Juiste olie voor 960 2.5 1995 en gevolgen verkeerde oliekeuze / lambdasonde

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2011 23:35 #1088199 door V700 register
<html />In 2003 kochten wij onze 965 2.5 uit 1995, via een tussenhandelaar van de eerste eigenaar. De auto is altijd onderhouden bij de Volvodealer, zowel bij de eerste eigenaar als bij ons. Wij gebruiken de auto als gezinsauto en dus ook voor de wat langere vakantiereizen naar Zuid Frankrijk (warm) of Zweden (dit jaar, op de grens met Noorwegen op 250.000 km gereden).

De eerste jaren vulde de dealer de 960 met 5W40 (Shell Helix Plus), de laatste jaren met Castrol 0W30. Het is duidelijk dat geen onderscheid gemaakt wordt bij de dealer naar motortype. Alle auto's krijgen dezelfde olie. Mijn V40 2.0T uit 2000 kreeg tot 2008 ook Shell 5W40, daarna Castrol 0W30.

Nu heb ik het idee dat de 0W30 ongeschikt is voor de (ouder wordende) 6 cilinder. Hij heeft altijd wel wat olie verbruikt (tot 1 liter/ 1.000 km bij zwaardere belasting: vol beladen, langdurig hogere snelheid en hogere buitentemperatuur), maar volgens mij loopt het met de 0W30 flink op.

Ook floept op zo'n moment van zwaardere belasting het lampje van de Lambdasonde aan. Ik vermoed door de olie in de uitlaatgassen. 5 jaar geleden hebben we de Lambdasonde in Frankrijk laten vervangen. Hij was helemaal zwart aangekoekt (ik zou ook eerlijk gezegd niet anders verwachten).

Vraag: is de 0W30 een verantwoorde keuze van de Volvodealer? Zo niet, welke schade kan dit tot gevolg hebben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2011 23:51 #1324507 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Kan op zich geen kwaad.
Ook mijn S90 krijgt bij verversen bij de dealer de laatste jaren ipv de 5W40 nu de 0W30. Wel van hetzelfde merk, nl. Shell Helix. Heeft geen lekkages of olieverbruik tot gevolg gehad. Ik heb nu 220000 km op de klok en tussen de verversingen van 15000 km gebruikt ie een half litertje( hoef dus niet bij te vullen).
Het kan zijn dat de Castrol een zwaardere dope heeft dan de Shell olie en dan kun je inderdaad problemen krijgen. Maar op zich hoeft een moderne olie geen probleem voor de zescilinders in lijn uit de latere serie te zijn.
Overigens gooit de dealer bij mijn  760 GLE uit 1983 nog wel steeds netjes een 15W40, zoals vroeger gebruikelijk, bij verversen in de motor. Maar die is ook van een veel oudere generatie.
 
Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2011 23:54 #1324509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 0w30 is te dun voor deze
0w30 is te dun voor deze motoren,
5w40 is gewoon een goede olie die uitstekend voldoet..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 00:02 #1324511 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Viscositeit
Een 0W olie is in koude toestand net iets dunner (minder visceus) dan een 5W of een 10W
Hierdoor kan er wat meer olieverlies optreden.
Een 0W is nog dun vloeibaar bij -25 graden en een 5W bij -20 graden (dacht ik, heb de getallen niet exact in m'n hoofd maar het gaat meer om het verschil dan om de feitelijke temperaturen)
De hogere getallen geven de viscositeit bij 100 graden aan, hoe hoger het getal hoe hoger de viscositeit dus hoe sterker de filmlaag van de olie.
Als de olie te dun wordt kan de filmlaag afbreken en zelfs te heet worden (olie heeft ook een koelende werking) waardoor de dopes in de olie degenereren en de alie natuurlijk zijn smerende werking verliest.
Kortom, kijk eerst eens naar wat is voorgeschreven in je instructieboekje.
Is dat 5W, ga dan terug naar 5W of eventueel naar 10W, die olie is iets dikker en zal iets minder olieverlies geven. Ga niet te dik, (hoger getal voor de W) want dan is de olie in de koude dagen te dik en smeert ook niet voldoende.
Het getal na de W kun je gewoon aanhouden, tenzij je heel veel prestatie vraagt van je motor, dan kun je dat getal ook ophogen, in de autosport wordt soms nog wel met 60 of 70 of nogere waardes gereden.
Google maar eens op SAE normering, daar kom je veel info tegen over olie en de diverse soorten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 08:34 #1324518 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie
10W40 of als alternatief 5W40.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 17:44 #1324551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor reacties tot zover | Update
<html />Bedankt voor de reacties tot dusver. Inmiddels heeft onze dealer laten weten dat er sprake is van een vergissing. Hopelijk alleen op het kaartje, maar daarover heb ik zo mijn twijfels. In de garage geldt namelijk als instructie dat de olie voor een 960 niet uit het 0W30-vat moet komen, want hier moet nog steeds 5W40 in. Of dat gebeurd is weet ik niet. Nu de dealer kennelijk bevriend is geraakt met Castrol na Shell, overweeg ik te vragen om Castrol GTX 15W-40 High Mileage te gebruiken. Goed idee?

www.castrol.com/castrol/productdetailmin...60&contentId=7029219

Overigens, mijn postings zullen ook snel van het blauwe icoon met witte V voorzien worden. Inschrijfformulier is verzonden :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 19:18 #1324559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me dik

MaartenK schreef : overweeg ik te vragen om Castrol GTX 15W-40 High Mileage te gebruiken. Goed idee? www.castrol.com/castrol/productdetailmin...mp;contentId=7029219

15W40 lijkt me vrij dik, voor een motor met hydraulische klepstoters. Wellicht heb je met dikkere olie kans op tikkende kleppen bij koude motor ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 22:11 #1324576 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen

MaartenK schreef :   Castrol GTX 15W-40 High Mileage te gebruiken. Goed idee?  :-)

 
Geen goed idee. de 960 heeft hydraulische klepstoters en daar moet minimaal een half synth in dus een 10W40.
15W40 is een minerale olie. In de zomer gaat dat nog wel maar als het kouder wordt gaan de kleppen tikken. ( slijtage)
Toen de 960 uit kwam werd er een half synth. 10W40 voorgeschreven.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2011 23:42 #1324582 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Shell Helix Utra
Ik heb goede ervaringen met Shell Helix Ultra 5W40, toevallig heb ik gisteren nog weer 8 liter besteld in DLD @ 7 Euro de liter inkl. 19% MwSt. Nog wel even afwachten hoe dat afloopt met die bestelling, maar ook bij een on-line handelaar in NL bestelde ik deze olie al eerder voor een fractie van de prijs die het kost onder de blauwe monoliet.

Ik vind 0W30 ook te dun voor NL, dat is mooie olie voor op de Noordkaap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2011 08:19 #1324589 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic Inhoud : Inhoud filter 0,5
Inhoud: Inhoud filter 0,5 literInhoud: Smeermiddel inhoud 5,75 literInhoud: Smeermiddel inhoud 6,15 liter Fabrieksvulling Gebruik: NormaalIntervallen: Ververs 15000 km / 12 maandenProdukten: Castrol EDGE 5W-30 : Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4 : Castrol Magnatec 5W-40 C3 : Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4 : Castrol GTX High Mileage 15W-40 A3/B3 Gebruik: Zware omstandighedenIntervallen: Ververs 7500 km / 6 maandenProdukten: Castrol EDGE 5W-30 : Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4 : Castrol Magnatec 5W-40 C3 : Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4 : Castrol GTX High Mileage 15W-40 A3/B3

Volvo 940 sedan 1991 300.000 km
Volvo 940 estate 1998 597.000 km
Volvo 940 estate 1998 412.000 km
Volvo 780 coupe 1987 428.000 km
Volvo V70XC 2001 146.000 miles
Volvo C70 2006 210.000 km

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD