Juiste olie voor 960 2.5 1995 en gevolgen verkeerde oliekeuze / lambdasonde
- V700 register
- Nieuw lid
-
De eerste jaren vulde de dealer de 960 met 5W40 (Shell Helix Plus), de laatste jaren met Castrol 0W30. Het is duidelijk dat geen onderscheid gemaakt wordt bij de dealer naar motortype. Alle auto's krijgen dezelfde olie. Mijn V40 2.0T uit 2000 kreeg tot 2008 ook Shell 5W40, daarna Castrol 0W30.
Nu heb ik het idee dat de 0W30 ongeschikt is voor de (ouder wordende) 6 cilinder. Hij heeft altijd wel wat olie verbruikt (tot 1 liter/ 1.000 km bij zwaardere belasting: vol beladen, langdurig hogere snelheid en hogere buitentemperatuur), maar volgens mij loopt het met de 0W30 flink op.
Ook floept op zo'n moment van zwaardere belasting het lampje van de Lambdasonde aan. Ik vermoed door de olie in de uitlaatgassen. 5 jaar geleden hebben we de Lambdasonde in Frankrijk laten vervangen. Hij was helemaal zwart aangekoekt (ik zou ook eerlijk gezegd niet anders verwachten).
Vraag: is de 0W30 een verantwoorde keuze van de Volvodealer? Zo niet, welke schade kan dit tot gevolg hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Het kan zijn dat de Castrol een zwaardere dope heeft dan de Shell olie en dan kun je inderdaad problemen krijgen. Maar op zich hoeft een moderne olie geen probleem voor de zescilinders in lijn uit de latere serie te zijn.
Overigens gooit de dealer bij mijn 760 GLE uit 1983 nog wel steeds netjes een 15W40, zoals vroeger gebruikelijk, bij verversen in de motor. Maar die is ook van een veel oudere generatie.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
5w40 is gewoon een goede olie die uitstekend voldoet..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hierdoor kan er wat meer olieverlies optreden.
Een 0W is nog dun vloeibaar bij -25 graden en een 5W bij -20 graden (dacht ik, heb de getallen niet exact in m'n hoofd maar het gaat meer om het verschil dan om de feitelijke temperaturen)
De hogere getallen geven de viscositeit bij 100 graden aan, hoe hoger het getal hoe hoger de viscositeit dus hoe sterker de filmlaag van de olie.
Als de olie te dun wordt kan de filmlaag afbreken en zelfs te heet worden (olie heeft ook een koelende werking) waardoor de dopes in de olie degenereren en de alie natuurlijk zijn smerende werking verliest.
Kortom, kijk eerst eens naar wat is voorgeschreven in je instructieboekje.
Is dat 5W, ga dan terug naar 5W of eventueel naar 10W, die olie is iets dikker en zal iets minder olieverlies geven. Ga niet te dik, (hoger getal voor de W) want dan is de olie in de koude dagen te dik en smeert ook niet voldoende.
Het getal na de W kun je gewoon aanhouden, tenzij je heel veel prestatie vraagt van je motor, dan kun je dat getal ook ophogen, in de autosport wordt soms nog wel met 60 of 70 of nogere waardes gereden.
Google maar eens op SAE normering, daar kom je veel info tegen over olie en de diverse soorten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.castrol.com/castrol/productdetailmin...60&contentId=7029219
Overigens, mijn postings zullen ook snel van het blauwe icoon met witte V voorzien worden. Inschrijfformulier is verzonden

- V700 register
- Nieuw lid
-
15W40 lijkt me vrij dik, voor een motor met hydraulische klepstoters. Wellicht heb je met dikkere olie kans op tikkende kleppen bij koude motor ?MaartenK schreef : overweeg ik te vragen om Castrol GTX 15W-40 High Mileage te gebruiken. Goed idee? www.castrol.com/castrol/productdetailmin...mp;contentId=7029219
- V700 register
- Nieuw lid
-
MaartenK schreef : Castrol GTX 15W-40 High Mileage te gebruiken. Goed idee?
Geen goed idee. de 960 heeft hydraulische klepstoters en daar moet minimaal een half synth in dus een 10W40.
15W40 is een minerale olie. In de zomer gaat dat nog wel maar als het kouder wordt gaan de kleppen tikken. ( slijtage)
Toen de 960 uit kwam werd er een half synth. 10W40 voorgeschreven.
- Frits Lidnr. 795
- 960 Estate/ 740GLE sedan/ V70 Rdesign
- Daf 66 1300cc marathon sedan
- dafvolvo.web-log.nl/dafvolvo/2007/01/volvo.html
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vind 0W30 ook te dun voor NL, dat is mooie olie voor op de Noordkaap.
Volvo 940 sedan 1991 300.000 km
Volvo 940 estate 1998 597.000 km
Volvo 940 estate 1998 412.000 km
Volvo 780 coupe 1987 428.000 km
Volvo V70XC 2001 146.000 miles
Volvo C70 2006 210.000 km