Automaatspoelen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2015 22:42 #1104802 door V700 register
Automaatspoelen is gemaakt door V700 register
Heren,
Mijn nieuwe 960 schakelt niet lekker. Het duurt vaak te lang voordat hij de volgende versnelling pakt. Bij rustig optrekken in de stad tot 40 km/uur blijft de bak hangen en draait de motor dik 2000 toeren, terwijl er niets gevraagd wordt. Pas na het gas los te laten en heel voorzichtig weer oppakken blijft de bak in een hogere versnelling. Bij wegrijden slipt hij en ook op de snelweg bij gas bijgeven werkt de bak niet zoals ik gewend was. Hij is zenuwachtiger, gaat te snel en te lang hoog in de toeren. De sportstand maakt het alleen maar erger.

Spoelen zou een oplossing kunnen zijn. Op diverse fora woeden daar hoog oplopende discussies over. Op het V70 forum ben ik een draad (je kan het geen draadje noemen) tegengekomen die al meer dan 50 pagina's lang is en waar voor- en tegenstanders van alle vormen van flushen elkaar de loef af proberen te steken. Ook daar loopt het soms hoog op, de olieververskwestie is voor een lid daar reden geweest het forum de rug toe te keren.

Ik wil hier zeker niet zo'n topic starten, maar wel vragen wat jullie ervaringen zijn met gewoon manueel spoelen, Powerflushen met of zonder reiniger of de Tim Eckart methode. Ben ik nog methodes vergeten? En bovenal, wie kent een goed bedrijf in Noord-Holland? Graag jullie ervaringen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2015 23:54 #1424317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Powerflush dealer
Beste Budo,

Ik heb in 2014 onze 965 laten spoelen volgens de Powerflush methode bij volvo dealer bluekens in Breda. Mijn ouders hebben hun v70 uit 2003 dit voorjaar laten flushen bij bluekens. We zijn allebei zeer tevreden. Jouw problemen komen sterk overeen met die van ons. Al direct na de behandeling ging het schakelen al.een stuk soepeler. En nu 1.5 jaar later Ian wij nog steeds erg tevreden en schakelt en auto zeer soepel. Op voorhand is Door de dealer verteld, dat de Powerflush geen garantie geeft voor het oplossen van problemen, omdat het stuurhuis ook defect kan zijn. Maar de kans op.positief resultaat bij een reële diagnose Door de dealer van de problemen, zal groot zijn.
Succes met jouw keuze. Mij koste het toen 350 euro inclusief btw

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2015 06:48 #1424320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou
persoonlijk eerst eens gewoon de olie vervangen (en een ander filter erin hangen) voordat ik aan flushen zou beginnen.

Ik vind het tot nu toe allemaal nog een te hoog "wij van WC-eend adviseren u" gehalte en er is nog nergens echt bewezen wat beter is. Regulier verversen en af en toe het filter mee pakken, of flushen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2015 14:32 #1424326 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als het nooit eerder, of erg
Als het nooit eerder, of erg lang geleden voor het laatst gedaan is, kan een verversing van de automaatolie zeker geen kwaad. Spoelen met alleen ATF kan evenmin kwaad, werken met een reinigingsmiddel heb ik mindere verhalen over gehoord: dat schijnt voor extra omzet bij automaatrevisie-bedrijven te zorgen...
Ik ken de AW30-40 niet zo goed: zit daar ook een vervangbaar filter in? We hebben wel sleuteldagen gehad waarbij de pan onder 960's uit is gehaald, dus ik zou denken van wel. In dat geval: ook het filter schoonmaken of vervangen.

Tot slot zou de electronica ook op kunnen spelen: heb je de automaat al uitgelezen? Als hij geen storingscodes heeft, en normaal op E-S-W wissels reageert, zou ik het daar overigens verder niet zoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2015 21:45 #1424339 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Flushen.
Ik heb bij mijn S90 de automaat ververst direct na aankoop bij 133000 km. Daarna laten flushen bij 180000 km en daarna nog eens bij 240000 km. Beide keren met vooraf een reiniger. Uitgevoerd beide keren door de dealer. Laatste keer was tijdens een flushdag bij Broekhuis in Harderwijk.
Over 7000 km heb ik de 300000 km bereikt en ga ik de automaat wederom laten flushen. Tot op heden schakelt de automaat perfect zowel in stand E en S en W. Na de eerste keer flushen met reiniger schakelde de automaat merkbaar soepeler. De tweede keer was er geen verschil omdat ie nog steeds soepel en netjes schakelde. Maar het is het behoud van je automaat. Omdat bij mijn oude Mercedessen de fabrikant iedere 45000 km een oliewissel voor de automaat voorschrijft heb ik dat bij de Volvo direct na aankoop in 2005 ook gedaan. En daarna iedere 60000 km flushen.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2015 23:26 #1424343 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Automaat flushen, ik doe het niet.
Mijn automaat AW71 heeft bijna 600.000 km achter de rug. Nog nooit geflusht voor zover ik weet. De vorige eigenaar heeft mij de tip gegeven om op deze manier te verversen.
Zo om de 20.000 km steeds ong 2 l Atf afgetapt en weer 2 liter vers bijgevuld.
De automaat schakelt nog steeds als nieuw. De olie is nog steeds heel mooi rood.
.
Wel 1 keer het filter van de bak vernieuwd , eigenlijk bleek dat ook niet nodig . Toen de bakpan er toch af was wat extra magneetjes in de pan gedeponeerd. Dat leek me geen kwaad te kunnen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2015 00:14 #1424344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat Timen zegt, en Dirk
Wat Timen zegt, en Dirk trouwens ook, ik doe het idem dito en vind flushen schandalig duur en het geld niet waard. Ook kan elke automaatspecialist je vertellen dat je absoluut NOOIT een reinigingsmiddel mag gebruiken, als het fout gaat dan be je de sjaak en zit je met een overleden automaatbak. Zelfs een draadje van een schoonmaakdoek kan de hele boel al verstoppen. Gewoon lekker zelf flushen op de bekende manier, of aftappen, bijvullen en na 2 maanden o.i.d. nog eens herhalen, werkt top.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2015 00:40 #1424345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Over = Over
Mijn broertje harde een V70. Heeft de bak laten flushen.
Hielp een beetje.
Maar uiteindelijk was de bak gewoon op.
Het heeft hem 40.000 km extra opgeleverd meen ik. Voor hem was dat een maand of vier toen.
Zonde van het geld? Hij vnd van niet.
Oplossing van het echte probleem? Nee ook niet. Dat was een nieuwe bak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2015 12:14 #1424355 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic eenmaal gedeeltelijk vervangen
Na zo'n 220.000 km iets schokkend schakelen.
Op advies Timen 5 liter eruit en 5 liter erin.
Rijdt weer als nieuw.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2015 15:19 #1424380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wisselende verhalen
Ook hier zijn er wisselende verhalen en de meningen verdeeld. Dank voor jullie adviezen en het delen van de ervaringen.

Mijn oude 960 heeft toen ik hem kocht bij 157kkm en 9 jaar oud een paar liter nieuwe ATF gehad. Niet omdat hij slecht schakelde, maar omdat ik dacht dat het moest. De jaren daarna (ik heb hem bij 323kkm in vlammen op zien gaan) nooit een seconde of euro aan de bak gegeven. Hoefde ook niet, hij schakelde perfect. Dat doet deze bak niet, vandaar de aandacht ervoor.

Ik denk dat ik begin met op de sleuteldag bij Nordicar eind januari de olie te verversen. Vraag hierover: heeft de AW30-43 een oliefilter en is dat eenvoudig te vervangen? Dan neem ik die gelijk mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD