meer duur en minder overlap, ik moet nog wel kijken of het werkt. De berekende koppelwinst is ongeveer 15% terwijl het vermogen 5% omhoog gaat (bij een voor de rest standaard motor.) Groeten, Co.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2005 15:16 #1112377 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Slag is bij alle (interessant
Slag is bij alle (interessante) redblocks gelijk, in basis Volvo-uitvoering. Je hebt wel kans, dat er een Penta-blok bestaat dat een grotere slag kent overigens.
Boring bestaat ruwweg in twee maten, eentje die leidt tot een B200 en eentje voor een B230. Ga je in het verleden kijken, dan waren er meer variaties, maar het grootste wat Volvo gemaakt heeft blijft dan toch de B23 of B230.
Ik heb thuis wel een linkje voor je, zal ik van de week eens opzoeken, maar met standaard Volvo-delen is het niet mogelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2005 23:41 #1112405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tunen redblock
Een Volvo-Penta (marine) gesmede krukas is te krijgen waardoor de inhoud naar 2,5L gaat. Geen idee welke drijfstangen je erbij moet gebruiken.
Zuigers: Mahle levert mooie gesmede flattop zuigers die voor een hoge compressie zorgen. (ongeveer 1 op 11)
Als je deze nog hoger wil hebben vlak dan vooral het *blok* en niet de kop, de kop heeft nauwkeurig uitgekiende verbrandingskamers en als je de kop gaat vlakken verklein je deze en bovendien verandert ook de vorm enigzins. Gebruik een turbo-koppakking, die zijn meestal sterker.

Kop: de 531 is een hele gunstige. Je kan er grotere kleppen + klepzetels in laten maken van b.v. een Volvo B30 (= oude 6-lijn blok uit de 164) Laat een 3-angle-cut op de zetels en kleppen slijpen, daarmee verhoog je de flow bij kleine klepopeningen enorm (komt het koppel over de hele toerenband ten goede)
De verbrandingskamers moeten bij voorkeur worden 'uitgeliterd' zodat iedere cilinder ook echt met dezelfde compressie werkt. Dat is beter voor de krukas, deze wordt dan evenwichtiger belast.
De inlaatkanalen zijn prima te polijsten. zorg dat de pakking en het inlaatspruitstuk exact matchen met de inlaatpoort. Er mogen geen opstaande randen overblijven die de flow hinderen.
Idem bij het uitlaatspruitstuk, bij het standaard B230FB uitlaatspruitstuk is al *erg* veel winst te behalen, de pasvorm is af fabriek erg beroerd. Frezen doe je aan het spruitstuk, niet aan de kop. Het is erg handig om een pakking over de gaten te plaatsen en de overstekende randen met een benzinestift zwart te kleuren. Dat gedeelte kan je dan vervolgens zonder problemen wegfrezen.(staalfreestolletje in accuboormachine) Allerlei gietuitsteksels in het uitlaatspruitstuk kan je ook weg frezen. Dat heeft ook als voordeel dat er zich moeilijker koolaanslag op kan afzetten waardoor op termijn de doorlaat weer iets minder wordt.

Als je ook een hoogtoerige nokkenas wil gaan gebruiken moet je voor boven de 7000-7250tpm dubbele klepveren gaan gebruiken, deze 2de set heeft een kleinere diameter en is geplaatst in de standaard veren. Niet eens zo duur. Keerzijde is dat de nokkenas iets harder zal slijten.

Wil je dubbele carb's gaan gebruiken:
- B200: 2x 40mm of 2x 45mm (de kleine maat is geschikter voor straatwerk, de grotere voor circuitwerk)
- B230: 2x 45mm
- B250: 2x 45mm of 2x 48mm
Weber carburateurs zijn erg prettig omdat ze de mogelijkheid hebben om de sproeiers te vervangen terwijl ze gewoon gemonteerd kunnen blijven. Ideaal voor schoonmaken en tunen. Na montage MOET de auto op een rollenbank getuned worden, anders loop je het risico het blok binnen korte tijd op te blazen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2005 21:44 #1112623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tunen red blocks met kruk-as
er zijn idd kruk-assen te koop met een grotere slag.

een b230 word dan een b250

bij deze kruk-as heb je ook andere drijfstangen en zuigers nodig.

dit maakt alles tot een kostbaar geheel.

je carterpan is door de grotere slag ook niet meer bruikbaar deze moet ook aangepast worden.

gebruik voor je grotere nokken-as geen dubbele klepveren dit geeft xtra weerstand zoals jan beschrijft want je wilt zo veel mogelijk vermogen pakken en is dit zonde

maar gebruik de klepveren van volvo-penta deze zijn gemaakt om continue 5500tpm te draaien en zijn hier speciaal voor gemaakt.

en als je een grotere nokken-as gaat gebruiken doe dan ook de klepschotels van volvo-penta anders slaan de klepstelen door de originele klepschotels heen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2005 12:58 #1112728 door V700 register
Co van der Vliet (740 turbo estate 1988 )Lidnr 303

Kaasie,

Mijn nokkenas is door de slijperij natuurlijk kleiner geworden, je slijpt ook de centerradius kleiner, dus op zich is het geen probleem, ik wil er echter wel alfa stoters in zetten, omdat dan de klepstelplaatjes onder de stoter zitten.

Maar op dit moment is dat nog niet aan de orde, ik moet eerst een B23E of een B23ET onderblok hebben omdat die de zwaardere belasting van het tunen beter aankan.

Groeten,
Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2005 13:04 #1112730 door V700 register

Willem,

Ik heb gekeken voor de prijzen voor de diverse Volvo(bosal) katalysators, ze zijn echter allemaal op aanvraag, welke groothandel ik ook pak, ik heb echter wel de nummers voor je, die van een B230FT is 099-872(Volvo 1326481) en voor een B200/B230F 099-950 (volvo 1389966)

Groeten,
Co

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2005 13:25 #1112733 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dank, ik zal eens gaan kijken
Dank, ik zal eens gaan kijken. In ieder geval zo snel mogelijk uitzoeken of mijn kat dichtzit of niet, het nut van een nieuwe kop is veel groter als je 'm niet gelijk weer verbrandt.
Het is dan wel inmiddels een week verder, maar ik zal vanavond nog eens die link opzoeken.

...processing endless loop, please wait

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2005 13:41 #1112738 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Gewoon meppen
Een kat is zo leeg gemaakt hoor... wel oppassen, het is troep wat er in zit.

Benodigd:
- vuilniszak om de zut in te doen tijden ss het werk
- beitel, pijp oid (iets om de inhoud mee te slopen)
- stevige hamer
- wind in de rug

Alles zodanig inpakken dat je nog net met de hamer de beitel kan bereiken maar de rest luchtdicht is en meppen maar.

Jan Huijsmans

... He's floating through air just like bricks don't

Oh ja, dit is de smerige, niet nette, uiterst ongezonde manier om dit op te lossen. (maar het werkt wel)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2005 21:48 #1112902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hey co de bobbelas is klei
hey co

de bobbelas is kleiner geworden in diameter

maar de klep-lift is toegenomen

als je aan de onderkant van de bobbel wat weg haalt en de nok laat zitten word je slag van de nokken-as groter.

je zal wel geen 8000 tpm draaien denk ik met die as dus zullen de originele klepveren het kunnen doen.

ga je meer als 6500 tpm draaien is het verstandig om je klepveren te verzwaren door die volvo penta en je klepschotels ook te vervangen door exemplaren van volvo penta , die kunnen dit dragen.

doordat je klep-lift is gestegen komen er meer krachten op je klepschotels omdat de veren meer in geduwd worden hou hier wel rekening mee.

ik heb nu al verscheidenen keren gezien dat de klep schotels gescheurd waren.

als je wilt kan ik hier je wel foto's van sturen.
je mailt me maar als je ze wilt hebben.

bereken de klep speling met bijna de dunste klepstel plaatjes van volvo en bestel/gebruik dan 8 dezelfde alfa plaatjes.

als je de as wilt afstellen met de alfa plaatjes is dit een enorme klus want je moet iedere keer de bobbelas lichten en de ingewanden eruit halen en dan weer opbouwen.

snaps??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2005 22:05 #1112909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Co van der Vliet (740 turbo e

Ik moet zowiezo het hele spul uitmeten, maar dat heb al vaker gedaan en is dus geen enkel probleem, er moeten vulplaatjes gemaakt worden van 1,5 a 2mm om te kompenseren voor de afgeslepen nok, dat doe ik allemaal zelf op de draaibank en heb ik ook al vaker gedaan, en kleppen stellen moet op 2 tiende warm met deze nokkenas, hoeft ook maar 1 keer per 40000km dus dat is over 10 jaar, maak ik me ook niet druk over.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC