olieverbruik
- John Blummel
- Nieuw lid
-
 
DE Volvo 960, 3.0 204 pk, met 146dznd km op lpg verbruikt te, zelfs erg veel olie, minimaal 1 liter op 500 km.
Geen olie-lekkage, geen enkel oliespoor te zien, droog blok, geen zwarte rook uit uitlaat, niets van dat alles. Wie heeft er enig idee waar die olie dan blijft, of is dit ver- of misbruik normaal?
 
Graag verneem ik van de deskundigen.
 Med vänliga hälsningar/Best Regards John
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
een olieverbruik van 1 liter per 500 km is beslist niet normaal. Eerste gedachte is een verstopte carterventilatie, maar dan moet je blauwe rook aan de pijp zien. Een zuigervreter of een vastzittende zuigerveer leidt ook tot verbranding van de smeerolie met blauwe rook als gevolg.
Als je geen uitwendige lekkages ziet , is het enige dat ik nog kan bedenken dat de olie in je koelsysteem terecht komt als gevolg van een lekke koppakking. Controleer je expansievat van je koelwater even op olie.
En iets anders kan ik zo gauw niet verzinnen.
Mijn S90 met 3.0 en 204 pk en een km.stand van 202000 verbruikt 1 liter per 10000 km. Auto is voorzien van een OMVL dampgas installatie. Dus er is iets aan de hand bij jou, dat moge duidelijk zijn.
Succes en laat nog even weten als je het gevonden hebt.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Probeer eens een andere olie. Ik heb eens gekeken op de site van Kroon Olie en daar kwam iets uit wat nu in mijn blok zit. Misschien helpt het.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
maar 150.000 kms lijkt daarmee niet te kloppen.
Overigens zwarte rook zou het niet moeten zijn, maar witte rook in zo'n geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Controleer kleprubbers en carterontluchting.
Laat de motor even een tijdje stationair lopen en geef een dot gas, kijk of hij dan rookt. Of ga even met 5000 toeren in een lage versnelling rijden, laat het gas los, laat het toerental terugzakken tot 2500 toeren en geef dan volgas. Komt er dan een enorme pluim dan zijn de kleprubbers verrot en als hij stevig rookt bij accelereren dan zijn het de zuigerveren waarschijnlijk.
Met zo'n olieverbruik moet er toch iets aan de uitlaatgassen te zien zijn......
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John Blummel
- Nieuw lid
-
 
Inmiddels heb ik het probleem ook aan Carlo voorgelegd. Hij is er mee bezig.
Testen uitgevoerd zoals jullie geadviseerd hebben, zonder resultaat echter.
De motor loopt buitengewoon fraai en trillingsvrij, start de eerste keer, niets te merken, geen witte of blauwe/zwarte rook, ook de koelvloeistof is normaal heldergroen van kleur, verbruikt ook geen koelvloeistof, zelf een "jiggle-test" gedaan, ook goed, ik weet het niet meer.
Carlo zal ik eens naar die carterventilatie laten kijken, hij opperde ook zoiets.
Raar iets, niewaar?
 
Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen op dit gebied althans.
 
mvh JOHN
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
- Berichten: 169
Ik weet niet of de auto is voorzien van een turbo. Naar mijn mening kun je olieverlies hebben - zonder dat dit van buiten te zien is -via een lekkage/inwendig mankement in de turbo. Mogelijk dat dit voor jou een nieuwe optie is.
gr.
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John Blummel
- Nieuw lid
-
 
Geen turbo, gewoon 3.0 204 pk. 24 klepper 6 cyl. in lijn uiteraard, automaat op LPG3, met verdamper, ingebouwd door Van orsouw Eindhoven, geen lpg-injectie. Huidige km stand: 147 duizend.
Ik heb nog, naast hoop op het verlossende woord van iemand van of via de vereniging, hoop dat Carlo (Schmidt) iets meer weet, ik heb de auto immers ook van hem gekocht en hij is daar altijd in onderhoud geweest.
 
mvh John
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Das helemaal waar .. Het kwam omdat van de week een Vito bus zag (kon ruiken) die zijn motor aan het opblazen was. Dat leek vooral wit te zijn. Maar het was natuurlijk gewoon "blauw"solexpaul schreef : Blauwe rook Jeroen, witte is koelvloeistof.
Controleer kleprubbers en carterontluchting.
Laat de motor even een tijdje stationair lopen en geef een dot gas, kijk of hij dan rookt. Of ga even met 5000 toeren in een lage versnelling rijden, laat het gas los, laat het toerental terugzakken tot 2500 toeren en geef dan volgas. Komt er dan een enorme pluim dan zijn de kleprubbers verrot en als hij stevig rookt bij accelereren dan zijn het de zuigerveren waarschijnlijk.
Met zo'n olieverbruik moet er toch iets aan de uitlaatgassen te zien zijn......
Groet,
Paul
Mén dat was wel een spektakel trouwens.. Heeeel de straat vol rook
Dus.. Zolang je dat niet hebt....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo heeft elk merk wat -

Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.