Nog een vraagje over lpt

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2012 18:38 #1092977 door V700 register
Nog een vraagje over lpt is gemaakt door V700 register
Recent las ik een oud forum item over de lpt installatie van Vialle. Daarin werd aangegeven dat de auto dan tot 5 (??) minuten op benzine loopt alvorens deze op lpg overschakeld. En kennelijk ook nog bij iedere keer starten. Is dit werkelijk zo? Met mijn huidige installatie (1993) gooi ik er jaarlijk een liter of 15 benzine in en daarmee kom ik het jaar wel door op LPG (30.000 km p jaar).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2012 19:03 #1359100 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het systeem
Het systeem heet Vialle LPi, "LPT" is een officieuze aanduiding voor het B230FK blok. Het LPi systeem start altijd op benzine en schakelt automatisch over naar benzine. Hoe lang dat duurt hangt oa af van motortemperatuur. Bij mij (ik heb die installatie) meestal binnen een paar minuten, soms al binnen de km. Het is dus niet zo dat het ALTIJD 5 minuten is. Maar met 15 liter benzine (niet bevorderlijk voor je benzinepomp overigens) red je het niet, voor een jaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2012 19:16 #1359101 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dampgasinjectie
Ongeacht welke installatie is het altijd goed om eerst de injectoren warm te rijden waarna overgeschakeld kan worden. Injectoren kunnen niet bevriezen, de kleppen worden eventjes gesmeerd en de brandstofpomp werkt weer even nuttig.
Bij warm weer kan dit al na een kilometer.
grt
Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2012 19:18 #1359102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine
De mijne heeft een Landi dampgassysteem. Schakelt over als de motor warm genoeg is. Op benzine rijdt hij daardoor 1:150 ongeveer.
Bij mijn vorige boven de 2000 toeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2012 16:02 #1359291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bevriezen LPi injectoren
Ik heb ook al eens gehoord dat bij een koude motor het vocht dat in de aangezogen lucht zit kan bevriezen op de LPi injectoren. Als er dan zo'n stukje ijs afvalt, dan zou je dat voelen door even inhouden van de motor. Of het zo is, weet ik niet, maar het klinkt niet onlogisch. Dit zou dan nog een reden zijn om een LPi installatie op benzine te starten.
Vialle zelf zegt dat het nodig is omdat de motorregeling bij koude motor het mengsel verrijkt (nodig voor benzine). Op gas is dat niet nodig. Omdat de LPi computer dit 1 op 1 omrekent, zou er teveel gas worden ingespoten en de motor afslaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2012 14:28 #1359353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Backfire
Bij grotere motorinhouden en injectie (of turbo en dampgas of injectie) is het gevaar voor backfire niet uit te sluiten, daarom start hij altijd op benzine. De LPi die ik heb in de 940 2,3 schakelt bij hete motor heel snel over naar LPG, 15 to 30 seconden.
Als het vriest kan het wel 5 kilometer duren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2012 17:35 #1359358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt

Rversteeg schreef : Vialle zelf zegt dat het nodig is omdat de motorregeling bij koude motor het mengsel verrijkt (nodig voor benzine). Op gas is dat niet nodig. Omdat de LPi computer dit 1 op 1 omrekent, zou er teveel gas worden ingespoten en de motor afslaan.

Klopt helemaal dat verhaal, verder is het zo dat i.d.d. bij warme motor e.e.a. heel snel overschakelt, 's winters duurt dat weer veel langer (koude).Houdt je benzinevoorraad goed bij want het komt n.l. nooit uit als je leeg staat is mijn ervaring

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2012 17:46 #1359363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPI
Dank voor jullie antwoorden. 's Winters na 5 km pas op lpg...dan ben ik met veel ritten bijna op mijn bestemming. Wel jammer dat lpi dan relatief veel benzine kost. 1 op 150 km kost mij dan al snel met 30.000 km per jaar 200 liter benzine en dat is zo´n beetje het belastingvoordeel van G3 t.o.v. mij huidige installatie. Direct na het starten gaat die over op lpg (2-3 sec) en in mijn laatste 3 volvo's redblocks was dit zelfs bij -20 nooit een probleem. Misschien dat ik dat toch even door ga zoeken naar een 940 met een ouder type installatie. Mocht iemand nog wat weten, een 940 lpg met een cylinderkop die nog niet is uitgesteld...laat maar even weten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2012 17:52 #1359364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo
Is het een turbo die je hebt? dan niet doen.Wil je een turboloze Volvo dan is een verdamper installatie best een oplossing ja.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2012 16:07 #1359662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 30,--
Ik tank voor 30,-- tot 40,-- per maand bij 20.000km/jr
En dan zet ik hem nog wel eens om voor alles boven de 3250 toeren. (stoplichtsprint of berg op met de vouwcaravan)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD