Vialle onderbreekrelais 202172 nodig bij gebruik LPE-7 controler in 960 (?).

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2017 12:09 #1107298 door V700 register
Volgens opgave van een installateur zou het Vialle onderbreekrelais # 202172 nodig zijn wanneer de LPE-7 electronic controler geplaatst wordt in mijn Volvo 960. Dit is nodig voor het onderbreken van de 2 groepen benzine injectoren ( 3 en 3 gekoppeld).
In de kabelboom van deze LPE-7 is een kastje # 207488.1 opgenomen (foto), waarin zich weerstanden bevinden, die na overschakelken op LPG de ECU laat denken dat de benzine injectoren in werking zijn, terwijl ze door de lage stroomsterkte toch niet geactiveerd worden.
Slim gevonden, maar dan toch bij de Volvo 960 de 2 groepen injectoren loskoppelen?

Ik heb 3 vragen:
- heeft een van jullie een LPE-7 genonteerd in een Volvo 960?
- kan iemand mij verduidelijken waarom een toepassing van de LPE-7 zonder meer hier niet mogelijk is?
- heeft een van jullie zo'n kastje in de aanbieding of een alternatief?

Met dank en groet, Robert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2017 13:18 #1442292 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dubbel onderbreekrelais
Ik zie niet in waarom je een extra onderbreekrelais zou moeten plaatsen. Volgens de Vialle documentatie is bij een LPE-7 dit relais geïntegreerd in de kabelboom.
Het losse onderbreekrelais zoals dat in alle eerdere LPi installaties zit doet precies hetzelfde: als er geen benzine moet worden ingespoten worden de benzineinjectoren in serie gezet met een 100 Ohm weerstand (ingebouwd het relais). De latere versies van dit relais hebben in ieder geval 4 contacten met elk een weerstanden en misschien zelfs zes, dat weet ik niet zeker. Voor een 4 cilinder met simultane aansturing van alle injectoren tegelijkertijd gebruik je één contact voor twee injectoren, dus blijven er twee ongebruikt. Bij een 6 cilinder dus blijkbaar 3 injectoren per contact.
De LPE-7 is ook geschikt voor sequentiële injectie en in dat geval moeten wel alle injectoren individueel worden afgeschakeld met elk een eigen weerstand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2017 21:04 #1442305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderbreekrelais
Dank Rob voor je bijdrage.
Wellicht is het 960 benzine injectiesysteem niet van dezelfde 'modernitijd' als de LPE-7. Bij het ontbreken van een elektrisch schema van de LPE-7 blijft het voor mij ook gissen. Feit is wel dat de:
- LPE 3 ƒAltijd in combinatie met een losse eindtrap. ƒGeprogrammeerd met software nr. 205901 of 205902.Voor 4, 5 en 6 cilinders.
ƒSimultane of halfsequentiële inspuiting (afhankelijk van de benzineinjectiestrategie).
- LPE 4 ƒGeprogrammeerd met software versies: ƒ205903, 205904 programmeerbare eprom. ƒ205906, 205908, 205909, 205910, 205911 PC programmeerbaar. ƒVoor 4 cilinders. ƒVoor 5 en 6 cilinders in combinatie met losse eindtrap.
ƒSimultane of halfsequentiële inspuiting (afhankelijk van de benzine injectiestrategie).
- En de latere LPE modellen alleen voor volsequentiële inspuiting geschikt zijn

In mijn Volvo 960 estate (1996) is een LPE 3 gemonteerd. Wellicht is een LPE 4 betere geschikt voor mijn Volvo 960 Sedan.

Vandaar ook de vraag; heeft iemand een 960/ 940 rijden met een LPE7 -installatie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2017 21:43 #1442309 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic LPE7
Hallo Robert,

Ik heb nog nooit op het forum gelezen dat iemand hier een LPE7 installatie gebruikt.
De LPE7 is voor zover ik weet voornamelijk voor modernere auto's interessant.

Zo heeft de LPE7 de mogelijkheid om onder het rijden regelmatig even naar benzine terug te schakelen om motoren met minder harde klepzetels te beschermen.

Waarom wil je een LPE7 en niet gewoon een 4, 5 of 6?

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2017 10:45 #1442323 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom een LPE7 installatie?
Hallo Piet. Het antwoord is eenvoudig, maar wellicht toch niet zo slim.
Omdat ik een complete LPE7-installatie heb, die een Nederlandse installateur in 2011 heeft ingebouwd in een Franse Renault. De Franse RDW geeft geen goedkeuring af en de LPI-installatie werd dus "surplus". Aanvankelijk wist ik niet dat het een LPE7 betrof.
Genoemde installateur wil de installatie inbouwen in mijn 960, maar moet een speciaal onderbreekrelais (maken) monteren tbv de benzine injectoren.
Het gaat dus simpelweg om de G3 goedkeuring van de RDW. Maar ik wil wel goed begrijpen welk onderdeel (# 202172.3) er nodig is en wat dat precies doet.

Inmiddels een commentaar gelezen (van Rohwi) op een Duitse site, dat me ook al te denken geeft:
www.lpgforum.de/threads/widerstandsersat...bei-vialle-lpi.8876/

Er zijn nu voor mij kennelijk 3 mogelijkheden:
- de installateur zijn gang laten gaan met zijn aapassing voor de 960,
- hem vragen een andere LPE te monteren, (nieuwe kabelboom heb ik toch nodig),
- een installateur zoeken(???) die een gebruikte LPE installatie wil inbouwen met G3 goedkeuring.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2017 12:34 #1442327 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Geen kaas van gegeten
Hoewel ik van al het bovenstaande geen kaas gegeten heb, heb ik misschien nog wel een handig linkje voor je aangezien je aangaf dat je geen elektrisch schema van de LPE7 had.....

www.vialleshop.de/skin/frontend/default/...nuals/221731.4EN.pdf

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2017 13:55 #1442331 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Handig
Handig schema.
Hierin wordt inderdaad een aparte resistorbox genoemd met partnr 207488.
Dus hij hoort er bij een LPE7 echt in.

Tweedehands LPE5 en 6 installaties voor een 960 moeten eenvoudig te vinden zijn. Volgens mij hoeven ook niet alle onderdelen nieuw te zijn voor de keuring bij de RDW.

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2017 14:02 #1442332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderbreekrelais
Volgens die Duitser stuurt de Motronic de benzineinjectoren per groep van drie aan. Er moet minstens een stroom lopen van 1.5 A door zo'n groep en ook nog eens ongeveer gelijk over beide groepen. Dan gaat dat met een standaard onderbreekrelais van Vialle niet lukken, want die heeft 100 Ohm voorschakelweerstanden. De stroom door een groep zal dan niet veel hoger dan 0.1 A worden, dus valt de Motrinic in storing. Om de Motronic toch te laten denken dat de benzineinjectoren nog steeds inspuiten is een andere oplossing nodig. Daar zal dat speciale relais 202172 wel voor zijn.
Als dit allemaal klopt, dan heeft dat extra relais niets met de LPE7 te maken, maar met de Motronic regeling van je 960.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2017 15:03 #1442335 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Nou, er rijden toch heel veel
Nou, er rijden toch heel veel 960's rond met een LPE 5 of 6 en voor zover ik ze gezien heb allemaal met een standaard Vialle onderbreekrelais.
De oudere systemen met het relais met vaste draden 207195 en de nieuwere met het relais 207349 met een losse relaisvoet

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2017 15:08 #1442336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bingo Noppen20
Precies wat ik wenste. Hartelijk dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD