LPG tank erin, maar wat doen we met het reservewiel?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2012 21:17 #1094975 door V700 register
Als straks LPG ingebouwd is in mijn 940 dan zit de tank op de plek van het reservewiel. Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om dat reservewiel vervolgens los in de achterbak te hebben slingeren. Nu heb ik ooit in een Touran gereden (sorry geen Volvo, maar toegewezen leasebak) en die auto had geen reservewiel maar een slimme spuitbus. Aangezien ik in alle bijna 30 jaren dat ik auto rij nog maar 2 keer een lekke band heb gehad die om een reservewiel vroeg lijkt het me wel prettig om dat wiel te vervangen door een spuitbus. Mag dat zo maar of weet iemand of er nog regels zijn waar ik rekening mee moet houden?

Mocht iemand nog een andere aantrekkelijke oplossing kennen dan hoor ik dat ook graag. Er zijn tenslotte genoeg LPG rijders hier dacht ik, dus ben benieuwd welke slimme oplossingen jullie al bedacht hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2012 21:40 #1370686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wiel op zijn kant? Kwestie
Wiel op zijn kant?
Kwestie van risico inventarisatie denk ik :)
 
Spuitbus zal beperkt nut hebben gok ik zo.
Veel estates hebben het reserve wiel op zijn kant staan tegen de zijkant.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2012 21:40 #1370687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een spuitbus is een prima
een spuitbus is een prima oplossing het nadeel is allen dat bij een te grote beschadiging je er niks aan heb en bij een kleine beschadiging een spijker ofzo het prima werkt alleen kan je na gebruik van de spuitbus je band weg gooien terwijl je hem anders nog had kunnen laten repareren met een prop of iets.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2012 22:00 #1370696 door V700 register

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2012 23:56 #1370729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic buitenmontage
Wat denk van montage achter op de klep? Of op het dak? Slim of dom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2012 00:11 #1370732 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk setje te koop op de
leuk setje te koop op de zaak , met compressor op 12volt , vraag adrie maar even.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2012 00:25 #1370734 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Slim of dom?
Je reserve wiel gelijk monteren op de plaats waar je het liefst een lekke band hebt............(geintje)
Hele volks-stammen rijden met het reservewiel rechts achterin, vastgezet met een draadeind of spanband.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2012 09:18 #1370738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Los..
Alhoewel ik nog zoek naar een oplossing om 'm goed en snel te monteren ligt-ie bij mij los in de bak. Voordeel daarvan is dat ik bij volumineuze bagage het ding snel naar de ene of andere kant kan leggen of, als ik in NL ben, even buiten de auto (of achter de stoel) kwijt kan.
Momenteel heb ik een thuiskomertje maar die wordt tzt vervangen door een normale band. Als ik 4 banden vervang zit er meestal wel een "beste" bij die ik dan weer als reserve wiel ga gebruiken. Dan is mijn reserve wiel een Adhara (geloof ik) maar daar kan ik wel even mee leven. Licht-metaal dus minder zwaar dan een ijzeren velg ;?
Het spuitbusje blijft een eeuwig dilemma. In de bijna 1,5 miljoen kilometers die ik gereden heb zal ik zo'n 6 of 7 keer onderweg een lekke band gehad hebben. In minstens een geval weet ik dat een spuitbus nul waarde zou hebben (en een goede sleutel wel heel handig zou zijn geweest) Want laten we eerlijk zijn: wie rijdt er nu rond met een reserve benzinepomp, een multi-snaar, dynamo, regulator, massakabel of een gevulde jerrycan (in de eerste rit een net aangeschafte twingo...)
(En ja, ik weet, de meesten van hier hebben het juiste gereedschap, kennis en kunde om onderweg even een koppakking te vervangen maar heb je die ook in de auto liggen?)
Kortom, het blijft behelpen.
Mooiste oplossing bood ondermeer Bristol (met een apart luik naast de voorwielen) en o.m. Citroen, VW en Porsche, in het motor compartiment. Maar ja, dat waren andere tijden..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2012 11:27 #1370747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op z,n kant
Ik heb mn reserve wiel gewoon op zn kant aan de rechterkant achterin, vast gemaakt met spanbanden, zit stevig en ook niet in de weg. Vind het zelf een prima oplossing.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2012 11:55 #1370749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rechtop-tip

struis schreef : Hele volks-stammen rijden met het reservewiel rechts achterin, vastgezet met een draadeind of spanband.

Ik heb zelf het 'probleem' niet, want geen LPG, maar ik heb hier wel eens gelezen dat je hierbij wel even op de achter-zijruit moet letten. Als je het wiel n.l. (te hard) tegen die zijruit trekt zet je hem onder spanning en kan hij op den duur barsten of kan er lekkage onstaan doordat de ruit uit zijn sponning wordt gedrukt. Balkje of andere afstandhouder ertussen dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD