haperend overschakelen benzine naar LPG (LPI)
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
sinds een paar dagen heb ik soms een probleem tijdens het automatisch overschakelen van benzine naar LPG met als resultaat dat de motor uitvalt.
Het probleem doet zich, tot nu toe, alleen voor wanneer de auto koud is en deze overschakelt van benzine naar LPG (dat is na ongeveer 500 - 600 meter). Vlak voor het uitvallen vertoond de motor eerst wat haperingen en stotteringen (met wat stevige slingering van de toerenteller) en daarna valt tie uit. Na het uitvallen is de motor ook niet direct te starten en branden er ook geen lampjes op het "brandstofkeuze schakelaartje met tankuitlezing" (heb zo'n ovale schakelaar met een paar LEDjes en zo'n 'wankelmotor' driehoekje. Afbeelding van deze schakelaar staat ook in navolgende URL op blz. 26). Het gaat hier om een Vialle LPI systeem (G3) in een 940 estate uit 98.
Na ongeveer 1.5 minuut kan ik weer starten (en branden de LEDjes weer), eerder gaat niet (rest van de reguliere lampjes op het dashboard branden dan wel gewoon). Bij eerder proberen te starten draait de startmotor wel gewoon rond, maar motor lijkt geen brandstof (zowel LPG als benzine) te krijgen. Na die 1.5 minuut start tie weer gewoon op benzine en schakelt hij over op LPG. Daarna geen probleem meer en kan je gewoon lang rijden.
Heb al gekeken bij de documentatie (<a href=" www.volvo700vereniging.nl/files/Vialle_LPI_cursus.pdf "> www.volvo700vereniging.nl/files/Vialle_LPI_cursus.pdf ) maar zie daar niet direct een oplossing. Zou de oorzaak het hoofdrelais kunnen zijn (een los pomprelais heb ik niet kunnen vinden), omdat deze ook de LPI pomp (en dus de brandstof toevoer) regelt? Of moet ik de oorzaak heel ergens anders zoeken? Graag jullie tips!
Groet,
Coen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarschijnlijk zit er nog een pomprelais tegen de veerpoot aan bestuurderszijde, in zo'n los relaisvoetje. Maar ik denk dat niet het probleem is.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Een defect onderbreekrelais zou denk ik geen invloed mogen hebben op de ledjes.henk 940LPT schreef : Grote kans dat dit het onderbreekrelais is, het relais dat de benzine injectoren uitschakelt als je op LPG gaat rijden/rijdt. Zoek maar eens op onderbreekrelais hier op de site.
Als de ledjes uit zouden gaan tegelijk met het haperen van de motor zou het nog enigszins logisch zijn maar zoals Coen het schrijft gaan de ledjes pas uit na het uitvallen van de motor.
Belangrijk om te weten en niet helemaal duidelijk is of de motor al uitvalt vlak voor het omschakelen op LPG, als het groene ledje nog knippert; direct na het omschakelen, als het groene ledje continue brandt; of enige seconden na het omschakelen.
Ik denk dat ik zou beginnen met controleren of er spanning op de LPG computer staat als er na uitval geen ledjes branden.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mij was het het kleine vierkante relais-tje, kosten zo'n 17 euro...
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Het uitproberen met een ander pomprelais is altijd een goed idee. Ik heb nog een aantal relais liggen en als e.e.a. niet past dan nemen we gewoon het relais uit mijn auto.
We hebben vanavond wel even contact
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
De motor viel uit na ongeveer 1 minuut probleemloos op LPG te hebben gelopen. Wat gebeurde er? De motor draait probleemloos op LPG; het groene LEDje van de brandstofkeuze schakelaar brandde constant, de motor bokte 2 keer, daarna paar seconden weer gewoon rijden, gevolgd door het uitvallen van de motor en gelijktijdig uitvallen van het groene LEDje. Tijdens uitvallen en bokken van de motor stevige slingering van toerenteller. Auto aan de kant gezet. Na ongeveer 20 seconden contact omgedraaid, LEDjes van de brandstofschakelaar branden niet, en geprobeerd te starten. Dit lukte (dit keer) waarna de auto even op benzine draaide om vervolgens probleemloos over te schakelen naar LPG (en de verdere ritgewoon op deze brandstof bleef draaien).
Zou ik de oorzaak dan nu moeten zoeken in het onderbreekrelais of het hoofdrelais (een los pomprelais heb ik bij een eerder LPG probleem niet kunnen vinden).
P.S. Hein, dank voor je aanbod. Was gisterenavond laat pas thuis.
Groet,
Coen
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Een van de relais in de computer is dan ingebrand.
)
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
dank voor je snelle antwoord. Kan de door jou genoemde mogelijke oorzaak (haperend brandende LEDjes) ook invloed hebben op de genoemde uitval-verschijnselen? En wat bedoel je exact met LPE-4 (gascomputer)? Bedoel je daarmee de 'echte gascomputer, dus die metaalkleurige kast met grote stekker met iets van 35 pootjes, of de zogenaamde injector onderbreekunit (afbeelding op blz. 30 van de eerder genoemde URL)?
Groet,Coen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat ding kan dus rare storingen geven!
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Nogmaals dank voor alle tips. En Timen dank voor de snelle service!