OMVL LPG schakelt tijdens laag toerental naar benzine

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-06-2018 20:42 #1107951 door Peter Borghs
Volgens gasboer: Dit op en neer schakelen van de schakelaar gebeurd meestal door pieken in het toerental van de ontsteking. Dit wordt afgetakt mbv de bruine draad van de schakelaar. De oorzaak is waarschijnlijk doorslaan in de ontstekingsdelen (bougiekabel, bougie, verdelerkap, penbobine etc.).
Als het toerental afgenomen wordt van de -1 van de ontsteking , kun je pieken tot ca 400 volt krijgen en dan schakelt de schakelaar terug naar benzine door verlies van het toerental. Als je het toerental van een onstoorde bron kan afnemen , heb je het probleem waarschijnlijk niet. Dus van de toerenteller , of aan de ontstekingsversterker module indien aanwezig.

Het betreft een volvo 745 B230F 1986. Heeft iemand ervaring hiermee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2018 10:57 #1446694 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nou, penbobines heeft die in
Nou, penbobines heeft die in elk geval niet. Je ontsteking bestaat grofweg uit een computer, een vonkversterker, bobine, verdeelkap, rotor, kabels en bougies. Die laatste vier zijn servicedelen: als je ze de laatste 40000 km niet hebt vervangen zou ik dat eens doen.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-06-2018 20:25 #1446838 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic De servicedelen
De servicedelen waren reeds vervangen. Inmiddels de bobine uitgewisseld. Dit leidde tot een tegenstelde reactie. Namelijk lpg schakelt uit bij hogere snelheden en niet bij lagere. Daarna schakelt hij weer automatisch in. Ik heb de indruk dat het de noodloop is die in en uitgeschakeld wordt. Eerder had ik ook de indruk dat warm weer het proces deed toenemen. De laatstste dagen merk ik minder problemen; het is minder warm.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
20-06-2018 16:47 #1446900 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Het weer lijkt invloed
Het weer lijkt invloed te hebben. De laatste dagen geen enkel probleem. Het weer was koeler. Vandaag weer warme dag. Het probleem treedt meteen weer op. Lpg wordt weer uitgeschakeld.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2018 08:56 #1446905 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien de vonkversterker?
Misschien de vonkversterker?
Dit onderdeel kan nog wel eens temperatuur gevoelig zijn, en kan dan voor rare storingen/problemen zorgen wanneer deze defect raakt.
De Volvo kan hier dan misschien nog wel mee om gaan, maar de LPG schiet in wellicht dan in de storing.

Je kan proberen de koelpasta achterop dat ding te vervangen (oude troep goed schoonmaken) of kijken of je ergens een goed werkende te leen kan krijgen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-07-2018 20:15 #1447117 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Warmtegeleidingspasta
Warmtegeleidingspasta alleen tussen vonkversterker en carrosserie? Of ook nog op andere plekken bij de vonkversterker?

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-07-2018 16:35 #1447126 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Vonkversterker
Vonkversterker omgeruild. Dient deze massa te maken? In eerste instantie los laten hangen, echter auto startte niet. Daarna tegen beugel van luchtfilter gehangen. Starten, rijden echter probleem niet verholpen. Is bevestiging aan carrosserie noodzakelijk?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2018 23:41 #1447143 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het ding heeft z'n koeling
Het ding heeft z'n koeling nodig, dus ik zou 'm gewoon in plaats van de huidige monteren. Hij zit tenslotte met maar twee boutjes vast op een goed bereikbare plaats.
Hij schijnt met koelpasta te moeten, maar dat is meer een puntje op de i dan noodzaak volgens mij.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2018 09:16 #1447144 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De vonkversterker moet
De vonkversterker moet inderdaad zijn warmte kwijt.
Dat doet deze door zijn warmte over te dragen aan de carrosserie door middel van geleiding.
Los laten hangen in de lucht is géén goede optie

En ja de koelpasta is wel degelijk van belang. De carrosserie is nooit helemaal vlak, waardoor de vonkversterker nooit helemaal lekker aan ligt. De pasta vult als het ware de gaten op waardoor (theoretisch) 100% van de achterkant gebruik kan maken van de warmtegeleiding naar de carrosserie.

Onder de motorkap kan het tijdens filerijden knap warm worden, en kan de vonkversterker moeilijk zijn warmte kwijt aan de lucht. De carrosserie wordt als het ware als 1 grote koel-rib gebruikt, net zoals je deze aantreft boven op de processoren van computers.

Computers en laptops gebruiken dit spul ook, en zonder dit spul functioneren ze niet of nauwelijks. Bij veel wat oudere laptops (soms al na +-2 jaar) gaat de ventilator merkbaar harder blazen, tot het irritante aan toe. Heb er al veel "gerepareerd" door nieuwe pasta er op te smeren omdat de oude vergaan/opgedroogd is.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2018 09:58 #1447181 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic hasta pasta
De vonkversterker is met twee schroeven op een koelplaat geschroefd en met twee boutjes aan de carrosserie.

De koelpasta zit tussen de vonkversterker en de alu koelplaat.

Tussen koelplaat en carrosserie heb ik nooit een spoor van pasta gevonden.

Vervang ik een vonkversterker dan doe ik er altijd nieuwe koelpasta tussen. Inderdaad dezelfde die ik gebruik voor de processor van een pc.

Ook de controlunit van de blower bij een ECC heeft een koellichaam. Ook daar kun je de pasta vervangen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC