soms beroerd lopen op LPG of afslaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2016 08:38 #1106186
door V700 register
soms beroerd lopen op LPG of afslaan is gemaakt door V700 register
Al enkele jaren heb ik last met de LPG installatie dat hij zo eens per 400-500 kilometer beroerd gaat lopen, vermogen valt weg.
Dan schakel ik over op benzine en hij loopt weer prima, dan weer op gas en het gaat weer een lange tijd goed.
Ik vind het niet zo bezwaarlijk maar mijn vrouw durft de auto eigenlijk niet meer mee te nemen.
Tot nu toe altijd het idee gehad dat er iets mis gaat waardoor de LPG aanvoer stopt of gedeeltelijk stopt.
Totdat dit fenomeen zich laatst een keer bij bijna stationair voordeet waarbij ik de auto liet afslaan voordag ik hem op benzine had gezet.
Ik moest me toch een partij doorstarten voor de auto aansloeg... dit duidt meer op verzuipen.
Het lijkt er daarom meer op dat de auto op 2 branstoffen tegelijk aan het lopen is.
Zouden de injectoren dan mogelijk aangestuurd worden?
Bij de gas installatie zit zo'n kastje die de boel moet 'foppen' waarbij de computer denkt dat de injectoren worden aangestuurd.
Heeft misschien iemand zo'n kastje te leen of overbodig liggen? Gaat om een AEB Pitagora.
Uiteraard, als iemand uit bovenstaande nog een andere tip heft, dan graag.
Overigens, op zowel benzine maar ook op LPG loopt de auto fantastisch!
Dan schakel ik over op benzine en hij loopt weer prima, dan weer op gas en het gaat weer een lange tijd goed.
Ik vind het niet zo bezwaarlijk maar mijn vrouw durft de auto eigenlijk niet meer mee te nemen.
Tot nu toe altijd het idee gehad dat er iets mis gaat waardoor de LPG aanvoer stopt of gedeeltelijk stopt.
Totdat dit fenomeen zich laatst een keer bij bijna stationair voordeet waarbij ik de auto liet afslaan voordag ik hem op benzine had gezet.
Ik moest me toch een partij doorstarten voor de auto aansloeg... dit duidt meer op verzuipen.
Het lijkt er daarom meer op dat de auto op 2 branstoffen tegelijk aan het lopen is.
Zouden de injectoren dan mogelijk aangestuurd worden?
Bij de gas installatie zit zo'n kastje die de boel moet 'foppen' waarbij de computer denkt dat de injectoren worden aangestuurd.
Heeft misschien iemand zo'n kastje te leen of overbodig liggen? Gaat om een AEB Pitagora.
Uiteraard, als iemand uit bovenstaande nog een andere tip heft, dan graag.
Overigens, op zowel benzine maar ook op LPG loopt de auto fantastisch!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2016 11:19 #1433288
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou eerder de omschakeling
Ik zou eerder de omschakeling verdenken, en dan vooral de afschakeling van de benzine-injectoren. Dat gaat meestal via een relais.
Via www.vogelsautogas.nl (of www.lpgwebshop.nl ) is veel te koop, en kan je vaak ook uitzoeken hoe specifiek een onderdeel voor jouw merk installatie is.
Via www.vogelsautogas.nl (of www.lpgwebshop.nl ) is veel te koop, en kan je vaak ook uitzoeken hoe specifiek een onderdeel voor jouw merk installatie is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2016 15:02 #1433291
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit kastje is een deel van de
Dit kastje is een deel van de omschakeling. je kunt niet zomaar de injectoren losschakelen als je naar LPG gaat omdat de (Volvo) computer dan de juiste weerstanden niet meer ziet en foutcodes geeft.
En ja, dit kastje is gewoon nieuw te koop voor ongeveer 85 euro. Echter dat geld uitgeven alleen omdat ik VERMOED dat het hier in zit vind ik niks. Vandaar de vraag of iemand er eentje te leen of tweedehands te koop heeft.
Omdat het al een paar jaar speelt zijn een aantal andere zaken die ermee te maken kunnen hebben inmiddels vervangen, gascomputer (kapot gegaan), verdamper (gereviseerd en tijdelijk een andere gehad), LPG relais bij de verdamper, lambdasonde en nog wat dingetjes.
En ja, dit kastje is gewoon nieuw te koop voor ongeveer 85 euro. Echter dat geld uitgeven alleen omdat ik VERMOED dat het hier in zit vind ik niks. Vandaar de vraag of iemand er eentje te leen of tweedehands te koop heeft.
Omdat het al een paar jaar speelt zijn een aantal andere zaken die ermee te maken kunnen hebben inmiddels vervangen, gascomputer (kapot gegaan), verdamper (gereviseerd en tijdelijk een andere gehad), LPG relais bij de verdamper, lambdasonde en nog wat dingetjes.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2017 16:49 #1434371
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Kastje omschakeling
Er zijn bij mijn weten verschillende systemen, met lambda-simulator (vijf draden, groen, 2x bruin, zwart en wit). Deze heeft ook een vacuumklep die een afsluiter in de drooggasleiding aanstuurt (open bij lpg). En er is er ook een zonder lambda-simulator.
Ook is er een AMS die met een regelbare weerstand in de gasklep werkt, er zijn er ook zonder.
De AEB Pitagora heb ik echter nog nooit gezien.
Omdat er toch wat modificaties zijn geweest, en dus verschillende elektrische schema's, zou ik nooit lukraak componenten door elkaar aansluiten.
Op mijn 940 (B200F) uit '91 zat een afsluiter in de drooggasleiding. Deze was overbodig, bij een geregelde Vialle F zit deze al in de verdamper, dus heb ik 'm gewoon weg gelaten. De wagen liep er niet minder om.
Wat een oorzaak kan zijn is dat de verdamper op zijn eind loopt. Er zijn revisiesetjes voor te krijgen (ca €60) maar voor iets meer dan €100 heb je een OMVL die het net zo goed doet.
Verder is de stappenmotor (actuator) voor de Vialle F amper meer (of voor grof geld) verkrijgbaar. Een Prins van een tientje of zes voldoet net zo goed. Die zet je in de drooggassalang, net een aansluitstukbocht van een oude verdamper doet deze zijn werk even goed.
Een vastzittende actuator zit echter niet altijd vast. Remedie: demonteren, de acturator op een Vialle testkoffer aansluiten en de plunjer na wat weken in remmenreinger er met de testkoffer volledig uitdraaien. Schoonmaken, tipje siliconenvet er op en weer indraaien. Daarna blijkt de stappenmortor weer uitstekend te functioneren. Zo heb ik er een stuk of vijf 'defecte' exemplaren weer 'in vorm' gebracht.
Ook is er een AMS die met een regelbare weerstand in de gasklep werkt, er zijn er ook zonder.
De AEB Pitagora heb ik echter nog nooit gezien.
Omdat er toch wat modificaties zijn geweest, en dus verschillende elektrische schema's, zou ik nooit lukraak componenten door elkaar aansluiten.
Op mijn 940 (B200F) uit '91 zat een afsluiter in de drooggasleiding. Deze was overbodig, bij een geregelde Vialle F zit deze al in de verdamper, dus heb ik 'm gewoon weg gelaten. De wagen liep er niet minder om.
Wat een oorzaak kan zijn is dat de verdamper op zijn eind loopt. Er zijn revisiesetjes voor te krijgen (ca €60) maar voor iets meer dan €100 heb je een OMVL die het net zo goed doet.
Verder is de stappenmotor (actuator) voor de Vialle F amper meer (of voor grof geld) verkrijgbaar. Een Prins van een tientje of zes voldoet net zo goed. Die zet je in de drooggassalang, net een aansluitstukbocht van een oude verdamper doet deze zijn werk even goed.
Een vastzittende actuator zit echter niet altijd vast. Remedie: demonteren, de acturator op een Vialle testkoffer aansluiten en de plunjer na wat weken in remmenreinger er met de testkoffer volledig uitdraaien. Schoonmaken, tipje siliconenvet er op en weer indraaien. Daarna blijkt de stappenmortor weer uitstekend te functioneren. Zo heb ik er een stuk of vijf 'defecte' exemplaren weer 'in vorm' gebracht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2017 13:41 #1436619
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou na lang zoeken toch
Nou na lang zoeken toch gevonden. Het blijkt dat 1 van de injectoren nu en dan gaat lekken zodat er benzine bij het LPG mengsel komt. Schakel je over op benzine doet hij weer gewoon zijn werk, schakel je daarna weer op LPG dan is hij weer lekdicht zolang het duurt. De beste oplossing is natuurlijk de injectoren vervangen, ik heb voor de goedkopere oplossing gekozen om als ik op LPG rij de benzinepomp uit te schakelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2017 15:42 #1436622
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reiniger
Als de benzine-injector inderdaad af en toe wat nadruppelt, zou je ook nog eens een benzine-injector reinigingsmiddel kunnen proberen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2017 07:21 #1436663
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Of wisselen met een betere
Of wisselen met een betere gebruikte injector.
De euze die je nu maakt is alleen op korte termijn goedkoper: als je niet heel bewust heel regelmatig een stuk op benzine gaat rijden, zal dat binnen niet al te lange tijd onmogelijk blijken. Het brandstofsysteem heeft de koeling van de benzinestroom nodig om in goede conditie te blijven.
De euze die je nu maakt is alleen op korte termijn goedkoper: als je niet heel bewust heel regelmatig een stuk op benzine gaat rijden, zal dat binnen niet al te lange tijd onmogelijk blijken. Het brandstofsysteem heeft de koeling van de benzinestroom nodig om in goede conditie te blijven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2017 13:45 #1436691
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die reiniger kan ik wel eens
Die reiniger kan ik wel eens proberen. Heb er die wel ooit een keer ingegooid maar dat is al lang geleden.
Dat het problemen gaat geven om zo te rijden zal wel meevallen. Starten is nig gewoon op benzine, pas bij overschakelen stopt de benzinepomp.
Dat het problemen gaat geven om zo te rijden zal wel meevallen. Starten is nig gewoon op benzine, pas bij overschakelen stopt de benzinepomp.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2017 19:05 #1436702
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic soms beroerd lopen op LPG of afslaan
hallo
mooi dat ik dit lees, heb met enige regelmaat hetzelfde euvel met een Landi Renzo gasinjectie , 940 LPT 420.000 km. hikken bij rijden op gas in lage toerentallen. revisieverdamper en nwe injectorrail waren niet de oplossing . ook kort omschakelen op benzine gaf bij mij geen oplossing.
Ga ik toch ook eens kijken naar de benzine injectoren, ik heb wel vaker gedacht dat benzine wordt bijgesnoept bij gas. , maar meten op CO waarden enz in garage gaf geen reden tot actie.
hoe controleer ik al of niet die lekkage?
mooi dat ik dit lees, heb met enige regelmaat hetzelfde euvel met een Landi Renzo gasinjectie , 940 LPT 420.000 km. hikken bij rijden op gas in lage toerentallen. revisieverdamper en nwe injectorrail waren niet de oplossing . ook kort omschakelen op benzine gaf bij mij geen oplossing.
Ga ik toch ook eens kijken naar de benzine injectoren, ik heb wel vaker gedacht dat benzine wordt bijgesnoept bij gas. , maar meten op CO waarden enz in garage gaf geen reden tot actie.
hoe controleer ik al of niet die lekkage?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2017 08:20 #1436724
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het hangt natuurlijk af van
Het hangt natuurlijk af van je soort ritten, maar bij mij zou dat betekenen dat er dagelijks 2 minuten benzine door het systeem stroomt, en het daarnaast 256 km en zo'n drie uur de tijd krijgt om de benzine in de leidingen te koken, de restanten te laten neerslaan in de leidingen, etc.
Als je het dan zo wilt laten, doe jezelf dan minimaal de lol om echte super te tanken en geen euro95, geen "verbeterde formule" van de grote maatschappijen, etc. Dat is allemaal waterige rommel die na 6 maand niet meer ontbrandt, en dus nog veel gevoeliger voor dit probleem is.
Als je het dan zo wilt laten, doe jezelf dan minimaal de lol om echte super te tanken en geen euro95, geen "verbeterde formule" van de grote maatschappijen, etc. Dat is allemaal waterige rommel die na 6 maand niet meer ontbrandt, en dus nog veel gevoeliger voor dit probleem is.
Moderators: Jerry Stam