LPI storing bij herstart warme motor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben redelijk nieuw hier op het forum. Een aantal maanden geleden heb ik een 940 lpt gekocht. Waarschijnlijk van een liefhebber gezien de sticker van dit forum nog op een zijruitje zat! Ik studeer in het dagelijks leven HTS-autotechniek.
Nou heb ik echter sinds kort problemen met mijn LPI installatie. In principe is alles perfect. Koude start, halfkoude start. Vermogen is goed, geen foutcodes etc. Echter bij erg warme motor (ritje Arhem-Groningen) is na een half uurtje stallen rijden op gas niet echt 'super' te noemen. Schakeld lastig over van benzine naar gas en houd in (turbo blaast ook super veel af). Soms heb ik het idee dat hij op twee brandstoffen loopt (stinken!). Nou viel het mij op dat bij even rustig rijden het probleem binnen een aantal km weer 'stopt'. Ik heb her en der wat doorgemeten (spanning naar de pomp enzo) maar kan niets vinden omdat ik niet weet welke waardes ik moet meten. Wel heb ik gemerkt dat de regeleenheid links op de tank, die ingeseald zit in een aluminium dop, erg warm wordt en dit overeenstemd met de storing. Regeleenheid warm (schat zo'n 50 a 60 graden dus echt WARM) storing, regeleenheid koel geen storing. LPI pomp hoor je nauwelijks draaien en daar lijkt mij het probleem ook niet te zitten gezien hij het koud en bij 'doorrijden' niet doet en geheel geen problemen geeft. Alleen dus bij na een half uurtje warm starten. In de regeleenheid zitten een aantal mosfetjes en nou weet ik uit ervaring dat die slecht werken als ze echt warm zijn. Kortom, het lijkt mij echt een elektrische storing. Een maat van mij heeft iets vergelijkbaars maar daar lijkt het mij de pomp omdat zijn 940 over het algemeen veel minder 'fel' loopt en zijn auto er spontaan mee stopt (geen brandstof).
Iemand tips of tricks?
Alvast bedant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verder niet echt hinderlijk maar ietsje langer starten s'morgens.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Bij een koude start is het gas allang vervlogen. Of de injector moet zo erg lekken dat deze constant staat in te spuiten.bas850 schreef : Dacht dat dat alleen bij een koude start het geval was/is. Heb er namelijk ook en die lekt, zoek nog een nieuwe, maar heb alleen last van een koude start.
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
elke andere lek van inlaatlucht achter de LMM kan ook rare effecten hebben:
- check de CBV membraan die onder het dekseltje op het compressorhuis zit. Als deze lekt verlies je reeds gemeten lucht en wordt je mengsel dus te rijk.
- check inlaatslangen op scheuren.
- check intercooler op scheuren of barsten.
Dan is er nog de mogelijkheid dat er iets mis gaat bij het overschakelen van B naar LPG. als de B-injectoren niet worden afgeschakeld heb je ook een veel te rijk mengsel. Geen idee wat dat overschakelen regelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met andere woorden, stel dat je hem op benzine laat lopen, de laatste 5 minuten voor je thuiskomt en je probeert hem daarna weer te starten met dus warm blok, maar dan op benzine, doet ie dan ook moeilijk?
Wellicht is, als het antwoord ja is, het handig de temperatuursensor na te kijken.
Wat voor gasinstallatie heb je?Mijn tools zijn namelijk binnen, nu de software nog....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bert
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Als er een injector lekt moet je er ook geen nieuwe pomp inzetten maar een nieuwe injector!bertvans schreef : Heb elke morgen probleem dat ik iets langer moet starten door lekke LPI injector. Afgelopen weken zonder gas gereden omdat LPI pomp defect was en in die periode geen enkel probleem met starten. Nieuwe pomp zit er inmiddels weer in en opnieuw lang starten s'morgens.
Bert
@Timen: Je weet nog wel van mijn probleem; Als hij een paar uur of een nacht gestaan had dan sloeg hij ook heel slecht aan(omdat er 1 injector lekte)--> Vervangen door een andere en hoppa, problem solved! Dus als er een injector lekt heeft dat de volgende morgen nog steeds (negatief)effect.
Je kunt ook voordat je de auto start een van de 2 zwarte leidingen die van en naar de injectoren lopen voorzichtig een stukje losdraaien om het gas te laten ontsnappen. Als er geen gas meer uitkomt dicht/vast draaien en dan starten. Als er een injector lekt op gas zal de motor nu meteen aanslaan omdat er geen lek gas in het inlaatspruitstuk zit.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het was het regelrelais dat de benzine-injectoren uitschakeld en de gas-injectoren aan. Hij liep dus af en toe op twee brandstoffen. Relais vervangen an problem solved!!
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.