Volvo 940 limited van benzine naar LPG

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 01:30 #1070010 door V700 register
Volvo 940 limited van benzine naar LPG is gemaakt door V700 register
Beste allemaal,
 
Fijn dat ik onderdeel uit mag maken van dit forum. Naar alle waarschijnlijkheid gaat naar jaren sluimeren toch de droom in vervulling.
 
Na zorgvuldig overwegen heb ik besloten om in de nabije toekomst een volvo 940 estate aan te schaffen. Ik rij nu al weer een paar jaar een Skoda Fabia op diesel..... maar die redt het bij lange na niet bij het het comfort, de wegligging, elegante verschijning etc.... van een 940 estate.
 
Nu ben ik zelf op het www al flink op zoek geweest naar een betaalbaar exemplaar.... er zijn er genoeg te koop met een km van over de 350.000 km.... dat was nu ook weer niet de bedoeling. Ik heb er inmiddels een gevonden met 200.000 op de teller.... alleen een vervelend detail: hij rijdt op benzine en met een kmtrage van 30.000 per jaar wordt mijn pinpas daar een beetje moe van!!!!
 
Mijn vraag is eigenlijk tweeledig:
 
1. Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van gas na zulke km.standen en zo ja wat kost dat en waar kan ik dit het beste laten doen??
2. Hebben mensen nog bruikbare tips bij de aanschaf.Specifieke dingen waar ik op moet letten!!! Ik weet hoe dat ie moet rijden, we hebben er thuis 7 gehad!!
 
Alvast super bedankt voor evt. reacties en ik zal hier zeker nog vaker te vinden zijn!!
 
Groetjes Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 07:56 #1212905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb mijn 940 estate
Ik heb mijn 940 estate gekocht met een km-stand iets onder de 2 ton. Ik heb eerst een jaartje op benzine gereden en daarna LPG in laten bouwen, inmiddels is de 265.000 km al weer bereikt.
Na wat dubben heb ik ervoor gekozen geen G3 te nemen. Gezien 'de verhalen' die ik erover hoor toch wat vaker en duurdere problemen als met een conventioneel systeem. En bovendien toch weer 600 Euro duurder bij inbouw. De keerzijde is natuurlijk een wat hogere HSB. Maar ja, hoe gaat dat er in 2012 met rekeningrijden uitzien??
Ik heb dus een G2 installatie (met verdamper), inclusief 77 liter ringtank op de plaats van het reservewiel. Kostte me 1600 Euro (2 jaar terug). Inbouw heb ik laten doen bij van Orsouw in Eindhoven.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 08:11 #1212908 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Limited
Zijn de limiteds niet van de laatste modeljaren, '98 en evt nog '97 ? Ik denk dat je dan altijd een turbo model hebt (een LPT met i.c. op kenteken, of een HPT). Bij turbo motoren moet je altijd een lpg injectiesysteem kiezen, vloeibare lpg injectie (LPi van Vialle) of dampgas injectie van OMVL of Prins. Vraag gelijk ook even naar de mogelijkheden van genoemde systemen naar G3. Mogelijk liggen de prijzen voor aanschaf en inbouw voor de injectiesystemen dicht bij elkaar, evenals de gecompliceerdheid van de systemen. De 300 euri HSB korting die je met G3 krijgt is dan zeker interessant. Ik denk dat het verschil tussen G2 en G3 in de kmheffing gehandhaafd blijft.... maar wie het zeker weet mag het zeggen.Overigens is G3 een code op het kenteken en een wat vage aanduiding van generaties gassystemen, en geen soort, merk of type gasinstallatie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 08:32 #1212913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Emissieaanduiding.

henk 940LPT schreef : Overigens is G3 een code op het kenteken en een wat vage aanduiding van generaties gassystemen, en geen soort, merk of type gasinstallatie.

G3 is slechts een emissieaanduiding.Zegt iets over de kwaliteit van de installatie, ongeacht het merk, zoals Henk al zegt, dus niet merkgebonden.
Overigens, staat er hier op de site een aankoopgids, met zaken waar je op kunt letten bij aanschaf.Lees hem eens door (flinke lel tekst, maar zeker handig) te vinden door op het onderstreepte woord aankoopgids te klikken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 13:21 #1212931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic muggenziften

Baseman schreef : Zegt iets over de kwaliteit van de installatie, ongeacht het merk, zoals Henk al zegt, dus niet merkgebonden.

Om nu te gaan muggenziften :) G3 wordt om generaties systemen aan te duiden, waarbij G1 een ongeregeld systeem was (zonder lambdaregeling), G2 een geregeld systeem en G3 nog een betere regeling (weet zo het principiele verschil tussen G2 en G3 niet).  Daarnaast staat G3 op het kenteken voor het voldoen aan bepaalde emissieeisen (en een paar technische eisen). Dus hoe schoon jouw auto met het lpg systeem kan rijden. Natuurlijk spelen ook andere zaken (injectiesysteem, lambdaregeling, katalysator etc) hier ook een grote rol in. In de oude situatie (01-01-2008) was toekenning eigenlijk een beetje discutabel, niet alle auto's die aan die emissie eisen kon voldoen kregen automatisch de vermelding. De eisen moesten gehaald worden, maar de fabrikant (en/of importeur) moest hier ook een soort typegoedkeuring voor aanvragen. Voor de 940 is dit alleen voor de LPT gedaan, icm LPi van Vialle. Mogelijk had dit ook gekund voor VSI van Prins of AMS van Vialle (850's kunnen bijv. met AMS op G3). 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 13:27 #1212933 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als je een limited wil dan
Als je een limited wil dan is dat neem ik aan vanwege de luxere uitvoering.
is dan een 960/V90 ook nog een optie?
Bijvoorbeeld deze 960 uit 1995 met 280.000km met onderhoudsboekjes voor Euro 2750,-:
<a href=" link.marktplaats.nl/194158183 "> link.marktplaats.nl/194158183
(als de link het niet doet is hij verkocht)
De 6-cylinders kunnen ook prima op gas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 13:30 #1212934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 6 cillinder
Als je een 6 lijn blok neemt moet je altijd een lpg injectiesysteem kiezen (dampgas dan wel vloeibaar lpg) ivm risico op backfires en schade. Dit is niet denkbeeldig, een lid heeft zn v90 weg gedaan met uitgebrande motorruimte door een backfire.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 13:44 #1212937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitgezift

henk 940LPT schreef : Om nu te gaan muggenziften :)

Nee hoorm, was niet mijn bedoeling, excuus als het zo over kwam.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2008 14:31 #1212940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee,
Was bedoeld om aan te geven dat mijn "muggenzift-modus" geactiveerd werd. Ik  stoorde me helemaal niet aan jouw opmerking maar meende eea te moeten opmerken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2008 14:11 #1214020 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prins VSI dampgas systeem is super
Ik heb dit zelf kort geleden in laten bouwen ( in mijn 945 LE automaat bj. '98, km st 180.000)  bij Pouls in Baarlo.
Ze hebben het momenteel heel erg druk maar:
Afwerking onder de kap is zeer goed te noemen.
Inbouw van de 77 liter ringtank ook.
Als er een trekhaak onder zit dan monteert Pouls de vulaansluiting aan de trekhaak. Helemaal goed! Geen gaten in je blik of bumper.
In verband met de turbo wordt ook een turbodruksensor ingebouwt.
Ik kan je zeggen dat de motor zeer netjes loopt en nog geen misslag heeft gegeven.
Vermogensverlies is er niet maar wel het meerverbruik van ca. 10% i.v.m. verbrandingswaarde van lpg t.o.v. benzine.
Compleet met vulnippels etc kost dit ca 2500 euro.
Niet weinig maar wel een goed systeem met hoogwaardige componenten en 2 jaar garantie.
Suc6 met je afweging.
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD